Hur kan det vara 30-40% dyrare i Sverige (nypris)?

• Thread starter Thread starter jetson
  • Start date Start date

jetson

Guest
Roar mig med att jämföra nypris på hojar i Sverige och Tyskland.

Ett exempel, Street Triple R 2011

Tyskland 8000 euro = ca 70 000:- SEK (75 000:- med svensk moms)
Sverige 99 990:- SEK :död

:va

Hur mycket kostar det att importera en ny hoj inom EU... ? :D

Kollade lite på 1000rr.net i ämnet idag... Där (USA) får du en cbr1000rr 09 med noll mil på mätaren för ca $7000... en beggad 08 går för det dubbla här hemma. :va

Mja, kolla reservdelar tex, inte ovanligt att få betala 50% av priset i Sverige med frakt från England. Jag handlar allt jag kan utomlands.

När det gäller momsen så är det enligt följande. När du köper ett nytt fordon inom EU så tar man bort momsen i det land som man handlar i, I detta falletTyskland så lyfter man bort den tyska momsen på 19 procent. När sedan fordonet kommer till Sverige betalar man in 25 procent moms till Skatteverket. Detta kallas för destinationsprincipen, man betalar momsen i det land dit fordonet ska. När det gäller begagnade fordon så betalas momsen i det landet som man köper fordonet. Detta kallas för ursprungsprincipen. När det gäller det första destinationsprincipen så kan man som svensk köpa billiga fordon i tex Danmark. Dom har skithöga skatter på sina fordon, därför har deras importörer pressat priserna för att danskarna också ska kunna köpa fordon. Detta kan vi svenska utnyttja, för köper vi ett fordon där så måste danskarna ta bort sin jättehöga skatt och sedn när fordonet kommer hit så får vi bétala svensk moms istället. På en rätt så vanlig Volvo så kan man tjäna typ 50 000 kr.

trots dessa 30-40% extra så verkar det inte som svenska handlare direkt badar i pengar, eller?

nånstans måste dom ju ta vägen, jag gissar på att våra skyhöga arbetsgivar-omkostnader äter upp en hel del tex.

om inte annat borde det dykt upp en handlare som nöjer sig med 10-20% vid det här laget och som kan göra rent hus på marknaden?

men som privatperson som köper nytt är det ju klart lockande att söka sig utomlands, snackar man tusenlappar är det ju skitsamma men nu är det inga småpengar man sparar på att köpa nytt precis.

trots dessa 30-40% extra så verkar det inte som svenska handlare direkt badar i pengar, eller?

nånstans måste dom ju ta vägen, jag gissar på att våra skyhöga arbetsgivar-omkostnader äter upp en hel del tex.

om inte annat borde det dykt upp en handlare som nöjer sig med 10-20% vid det här laget och som kan göra rent hus på marknaden?

men som privatperson som köper nytt är det ju klart lockande att söka sig utomlands, snackar man tusenlappar är det ju skitsamma men nu är det inga småpengar man sparar på att köpa nytt precis.

Svenska generalagenter kanske vältrar sig i lite pengar.

Bara för att saker är dyrare här betyder inte att handlarna gör stora pengar. Det är är andra kostnader med. Olika inköp, frakt, garantier osv som spelar roll.

Sen är det skillnad på marknad med. Sverige 9 miljoner mot tyskland

på 82 miljoner invånare.

Visst har vi många regler, avgifter och annat som ställer till det för mindre (och större) företag, men det kan inte förklara hela skillnaden i pris.

Jag handlar mkt (ej hojrelaterat) hos olika näthandlar runt om i världen och nästan oavsett vilken produkt man vill ha; från toalettborstar till privatjetplan är Sverige bland de dyraste länderna att handla i. Detta även om man jämför med länder som är ungefär lika stora och därmed utgör lika stor marknad.

Frakt och inreg blir fort 10.000 (tillnärmat iallafall). Reg.bes+bes 1900, ursprung 700, frakt minst 5000 (då igenom firma). Jag hämta själv då gick transport på över 8000 tusen. Ok du kan vinna 5000-10000 när du köper men det förlorar du garanterat när du säljer. Jag köpte endast i utlandet för att min hoj inte fans i Sverige

Om man ska göra jämförelser av sånt här måste man även kika på vad medborgarna i länderna tjänar, hur deras levnadsomkostnader ser ut osv. Att bara jämföra priserna rakt av ger ingen vettig bild.

Bor man i ett tegelskjul och jobbar på industrin i Liverpool tjänar man knappast storkovan. När jag läser på brittiska hojforum blir det tydligt att det vi tycker är billigt (i UK) inte alls uppfattas så av de egna medborgarna.

Visst har vi många regler, avgifter och annat som ställer till det för mindre (och större) företag, men det kan inte förklara hela skillnaden i pris.

Jag handlar mkt (ej hojrelaterat) hos olika näthandlar runt om i världen och nästan oavsett vilken produkt man vill ha; från toalettborstar till privatjetplan är Sverige bland de dyraste länderna att handla i. Detta även om man jämför med länder som är ungefär lika stora och därmed utgör lika stor marknad.

Konstigt då att jag far över till sverige för att handla då allt är så dyrt på Åland :P Klaga inte, här betalar vi dubbla vad ni betalar :huvet

När det gäller momsen så är det enligt följande. När du köper ett nytt fordon inom EU så tar man bort momsen i det land som man handlar i, I detta falletTyskland så lyfter man bort den tyska momsen på 19 procent. När sedan fordonet kommer till Sverige betalar man in 25 procent moms till Skatteverket. Detta kallas för destinationsprincipen, man betalar momsen i det land dit fordonet ska. När det gäller begagnade fordon så betalas momsen i det landet som man köper fordonet. Detta kallas för ursprungsprincipen. När det gäller det första destinationsprincipen så kan man som svensk köpa billiga fordon i tex Danmark. Dom har skithöga skatter på sina fordon, därför har deras importörer pressat priserna för att danskarna också ska kunna köpa fordon. Detta kan vi svenska utnyttja, för köper vi ett fordon där så måste danskarna ta bort sin jättehöga skatt och sedn när fordonet kommer hit så får vi bétala svensk moms istället. På en rätt så vanlig Volvo så kan man tjäna typ 50 000 kr.

vanlig volvo..hmm 740 ? 240 e ju förstås väldigt vanlig den med :glömdet :krama

Det ockras något vansinnigt, och det är inte bara momsen, det är för många led på vägen ut till slutkunderna.

Problemen börjar hos grossister som jofrab, duells mfl.

Ta en ny 450 cross (yama, honda, suka, kawa), går att shoppa 10or för lite över 60 här hemma i Sverige, naturligtvis gråimport, men sålt av ett svenskt företag, momsat och klart (fordonshandel.se) - motsvarande hojar ligger fortfarande 20 upp hos våra vanliga handlare.

Hur kan det komma sig?

De lokala handlarna "rear" ut hjälmar ibland, dammiga hyllvärmare som legat i flera år, för samma pengar som man handlar nya grejer inkl. frakt från fc....osv.

Det har sagts förut, hela åf-ledet lär vakna, det är generationsskifte på G, folk är inte rädda för att handla på nätet längre, man börjar kolla upp garantivillkor, och inser att svensksålt oftast betyder diddly-fucking-squat.

/J

Konstigt då att jag far över till sverige för att handla då allt är så dyrt på Åland :P Klaga inte, här betalar vi dubbla vad ni betalar :huvet

det här fattar jag inte alls, om du nu ändå åker till sverige för att handla varför inte bara kuska vidare några extra mil till tyskland och spara ytterligare lite till? :va

Visst kan man handla utomlands och tjäna en liten slant.
Men att tro att ÅF i Sverige täljer guld med sina priser är bara naivt.

Det brukar gå bra att gnälla tills den bransch man själv är anställd i konkurrensutsätts av lågkostnadsländer.

Om det sedan är bra/dåligt, rättvist eller orättvist kan man alltid diskutera.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT