Motorsimulering...

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Jag sitter och försöker simulera min Daytona triple i AVL Boost (ett litet kul program där man kan sätta in rätt avancerade inställningar för en motor för att ser hur den jobbar).
Det lyckas inte riktigt så bra som jag hoppas men jag tror att det går att få bra mycket bättre än vad jag lyckas med hitintills….

Tja, det som är lite kul för andra än mig, är vad som händer när man ändra storleken på den effektiva arean på insugsventilerna. Den effektiva arean är den faktor som luften ”ser”, där 1 =”fullt flöde” för en ventil (två ventiler är alltså 2…)

Med MINDRE effektiv area (samma sak som att ha mindre ventiler) får man MER moment på vissa varav…
Kolla på 5300 rpm och 1800 rpm!

Violet 0.5
Blå 1.2
Svart 1.4
Grön 1.6
Röd ”sann kurva” med effekt dämpare
Ljusblå ”sann kurva” med orginal dämpare

Det vi ser är alltså moment per cylinder i Nm respektive rpm!
 

Bifogat

  • snap.jpg
    snap.jpg
    36.9 KB · Visningar: 489

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Intressant ! Ser ut som en avancerad modell i programmet.
Vilken cyl.volym gäller det ?

Funderingar:
Antar eff.ventilytan påverkas även av lyft o duration eller kommer
dom in nån annanstans ?
Eller är det 'curtain area' vid maxlyft du menar ?
Kanske ger 4 vent inte dubbla bidraget, utan lite mindre. Området
emellan dom i förbr.rummet delar dom ju på liksom.

Observationer:
Man kan se att ytan påverkar mest vid vissa varvtal (förutom
när den är alldeles för liten då övre halvan dör).
Går att hitta viss regelbundenhet vilket får mig tro på resonanser
i insug/cyl/utblås systemet där.
Liten yta ger strypningar vilket i sin tur dämpar resonanserna,
både dess negativa o positiva bidrag. Kanske här hondas vtec
med 2 ventiler vid låga varv o 4 vid höga ger nåt.

Kom sen inte o säg annat än att design/konstruktion är en fråga om kompromisser.
/u
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
ulf_lundin skrev:
Intressant ! Ser ut som en avancerad modell i programmet.
Vilken cyl.volym gäller det ?

Funderingar:
Antar eff.ventilytan påverkas även av lyft o duration eller kommer
dom in nån annanstans ?


Japp, lägger in kurva för lyft vid varje vinkel.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Frågar en o får svar från en annan; labbar ni båda med simuleringsprogrammet ?
/u
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
ulf_lundin skrev:
Frågar en o får svar från en annan; labbar ni båda med simuleringsprogrammet ?
/u


Jag labbade med det förra våren. Vi skulle fixa ihop en vass 2 liters motor.

/benfre
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Ulf Lundin: (har du föresten sålt din offroad Honda?)
1) Duration och lyft kommer in (som sagt) men det är en gissning från min sida exakt hur profilen ser ut (man skriver alltså in profilen i en tabell), jag har bara siffror på var dom öppnar, stänger och max lyft. Sedan har jag tagit en annan kurva från en bil motor och anpassat så att dessa tre siffror stämmer! Inte jätte exakt men…
2) Siffrorna (t.ex 1.6) är en faktor som multipliceras med curtain area för att få ”effektiv curtain area” alltså det som den strömmande luften ”ser”.
3) Japp, två ventiler innebär inte att vi får dubbla effektiva ytan utan någonstans mellan typiskt 1.8 och 1.4. Problemet är att man borde mäta upp detta värde i en flödes rigg! Men jag gissar bara för att få en momentkurva som stämmer med original!
4) Jag håller helt med dig anngående ditt resonemang om resonanser som dämpas!

Benfre: Kul att se att någon annan gått förbränningsmotorteknik-kursen också! Det var några år sedan jag gick kursen så jag har glömt en del men man får försöka så gott det går… men nu har jag ju någon att fråga!
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Här visar samma motor (flöde 1.4) men istället massflödet genom insug (svart) och utblås (rött) vid 8500rpm. Detta borde vara max moment punkten men eftersom man ser att det flödar en hel del åt fel håll framförallt på insuget strax innan stängning betyder det att det flödar lite för mycket för att vara maxmoment…
 

Bifogat

  • snap2.jpg
    snap2.jpg
    29.4 KB · Visningar: 300

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
…Vidare med lite bilder av resonansfenomen i insuget. Vi ser fortfarande massflöde 8500rpm, flöde 1.4. Svart är 30mm från insugsventilen, röd 55mm, blå 155mm (=trotteln)
 

Bifogat

  • snap3.jpg
    snap3.jpg
    37.8 KB · Visningar: 304

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Hur får man tag i simuleringsprogrammet ? Svårt att installera o köra ?
Gissning på kamprofil duger nog. Max.hast o acc f ventilerna gör
väl att alla profiler har samma principutformning.

(Nä, XR:en finns kvar i verkligheten)
/u
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
ulf_lundin skrev:
Hur får man tag i simuleringsprogrammet ? Svårt att installera o köra ?
Gissning på kamprofil duger nog. Max.hast o acc f ventilerna gör
väl att alla profiler har samma principutformning.

(Nä, XR:en finns kvar i verkligheten)
/u

Jo, alla profiler ser nog ganska lika ut. Jag fick dock ta på kamprofilen till en Volvo 5 (tror det var sug5:an) och den såg lite annorlunda ut i början och slutet. Jag antar att man ville ha en mjukare anläggning mot ventilen och undvika stuts vid stängning för att minska slitage på kammen!
 
Last edited:

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
ulf_lundin skrev:
Hur får man tag i simuleringsprogrammet ? Svårt att installera o köra ?
Gissning på kamprofil duger nog. Max.hast o acc f ventilerna gör
väl att alla profiler har samma principutformning.

(Nä, XR:en finns kvar i verkligheten)
/u

Lyftkurvorna kan se lite olika ut. Desto högre trimmningsgrad desto brantare öppningar och stängningar => högre acc på ventilerna => högre tryck mot kammen.

/benfre :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
benfre skrev:
Lyftkurvorna kan se lite olika ut. Desto högre trimmningsgrad desto brantare öppningar och stängningar => högre acc på ventilerna => högre tryck mot kammen.
Jo, klart den riktiga öppningskurvan för kammen vore bättre. Men
det allra mesta visar sig i lyfthöjden.
(O durationen, om man nu vet vid vilket lyft/spel den är specad)

Man låter ofta ventilen lyfta högre än nödvändigt för att ventilfjädrarna inte ska behöva vara
onödigt hårda. Dvs. lite rundare kam.
En vassare kam är normalt tänkt att ge mer varv så därför är man försiktig med att ge högre ventilacc
(i mm/grad^2) för att man då får högre ventilacc både på pga kammen och pga ökat varv.
Misstänker att eftersom kamprofilen är viktig för flexibiliteten hos motorn så kör man inte med så stora
marginaler på kamtrycket ens i orginal.

Men visst har du rätt.
/u
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top