Nya bromsbelägg - hur köra in?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mina nya bromsbelägg är totalt fuckade. Tror dock jag gjorde fel när jag körde in dem. Har hört både att man ska bromsa väldigt löst eller väldigt hårt i korta intervaller. Nu tar de väldigt dåligt och långt ifrån samma klipp som jag hade innan.

Hur ska jag göra nu och hur ska jag köra in mina nästa bromsbelägg så det blir rätt från början?

Så här gör du för att rädda dina nuvarande belägg

* Ta bort beläggen
* Slipa bort det översta skicktet på dom med grovt sandpapper
* Montera igen
* Kör in dom genom att bromsa mjukt till en början för att sedan öka i styrka. Brukar krävas ca: 100 - 150 inbromsningar innan du kan bromsa fullt med dom.

Är du verkligen säker på att det va likadana belägg du fick när du köpte nya? Det är rätt stor skillnad mellan olika modeller och fabrikat.

Garagegolvet eller asfalten i depån brukar funka för att rugga upp beläggen om de blivit glaserade :)

EBS skrev:
Så här gör du för att rädda dina nuvarande belägg

* Ta bort beläggen
* Slipa bort det översta skicktet på dom med grovt sandpapper
* Montera igen
* Kör in dom genom att bromsa mjukt till en början för att sedan öka i styrka. Brukar krävas ca: 100 - 150 inbromsningar innan du kan bromsa fullt med dom.

Är du verkligen säker på att det va likadana belägg du fick när du köpte nya? Det är rätt stor skillnad mellan olika modeller och fabrikat.

Okej! Tack för tipsen, ska göra det någon dag nu snart när jag får tid över...

Nej det är inte samma, tror jag inte iaf. Men så här dåliga kan inte beläggen vara när de ska funka, då borde EBC kursat för längessen isf :crash

EBS skrev:

En fråga för en dum en.
Menar du att man ska bromsa mjukt å sedan nypa åt hårdare å hårdare.. lr menar du att man ska..
bromsa mjukt några gånger för att sedan gå över till hårda bromsningar??? :hej

#2 skrev:
En fråga för en dum en.
Menar du att man ska bromsa mjukt å sedan nypa åt hårdare å hårdare.. lr menar du att man ska..
bromsa mjukt några gånger för att sedan gå över till hårda bromsningar??? :hej

I början av inkörningen ska du inte bromsa hårt alls. För att allt eftersom tiden går bromsa hårdare. Precis som Silwer skriver, du måste få upp tempraturen i beläggen suksesivt och inte direkt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT