FZR 1000 -87 största möjliga bakdäcksbredd?

StreetFighter/R

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Hoj
87 Yamaha FZR1000/R
Tjena !

Tänkte höra om de var någon här som vet på ett ungefär vilken den största bakdäcksbredden är på en FZR 1000 ifrån 87 ? Som ni förhoppningsvis vet så är däcket 18" istället för de normala 17" och bredare däck är lite utav en "enhörning". Har lyckats hitta däck på 180/55 men den normala storleken är 160/60, så vet inte om det får plats. Har stående längre bort så kan tyvärr inte "gå ut o mäta"

Tack på förhand!

Hur dålig kan väghållningen bli egenligen.. kanske inte 190 ^^.. men på en 180 ?

Det blir piss, men den är oxå rätt dålig från början.

kör orginal är tipset, med ändrade hundben till 5 mm kortare.!

Vill du ha fetare bakdäck, så skaffa en nyare sving o fälg, 17 " kom från och med 89. Så dyrt är det inte...o du får till snyggare profil. :)

haha! Det vill fan jag också veta ?!

Hur dålig kan väghållningen bli egenligen.. kanske inte 190 ^^.. men på en 180 ?
Du får ett runt och ihopklämt däck som inte alls har vare sig den form eller den stabilitet som det var tänkt. Ta ett par träskor och såga till sulan så att den blir rund i profil framifrån å se hur stabilt det blir ;)

Last edited:
Jag smiskade dit fzr 1000 hjul på min fz 750 85a med 180 bredd på bakhjulet utan problem angående svingbredden. Har fortfarande lite plats kvar . Ganska bra med tanke på att orginal bredd är feta 130 . iof så går ju inte den gamla häcken snabbare för det men det ser ju så ut iaf..:)

Jag smiskade dit fzr 1000 hjul på min fz 750 85a med 180 bredd på bakhjulet utan problem angående svingbredden. Har fortfarande lite plats kvar . Ganska bra med tanke på att orginal bredd är feta 130 . iof så går ju inte den gamla häcken snabbare för det men det ser ju så ut iaf..:)

Kikade på dina garagebilder 17" verkar det vara.

Jag har kört 180 på min -87, ioch för sig konverterad till 17". Då nagga kedjan i däcket. Känns inte helt 100. 170 Går hur bra som helst. Efter som att det sitter snyggare på fälgen så finns det ingen anledning att ha 180 heller.

Mats

Spårar den kedjan ok utan navmodifikation? Spondon (här på forumet) fick ju svarva om bakre navet nästan 1 cm för att få kedjan att spåra.

jag kör 17" o slicks på kawa zx7r fälgar o då kan jag inte ha 180 det tar i svingen o då kan inte däcket flexa som det ska, passer nyare sving rakt på en 87á ? vilken dimision var däcken på 17" fälgarna som kom 89

Jag har kört 180 på min -87, ioch för sig konverterad till 17". Då nagga kedjan i däcket. Känns inte helt 100. 170 Går hur bra som helst. Efter som att det sitter snyggare på fälgen så finns det ingen anledning att ha 180 heller.

Mats

Just 180 känns som att de ger lite nytt liv i cykeln.. iofs bara utseendemässigt, som det nu låter.

Hur konverterade du din till 17" ? för om det är "rätt simpelt alt. billigt" så skulle jag gärna göra det istället. 17"are finns de ju som sagt gott om.

Ska fixa nån bild till herrskapet här under dagen.

Spänningen är olidlig!

Last edited:
Det blir piss, men den är oxå rätt dålig från början.

kör orginal är tipset, med ändrade hundben till 5 mm kortare.!

Vill du ha fetare bakdäck, så skaffa en nyare sving o fälg, 17 " kom från och med 89. Så dyrt är det inte...o du får till snyggare profil. :)

Är tyvärr inte "bara". Har hittills inte sett någon som säljer sving o fälg ifrån 89:an lr nyare... Antar även att inte drev lr bromsskiva passar på de nyare modeller? :)

Mats

Köpte ett 170/60 zr18... men är inte helt nöjd med formen, däcket är för högt. även om de nu är för sent att ändra sig. men 180/55 hade suttit finare tror jag ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT