Dyna spolar, Hit eller shit

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Har blivit lite sugen på Dyna spolar, men enbart spolarna inte hela boxen.

Är det någon faktist fördel med dyna, eller skall jag fortstätta att åka orginal?
 
Dyna-spolar har en benägenhet att vilja gå sönder allt för fort. Originalspolarna duger väldigt bra till minst 300 kusar och för mer knackar du ihop gapet till 0.5.
 
Kikat på msd spolar? Använt dem på ett antal olika maskiner och inte haft några bekymmer. När bosch kasta in handsken vid 2bar skötte sig msd'n klanderfritt
 
Tändspolar är rätt simpla anordningar, ser inte fördelen med att byta till "trim" spolar alls.

I mitt fall så har en anslutning på en spole gjort sitt.

Och köpa nya dyra orginal känns fel, när man kan köpa eftermarknads spolar som förhoppningsvis är lite bättre än orginal.

Och lite "starkare" gnista är säkerligen ingen nackdel vid höga laddtryck


Haha, så fel det kan bli:D

Tack för länken

Dyna-spolar har en benägenhet att vilja gå sönder allt för fort. Originalspolarna duger väldigt bra till minst 300 kusar och för mer knackar du ihop gapet till 0.5.

Gjorde en google sökning på dyna spolar idag, och fick upp många trådar med personen som haft problem med dessa.
 
Last edited:
Dyna-spolar har en benägenhet att vilja gå sönder allt för fort. Originalspolarna duger väldigt bra till minst 300 kusar och för mer knackar du ihop gapet till 0.5.

Då kanske mina sjunger på sista versen eftersom jag haft mitt Dyna2000 monterat på hojen sedan 2000 eller 2001 :gnissla Jaja, jag kör tills de pajjar.
 
Om Dynaspolar går sönder gör de det rätt snart, typ ett eller två år. Jag torskade tre blå spolar mellan 2000-2004 (av två par köpta dvs 4 st, 75% felaktiga). Efter bytet av de tre har det hållit. Wibbe har även han förmodligen en hatkärlek till de gråa Dynaspolarna.
 
Dyna spolar

När de går sönder, dör de helt och fullt ut, eller kan de hålla på och funka i bland och sedan vara döda ?
Kör nämligen med Dynaspolar och 2000 box och har problem vid kallstarter, men när den är varm så sparkar den igång hur fint som helst.
 
När de går sönder, dör de helt och fullt ut, eller kan de hålla på och funka i bland och sedan vara döda ?
Kör nämligen med Dynaspolar och 2000 box och har problem vid kallstarter, men när den är varm så sparkar den igång hur fint som helst.

På Skyline (Bil) så blir det misständningar vid laddtryck/belastning när spolarna börjar ge sig.
 
Tändspolar är rätt simpla anordningar, ser inte fördelen med att byta till "trim" spolar alls.

Självfallet, men original kan ibland vara dyrare och även gjorda av nån form av unobtanium. Samtidigt kan det skilja avsevärt i spänning nödvändig för att antända i samband med löjligt höga tryck, dessutom kan spänningen sjunka kopplat till varvet..

I vissa avseende kan man slarvigt säga; den som betalade minst för att göra originalet till given specifikation fick jobbet.

Hoppas du får liv i notan snart Steen!
 
Back
Top