Monterade in batteri på 690 duke efter vintern, fungerar ej.

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tog ut batteriet på min KTM 690 Duke i oktober nånn gång 2010, köpte en laddare till den och sen dess har jag underhållsladdat batteriet en gång i månaden. Idag så bestämde jag mig för att stoppa in batteriet och jag gjorde allt enligt instruktioner, testar att vrida på tändningen men ingenting händer.

Tog ut batteriet och nu är den på laddning, fick höra nått om att den ska helst vara ordentligt fulladdad när man stoppar in batteriet. Får testa återigen imorn men tänkte kolla om ni har några tips på vad jag borde tänka på eller om jag har gjort något fel?

Spelar det någon roll om man skruvar fast pluskabeln först eller inte?
 
hände likadant med mig, tog då en vanlig laddare och laddade 1dygn och batteriet funkade igen
 
Äger ingen multimeter så jag testar det berömda alternativet att ladda den i 24 timmar för att sedan montera in den direkt..
 
Har du underhållsladdat en gång i månaden ska det ju ha tillräckligt med ork för att dra igång maskineriet.
 
Har du underhållsladdat en gång i månaden ska det ju ha tillräckligt med ork för att dra igång maskineriet.

Verkade tydligen inte fungera på det viset så jag får testa när det är helt nyladdat.
 
Har hört att om man har fel laddare så kan batteriet gå sönder. jag har ett gel-batteri i min mc och fick hör att det var viktigt att man hade rätt laddare annars kunde det gå sönder.
 
Har du råkat fippla till brytaren på högra sidan så kommer inget hända när du vrider på nyckeln.
Blev rätt stressigt en dag på Åsen för ett par år sedan när tre man försökte få igång en 690SMC som var helt livlös. Efter ett tag såg någon att brytaren stod fel och vips :D
 
Är ju otroligt basic, så antar att du kollat redan, men du har inte råkat komma åt dödarknappen, alt. försöker starta med stöd nere och växel i (om de finns sidostödsswitch)? Funkar det inte efter laddning och du inte har någon multimeter (vilket vore det bästa iofs. att bara mäta upp batteriet. Mätare finns nästan gratis på biltema) så kan du ju alltid kolla om det finns nån huvudsäkring som har gått av någon anledning, innan du springer och köper nytt batteri.. :tummenupp
 
Har självklart kollat brytaren men den har inget med saken att göra. Om stödet är nere och växeln är i så ska fortfarande hojjen få el men det går inte att starta igång den. Men det händer absolut ingenting när jag vrider nyckeln, typ som om att jag inte ens vrider om nyckeln, helt mörkt i displayen bara.

Laddaren jag köpte kan det inte vara fel på då den kostade 700kr och jag sa till killarna på johans mc att jag har en 690 duke och vill underhålls ladda den under vintern.

Det går bara att koppla in batteriet på ett sätt och det är omöjligt att dra kablarna fel då de är väldigt korta.

Det där med säkringarna var dock intressant, vart sitter dom? Är det samma som bilsäkringar att om någon har pajjat så är den inte hel helt enkelt?
 
Vet ej hur dom sitter på din mc men om du har en instruktionsbok så brukar det stå där. De hojar som jag har grejat med så har det inte varit vanliga bilsäkringar. det har varit runda säkringar utav glas (avlånga) inget problem att få tag på åk till en mack eller liknade. (har sett sådana här säkringar på riktigt gamla bilar. tror de sitter på tex Volvo amazon

(lätt att byta)
 
Smäll på startkablar ifrån bilen så får du svaret.

Startar den så är det ju bara att:


1.Mäta spänningen på batteriet för att se om det är dött
2.Ladda ( om det lever)
3.Släng och köpa ett nytt ( om det är dött)
 
Det var en äcklig säkring, grön rackare, nr 30.. Fanns på statoil. Problem Solved!
 
Enkelt och bra.. Thats how we likes it :tummenupp
 
Kan tillägga att det va den säkringen som är precis brevid batteriet, inte dom som är precis under sadeln. Den var sjukt jobbig att komma åt samt att den är uberkänslig, 3 stycken bränndes innan det gick! Fan kan det bero på?
 
Kan tillägga att det va den säkringen som är precis brevid batteriet, inte dom som är precis under sadeln. Den var sjukt jobbig att komma åt samt att den är uberkänslig, 3 stycken bränndes innan det gick! Fan kan det bero på?

Gissar isåfall att det är den så kallade "huvudsäkringen" mellan batteri och elsystem. Går den så verkar det för mig som att batteriet skickar för mycket kräm till hojen. Försök kolla om/var det sitter en spännings/voltregulator, och konstatera om den är hel (här lär enda sättet vara multimeter. Bör ju ge i trakterna runt 12 volt ut, +/- något lite).. Alternativt om batteriet har fått spel..

Edit: Satte du i den säkringen som ska vara enl. tillverkaren? Tänkte om någon tidigare av någon anledning satt i en för klen säkring, och du bytte den till en lika? /Edit
 
Kan tillägga att det va den säkringen som är precis brevid batteriet, inte dom som är precis under sadeln. Den var sjukt jobbig att komma åt samt att den är uberkänslig, 3 stycken bränndes innan det gick! Fan kan det bero på?

Kopplade du loss batteriet innan du satte dit säkringen? kan väl bränna av om det är spänning på när man sätter dit dom?
 
Kan tillägga att det va den säkringen som är precis brevid batteriet, inte dom som är precis under sadeln. Den var sjukt jobbig att komma åt samt att den är uberkänslig, 3 stycken bränndes innan det gick! Fan kan det bero på?

"Tre brann innan det funkade" låter inge vidare. Hur många A är den på ?
 
"Tre brann innan det funkade"
Låter som det är nått fel.
Tex en kabel, där isoleringen blivit skadad mot en plåt.
Just genom att skicka in nya säkringar brukar det gå bra bränna bort så mycket metall så problemet är löst för tillfället.
Har varit med om det här hos kund.
"Den brukar stanna då och då (kyldisk med grönsaker i butik) och då har säkringen gått. Och skruvar man i en ny säkring går den också. Men den 3e säkringen man skruvar i brukar hålla några dagar."
Felet var: En fläktkabel hade legat mot en vass plåt :gnissla som vibrerade svagt och skurit genom isoleringen.
 
Last edited:
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top