Släp & försäkring

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Vad är det som gäller när man kör sin hoj på släp och råkar ut för en olycka?
Är hojen försäkrad genom bilen, släpet, hojförsäkringen eller måste man teckna en separat försäkring?
Har samma fundering om släpet skulle bli stulet när man har hojen på nån som vet?

Gäller samma sak om man fraktar hojen i en skåpbil?

Ett motorfordon är aldrig försäkrat av dragbilens försäkring. Det är den korta versionen jag fick av mitt bolag när jag frågade ang. oreggade crossar för lääääänge sedan.

Motorfordon skall ha egna försäkringar, är det reggat och försäkrat med minst halv, så har du ju stöld...frågan är hur man har styrlåset låst samtidigt som man trailar...det är nog inte helt lämpligt till att börja med. :gnissla

Och nej, skåpbil löser inte problemet. :(

Jag fick förklarat för mig att man måste ha motorcykeln påställd för att försäkringen ska täcka i samband med en olycka om den är lastad på släp eller i skåpbil. Var ett par år sedan jag hörde mig för om det.

Hej,

Jag har min ban/racehoj försäkrad genom Länsförsäkringar. Försäkringen täcker transport, stöld och brand.

Mvh,

Rickard

Ska man köpa en hoj, vilket jag gjorde i Borlänge 40mil bort, så ringde jag försäkringsbolaget innan.

Kör IF HEL/HEL på min Hornet och hon sa de att,
- "blir de köp så är den försäkrad HELA VÄGEN på kärran utan problem, det fixar jag och skriver här så kommer de papper hem till dig. Blir det inget köp, hör av dig. Lycka till med Motorcykeln och hoppas de blir ett köp!"

Trevlig dam i sista meningen iaf ;) hehe

Motorfordon skall ha egna försäkringar, är det reggat och försäkrat med minst halv, så har du ju stöld...frågan är hur man har styrlåset låst samtidigt som man trailar...det är nog inte helt lämpligt till att börja med. :gnissla
Man måste väl inte ha styrlåset låst? Det räcker väl om man har två andra lås?

När jag köper hoj och ska åka o hämta den med kärra eller så.
Försäkrar jag objektet, ifall att, vill jag inte köpa hojen ringer jag när jag tittat på den och säger att det inte blev något köp. Försäkringsbolagen lägger då ner ärendet och det har hitills kostat nada för mig......

Detta är för att alltid veta att hojen är försäkrad vid eventuellt köp.

Har lärt mig samma sak i frågan...

Släpet försäkrat genom dragbilen men inte det du har på själva kärran eller lastat i skåpbilen.

Inte riktigt samma fråga.. men liknande, så jag lånar tråden..
Om jag har hojen inne i lägenheten över vintern,, och lägenheten+hoj brinner ner..

Kan jag då få ut hojen på lägenhetens lösöresförsäkring?

Om jag har hojen inne i lägenheten över vintern,, och lägenheten+hoj brinner ner..

Är det inte så att man har lösöreersättning upp till en viss summa? Typ 2-300.000 brukar väl gränsen gå. Sen är det väl upp till var och en vad man vill ha för "prydnadssaker" i hushållet.

Kan man tycka, fast jag är ju inte helt säker på att FB inte skulle försöka slippa undan i vanlig ordning.

Är det inte så att man har lösöreersättning upp till en viss summa? Typ 2-300.000 brukar väl gränsen gå. Sen är det väl upp till var och en vad man vill ha för "prydnadssaker" i hushållet.

Kan man tycka, fast jag är ju inte helt säker på att FB inte skulle försöka slippa undan i vanlig ordning.

Jo exakt, man väljer själv hur mkt lösöresvärdet är. Men jag har så att hojen utan tvekan ryms i det.

Min tolkning är att så länge ens prylar ryms inom det belopp man har försäkrat så kan det vara vilka prylar som helst.. tänkte mest om någon vet?

Tvärtom tror jag att försäkringsbolaget skulle vägra att ersätta en hoj som som har stått i en lägenhet, dessutom skulle dom nog ifrågasätta om hemförsäkringen ska gälla ÖHT om man förvarar motorfordon inomhus.

Tvärtom tror jag att försäkringsbolaget skulle vägra att ersätta en hoj som som har stått i en lägenhet, dessutom skulle dom nog ifrågasätta om hemförsäkringen ska gälla ÖHT om man förvarar motorfordon inomhus.

Tänker man ett steg längre så verkar det givetvis ganska logiskt, med tanke på bensin och annat gott i hojen. Är nog, som det oftast är, bättre att ringa och kolla med FB.

Spekulera i försäkringar kan ni göra i oändlighet, det handlar helt och hållet om vilka skadereglerare man får vid en eventuell skada. Dom kan göra precis hur dom vill, känner man skadereglerare så vet man. Men det är klar att hemförsäkringen gäller, kanske inte om man burnat i lägenheten och det tagit eld.

Det var det jag tänkte oxå.. men du har faktiskt rätt att förvara bensin eller brännbara vätskor i hemmet (dock vissa mängder). Säg att jag tömmer tanken och kopplar ur batteriet, då är den inte farligare än en kaffebryggare... (t om mindre farlig eftersom just kaffebryggare är något av det farligaste vi har).. men ja..

Ska ta och ringa försäkringsbolaget och kolla. Har svårt att se att det inte är okej med tanke på allt annat man faktiskt får ha i en lägenhet. Men samtidigt förstår jag din tanke (har delvis samma själv).

Jag har för mig att det inte är lagligt att ha ett motorfordon i en lägenhet. En kompis kollade med hans FB när han ville ha sin cross i lägenheten (hyresrätt) och dom sa att det va strängt förbjudet enligt det bolaget. Nu vet jag inte om det skiljer sig mellan bolag eller om man har en hyres- eller bostadsrätt.

Till dig Jimmy så vet jag inget om släp och försäkringar :tungan

Har väldigt svårt att tro att man kan utnyttja hemförsäkringen för att ersätta en motorcykel i händelse av stöld eller brand om den förvarats i bostaden.

Frågade länsförsäkringar vad som låg till med en bil iofs..

Vid brand får du inte ut en spänn för fordon som står i garaget/hemmet. Visar det sig att det beörjat brinna i fordonet så täcker inte hemförsäkringen skadorna utan du får betala HELA kalaset själv, vilket lätt blir miljoner.

Om jag fraktar en dyr anitk spegel i bilen och kör av vägen så ersätts den av motpartens trafikförsäkring om jag blir påkörd eller min vagnskada om jag är vållande. Detsama gäller om spegeln ligger på släpet.
För hojjen som står på släpet blir det knöligare, blir jag påkörd så skall jag ha ersättning precis som du skulle ha fått om nån hade rammat ditt garage. Däremot så kommer du inte att få en spänn i praktiken då FB inte betalar ut något till motparten om det inte finns en helförsäkring (dvs det är två bolag som gör upp sinsimellan). Nu finns det säkert någon som har fått ut pengar på motpartens försäkring här inne, men då har ni haft en jävla tur (med skaderegleraren)

dvs trafikförsäkra om du kan ta avvara fordonet och stå för ev kostnader vid en brand. du kommer inte att få ut några pengar oavsett vållande (det kallas fin för 00 vållande)
Halvförsäkra om du vill vara skyddad för brand och stöld. men fortfarande kan avvara fordonet vid en ev krash
helförsäkra om du inte kan köpa ett nytt om olyckan är framme.

Back