Billigt mobillarm

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
http://hemmet.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=d916b689-b7d2-46cc-baaa-fe3e2f93a7fe

skulle vilja ha lite hjälp att hitta en rörelsedetektor som kan sluta dom två sladdarna vid rörelse, finns sådant?

tanken är att rörelsedetektorn ska upptäcka rörelse o ansluta dom två sladdarna så att mobilen gör en snabbuppringning till min andra mobil
är det möjligt att hitta en sådan eller vet ni någon annan lösning.


skulle det funka så är det ju en billigare ide än köpa det som finns på marknaden för typ 1500 och uppåt
OBS jag har inte tillgång till fast telefoni, larmet ska användas i mitt garage och där finns ström
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
första tanken jag fick är att köpa billigast möjliga "tända sig när nånting rör sig"-lampa, sen hiva glödlampan och koppla in en gammal kontaktor/relä istället så har du din NO utgång, alternativt kötta den och använda inbyggda NO utgången som tänder lampan, om det går utan att få 230v in i mobilen ;D
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
första tanken jag fick är att köpa billigast möjliga "tända sig när nånting rör sig"-lampa, sen hiva glödlampan och koppla in en gammal kontaktor/relä istället så har du din NO utgång, alternativt kötta den och använda inbyggda NO utgången som tänder lampan, om det går utan att få 230v in i mobilen ;D


det var min första tanke också men tänkte att det kanske inte går då man får ström in i mobilen, jag är ju inte så kunnig inom el-området så jag slänger upp frågan här istället, de här med kontaktor/relä gör mig inte klokare heller :) någon annan måste ju ha byggt något liknade?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
det var min första tanke också men tänkte att det kanske inte går då man får ström in i mobilen, jag är ju inte så kunnig inom el-området så jag slänger upp frågan här istället, de här med kontaktor/relä gör mig inte klokare heller :) någon annan måste ju ha byggt något liknade?

En kontaktor fungerar som en strömbrytare som slår till när den får ström.

t.ex. en sånhär http://www.kjell.com/?item=67153&path= kan du använda, tar du trådarna från lampan med 230v (där lampan skulle suttit, som du plockar ur) och kopplar in på A1 och A2, sen tar du trådarna från mobilen och kopplar in på 1 och 2, eller på 3 och 4
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
En kontaktor fungerar som en strömbrytare som slår till när den får ström.

t.ex. en sånhär http://www.kjell.com/?item=67153&path= kan du använda, tar du trådarna från lampan med 230v (där lampan skulle suttit, som du plockar ur) och kopplar in på A1 och A2, sen tar du trådarna från mobilen och kopplar in på 1 och 2, eller på 3 och 4

ser ut som det får bli en sådan
hoppas det kommer funka
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
nu är kontaktorn beställd & rörelsevakten :)
Mobilen är färdig lödd
ska bara skaffa mig en bra saftblandare också
 

Bifogat

  • DCAM0002.JPG
    DCAM0002.JPG
    99.8 KB · Visningar: 150

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Strunt i saftblandaren Skaffa en rejäl siren i stället Tex en SIR 200 eller 1992 (1992 har en volym på 105 Db. Antingen så ordnar du detta med ett relä och en hållkretts. (Du behöver definitivt inte ha en kontaktor till så pass små strömmar. bara dyrt o stort) Eller så köper du ett enkelt hemmalarm där du använder siren utgången till att aktivera mobilen och Sirenen med hjälp av ett tvåpoligt relä eller 2 relän eller kontaktorer om utgången klarar driva kontaktorerna.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
anledningen till saft istället för ljud är den att det bor folk ovanför garaget
dom skulle bli rätt galna ifall larmet skulle aktiveras av misstag
så det räcker med lite saft för mina hojar inte ska behöva lida i onödan tills jag dyker upp

nu är mitt larm klart och funkar super :yoparty
nu ska jag bara vänta på tjuven, inte förbjudet att ha en krycka i bilen, har ju så ont i knät ;)
 

Bifogat

  • DCAM0001.JPG
    DCAM0001.JPG
    105.8 KB · Visningar: 229
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top