Hur ska man egentligen köra in en 2T?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Ja, nu, en gång för alla, vill jag veta vad som egentligen är rätt att göra när man kör in en tvåtaktare! Ny cylinder, ny kolv etc.

Jag har läst så mycket skit på internet och fått höra så mycket skit av återförsäljare... Kör hundra lugna mil med din nya kolv, sa en mopedhandlare till mig en gång... :gnissla

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Gäller exakt samma sak för tvåtaktare eller är det en annan princip? Jag är ute efter ett "generellt" svar för lite mindre motorer, 50-125 cc ungefär.

Vet att det finns några tvåtaktstroll här på forumet som vet sanningen :tummenupp

Börja med att fylla hjälmen med bensin, tryck sedan ner huvudet i hjälmen :näsblod

Nåväl, efter hopmontering starta och kolla att den verkar gå som den ska. Inte sprutar eller läcker vätskor. Om ok varmkör. Var inte blyg, varmkör ordentligt. När den blivit varm öka på varv och gaspådrag.
Kolla att den inte läcker.

Om ok stäng av och låt svalna, kolla att den inte läcker. Upprepa gärna en eller två gånger.

Nu har du gjort all inkörning som normalt behöver göras, använd som normalt.

Det finns enstaka undantag, tex yamaha produktionsräser med originalkolvar från 81 och framåt 95. Dessa måste köras in med fetare bestyckning, mer oljeinblandning och begränsade varvtal för att sedan demontera kolvarna och slipa hotspots och eventuellt upprepa en gång till. Sedan kan de användas.
Detta beror på kolvkvaliten och materialet.

Men viktigaste är att OM man kör in, måste man ofta ändra bestyckningen för inkörning.

Den kortare varianten av vad rolle säger.

Starta hemma på gården och varmkör med varierande varvtal dvs låt inte stå på tomgång. Stäng av och låt svalna. Kör första turen/passet som vanligt men undvik övervarv och segdragning. Färdig!

Den kortare varianten ......... undvik övervarv och segdragning. Färdig!

Hur definierar du segdragning?
Extremt låga varv?
Är 5000rpm på en 125:a låga varv?
Varvtal innan den "Tar sig"?
Segdragning är det lika med fullgas?

Inget ont menat vill bara reda ut begreppet. :tummenupp

Mats

Hur definierar du segdragning?
Extremt låga varv?
Är 5000rpm på en 125:a låga varv?
Varvtal innan den "Tar sig"?
Segdragning är det lika med fullgas?

Inget ont menat vill bara reda ut begreppet. :tummenupp

Mats

Segdragning är när det uttagna vridmomentet är så stort att det möter motorkurvan. Dvs ingen eller liten fartökning kan uppnås genom ökad trottelöppning.

Den kortare varianten av vad rolle säger.

Starta hemma på gården och varmkör med varierande varvtal dvs låt inte stå på tomgång. Stäng av och låt svalna. Kör första turen/passet som vanligt men undvik övervarv och segdragning. Färdig!

Underbart! Minst lika mycket creds till Rolle också förstås :tummenupp

Då vet jag hur det ska vara, är nämligen moderator på ett moppeforum så de är bra att veta vad som gäller

Känns som att jag får instruktionerna serverade på guldfat, tack så mycket sporthoj! Skall byta kolv innan våren är här :tummenupp

Trimmade mopeder och vässade 125:or har väldigt ofta problem med brända kolvar, repiga cylindrar och dylikt och vad jag vet så ger dessa ägare gasen i botten från början så jag undrar om kolven verkligen blir riktigt inkörd bara av att varmköra 2-taktaren ett par gånger?

Detta är ingen kritik eller något i den stil utan bara en fundering så avstå ifrån dom klassiska idiotförklaringarna tack.

Trimmade mopeder och vässade 125:or har väldigt ofta problem med brända kolvar, repiga cylindrar och dylikt och vad jag vet så ger dessa ägare gasen i botten från början så jag undrar om kolven verkligen blir riktigt inkörd bara av att varmköra 2-taktaren ett par gånger?

Detta är ingen kritik eller något i den stil utan bara en fundering så avstå ifrån dom klassiska idiotförklaringarna tack.

Just tvåtaktare brukar ju vara extra känsliga för bränsleblandningen särskilt när de är toktrimmade, är ju inte omöjligt att de kanske gått lite snålt.

Men när man har en vass motor kanske man ska köra några minuter extra och halvbelasta motorn lite för "säkerhets skull"...

Det beror nog mer på ägarnas övriga inkompetens när det gäller varmkörning. 2min på tomgång eller full gas iväg med kall motor är båda dåliga ideer.

En kolv,ring,cylinder till en moppe eller 125cc gatcykel har ändå ett lätt liv jämfört med cross eller RR motorer.

Är det ingen skillnad på inkörningstiden beroende på material i cylinderlopp kontra material i kolvringen?
Jag tänker på de olika material som cylinderytan kan vara av gjutjärn, stål, krom, nicasil.
Materialet i kolvringen lär väll vara något olika med? Då vissa material inte gillar att gnidas mot varann även om de smörjs.

Du beskriver problemet själv, ägare som ger gasen i botten från början. Där återfinns mycket okunskap alternativt dumhet om personen hävdar han (finns det några hon som gör så? )har kunskap.

Problemen du beskriver har ingenting med så kallad inkörning att göra utan med de som trimmat fel och inte vet vad de håller på med. De har filat dumt i cylindrar, inte fasat portar korrekt, har felaktigt squishavstånd och dåligt utformat förbränningsrum, felaktigt komp, felaktig avgas för de portar de numer har, ofta dålig olja i för liten mängd, 95 oktan bränsle istället för 98 till en trimmad motor och som en slutlig dumförklaring inte bestyckat förgasaren korrekt efter de modifieringar de gjort.

Räjsar med en 250 2cyl roadracinghoj, dvs 2st 125or och denna har ganska rejält mycket häftigare effekturtag än en moppe eller gat125 även om dessa är trimmade.
Inga som helst problem med brända kolvar, skurna kolvar eller repiga cylindrar.
Har man korrekt förbränning så skär det inte, rätt oktantal etc så spikar inte kolven sönder.
Kör man med en vettig olja i bränslet i lämplig mängd får man inte en sönderrepad eller söndersliten cylinder.

Tittar man på en modern motor finns det inte många delar som har någon nytta av att köras in.

Det finns vissa kolvar till vissa speciella modeller eller från konstiga tillverkare som måste värmecyklas några gånger och ibland filas på de hotspots som blir, men 99.8% av alla kolvarna blir bara slitna för varje gång de byter plats i cylindern.

Cylindern har den form som den har, du sliter bara på nikasilbeläggningen varje gång kolven rör sig även om det är extremt lite.

Kolvringen i en rund cylinder tätar som den ska från början, annars är något fel.

Kolvbultslagret passar som det ska, blir bara slitet när det används.

Vevlager och vevstakar slits från första minut de används, blir inte bättre när de är inslitna.

Ramlager se vevlager.

Det finns i princip inga delar i en modern tvåtaktsmotor som behöver någon inkörning, eller blir bättre av en inkörning förutom några ytterst ovanliga kolvar. En helt ny växellåda kan ha lite grader kvar på dreven så den kan må fint av stillsam körning med långsamma växlingar och inte för mycket effekt en halvtimme eller timme och sedan byta oljan.

Är det ingen skillnad på inkörningstiden beroende på material i cylinderlopp kontra material i kolvringen?
Jag tänker på de olika material som cylinderytan kan vara av gjutjärn, stål, krom, nicasil.
Materialet i kolvringen lär väll vara något olika med? Då vissa material inte gillar att gnidas mot varann även om de smörjs.

Äldre gjutjärnsfoder kan eventuellt behöva en kortare inkörning, den ordnar upp sig under dina minst 2 varmkörningar.

Krom, nikasil eller någon av de varianter av nikasil som finns eller keramiska beläggningar behöver inte köras in, de har redan rätt yta och mått.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...