Är detta en oseriös köpare?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Har ZX7an på annons: http://www.blocket.se/vi/32296836.htm

Fick ett mail rätt fort:

Har du fortfarande detta objekt för att sälja och berätta
priset.svaramig på engelska

Jag svarade:

Yes I still have it.

The price is 50.000 swedish krona.

It is one of the last ZX-7R in mint condition. If you are looking for one of theese and want one that is like new, this is the one.
It has low mileage: only 15000 kilometers.

The Harris steeringdamper alone costs 8000 swedish krona.

Think about it and contact me if you really want it. No trading.

Thank you.
//Flemming

Då fick jag som svar:

Hello ,

Thanks for your response. I Agree with price So i will be paying directly into your PayPal account without any delay. Get back to me with the details below :

Name:
PayPal Email address
Cell Phone No.:
Total Cost of the item.

Or you can send me a paypal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the Bike to be Picked Up by the Shipping Company..

Have a nice day.

Fint nu om han verkligen sätter in pengarna - men hur funkar detta i verkligheten?
Jag kan ju uppge en adress på Jupiter och hävda att de aldrig kom eller så tömmer han mitt konto på nåt mystiskt sätt. Han heter Shamir Barak, kan nog inte svenska, bor utomlands...... Bra kriterier för en seriös köpare va? :(

Nån som vet hur detta scam funkar eller är man safe med att ge ut sitt Paypalkonto och adress?

Last edited:
Varför skriva på engelska om han kunde svenska :va

Inte är det en återförsäljare(handlare) som vill tjöpa.

Sälj inte till den där.

Skärp dej Mavve. Du och alla andra vet redan att det är en klassisk blåsning. Syftet egentligen är att smyga in reklam för din hoj eller hur?

Kanske lite, men jag tänkte på att de uppgifterna han kräver gör inte att han kan röra mina pengar.
Men jo - det osar scam lång väg.....

Fattar inte vad som försiggick i mitt huvud när jag la ut annonsen. Lika bra att behålla men den står ju bara still. Kör R1an nu mest och sen kollar jag efter en Ducce nu så kawan kommer ju glömmas bort.
Mätarställningen visar nu 1476mil.
Sen är det lite det med garageplatsen också. Det börjar bli fullt. :(

Man kan undra lite hur de tänker. Tycker egentligen att intresset från utlänningar borde vara rätt lågt nu när den svenska kronan stärkts mot Euro och Dollar.

Jag hade nog inte ens bemödat mig att svara på ett så oseriös förfrågan som så uppenbart är en blåsning. Det ser man ju väldigt tydligt på svaret. Att någon går på det ens. Det är nästan så att man tror att vissa vill bli lurade. Inte en enda följd fråga om objektet, bara en begäran om uppgifter om var man ska betala och hämta upp den. Skulle tillvägagångssättet sedan fortsätta som beskrivs i länken från skånskan ovan då måste man väl ändå dra öronen åt sig?

Finns det någon svensk sida där folk lägger upp personer som blåst andra via t ex blocket annonser. T ex sålt varor som de sedan inte levererat?

Det är viktigt att du betalar in 4000 kronor åt honom för frakten sen när ni bestämt allt. Jag lovar, han är ärlig!!!!

Äsch, ge honom ditt paypalkonto och sen öppnar du inte dörren när han vill hämta den helt enkelt. Vad ska han göra, anmäla dig för att du har sålt ett frimärke för 50 000:- som du redan har postat?

Klart som fan att det är en bluff, riktigt hur den funkar vet jag däremot inte. Kanske pyntar med stulna kort?

Edit/ Är det inte lite överpris på den där surkawan :va

Han skickar ett falskt kvitto på att pengar kommit in till paypal, så måste man betala 4-5k för att komma åt pengarna.

I see, vad smart. Om man är så dum att man går på det vill säga så lär man ju gå på även det.

Denna länk var riktigt skoj :D
Om man orkar ägna 20 minuter åt att läsa allt så får man se hur en dum nigerian tatuerar sig, betalar dyrt för falska pass osv för att komma åt pengar från en kyrka som inte finns :rofl

Hoppas han fick smaka bly av alla han var skyldiga pengar sen.

Varför skriva på engelska om han kunde svenska :va

Inte är det en återförsäljare(handlare) som vill tjöpa.

Sälj inte till den där.

kottsson!

eftersom du visat prov på dina stavningsskills förr så är jag inte förvånad av att just du INTE ser att den där araben har använt sig av ett sk. översättningsprogram som finns på internet, ett annat känt namn på de där översättningsprogrammen kan t ex vara: google translate eller babelfish...:näsblod

säger bara tre ord "cash on dellivery" så har man ryggen fri...
alt att göra affären på banken. 50 lax e för mkt pengar för att fjanta rundor med, seriösa köpare föreslår även detta...

50tusen är inte vad 50tusen var för 10 år sen. Idag tjänar man mer än för 10 år sen också.
Vill man ha en ZX7R som är precis som ny så är inte 50tusen för mycket.

Jag köpte den 2006 med 900mil på mätaren. Har ju 5 andra att köra med så det blir inte så många mil på dem.
R1an har bara gått 220mil :lol

50tusen är inte vad 50tusen var för 10 år sen. Idag tjänar man mer än för 10 år sen också.
Vill man ha en ZX7R som är precis som ny så är inte 50tusen för mycket.

Jag köpte den 2006 med 900mil på mätaren. Har ju 5 andra att köra med så det blir inte så många mil på dem.
R1an har bara gått 220mil :lol

Jag är inte alls insatt i värdet på dessa hojar men det lät dyrt tyckte jag först men om de är ovanliga i det skicket så är det väl som du säger ett skäligt pris. Ingen diss alltså även om det lät så :D

Jag är inte alls insatt i värdet på dessa hojar men det lät dyrt tyckte jag först men om de är ovanliga i det skicket så är det väl som du säger ett skäligt pris. Ingen diss alltså även om det lät så :D

Mavve vänder sig till en helt annan köpare än de övriga säljarna av ZX7R. Jag tror nog att det finns någon där ute som uppskattar och förstår vilken fin hoj han säljer.

Mavves ZX7R har används sparsamt i hans ägo. Jag kan intyga att mätarställningen var under 1000 mil när han köpte den. Finns nog inga skäl att ifrågasätta nuvarande milställningen om man ser skicket på hojen. Vill man ha en fin välutrustad ZX7R med få ägare, få mil och relativt orört skick (ramen är polerad av tidigare ägare). Då tycker jag nog inte att priset är oskäligt. Givetvis går det att få tag i ZX7R för runt 30 000 kr, men jag tror inte att någon av dem är i samma skick rakt igenom. Ska man då återställa dem i motsvarande skick som Mavves då får man nog lägga ner minst mellanskillnaden. Fortfarande har de då gått mellan 3000 och 5000 mil, kanske okänd historik med många ägare.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back