Ställa fjädring?

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Tja. Han jag köpte CBR'n av vägde väl hälften så mycket som jag.. Han sa även när jag köpte den att jag borde ställa fjädringen efter mig, t.ex. är bakdämparen ställd på det mjukaste..

Är det någon som kan tänka sig att hjälpa mig? Även om man t.ex. kan kolla Keith Richards dvd eller läsa i hondainstruktionsboken hade det varit gött om man kunde fått hjälp utav en erfaren första gången så kan man ordna det själv nästa gång det behövs utan strul.

ta ta!
 
Ut till rejsdagarna med dig. Ibland står nåt fjädringsföretag där som kan hjälpa dig. En tusing säger att ingen kommer orka här :hihi
 
det finns flera jag hade kunnat nämna här, men som säkert antingen e FÖR dyra, eller inte har tid.


ett hett tips är att du kör ut när smc skåne har en BKK, tar ett snack med Robz, så kanske han eller någon annan kan hjälpa dig med inställningarna av dämparen
 
Ta hjälp av två kompisar och ett måttband. Använd Öhlins rekomendationer för att få till en hyggligt rätt förspänning. Klarar du inte att komma inom de rekomenderade värdena angivna får du värdera att köpa styvare fjädrar men du ska nog komma någorlunda bra.

http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/



CheckSagRideHeight_MCRT.jpg
 
Som blacktriple säger, att ställa fjäderförspänningen (det som bär din vikt) är faktiskt inte så svårt. Två kompisar och papper och penna så funkar det bra.

Den enda Keith Richards jag känner till är Rolling Stones gitarrist men han har nog inte gjort några DVD's om fjädring. :näsblod
Du menar inte Keith Code, grundaren av CSS?

Du kan däremot kolla in Dave Moss på OTT, han förklarar hur man gör på ett enkelt sätt:

"Howto Set Sag", http://sportbikewrench.com/howtovideos.aspx
 
mr.Code var det ja, ända mitt huvud vill komma ihåg är rock & roll.

Som blacktriple säger, att ställa fjäderförspänningen (det som bär din vikt) är faktiskt inte så svårt. Två kompisar och papper och penna så funkar det bra.

Den enda Keith Richards jag känner till är Rolling Stones gitarrist men han har nog inte gjort några DVD's om fjädring. :näsblod
Du menar inte Keith Code, grundaren av CSS?

Du kan däremot kolla in Dave Moss på OTT, han förklarar hur man gör på ett enkelt sätt:

"Howto Set Sag", http://sportbikewrench.com/howtovideos.aspx
 
Nu kan jag inte ställa in det på min:rolleyes:

Men är det så mycket hokuspokus som det vill framställas som?
Att Raceställa fjädring förstår jag kräver rutin och kunskap, men för oss vanliga dödliga borde det väl räcka med att läsa in sig på lite Googleträffar för att få till en fungerande hoj.
 
Men är det så mycket hokuspokus som det vill framställas som?
Att Raceställa fjädring förstår jag kräver rutin och kunskap, men för oss vanliga dödliga borde det väl räcka med att läsa in sig på lite Googleträffar för att få till en fungerande hoj.

Det är inte alls någon hokuspokus. Med hjälp av Öhlins rekomenderande förfarande och två kompisar gör man det lätt. Man sitter själv på hojen, fullt klädd i körställning medan en kompis håller balansen på hojen och den andra mäter hur mycket hojens egenvikt respektive hoj och du trycker ihop fjärdingen.

Baserat på de mätningarna får du öka respektive minska förspänningen på fjädrarna.

Tar inte så lång tid och är inte alls svårt.
 
Det är inte alls någon hokuspokus. Med hjälp av Öhlins rekomenderande förfarande och två kompisar gör man det lätt. Man sitter själv på hojen, fullt klädd i körställning medan en kompis håller balansen på hojen och den andra mäter hur mycket hojens egenvikt respektive hoj och du trycker ihop fjärdingen.

Baserat på de mätningarna får du öka respektive minska förspänningen på fjädrarna.

Tar inte så lång tid och är inte alls svårt.
Nä, och trevligt är det också! Det är kutym att den som skall ha hjälp bjuder på nåt gott att dricka och då tar det lite längre tid. :fyllisar
 
Nä, och trevligt är det också! Det är kutym att den som skall ha hjälp bjuder på nåt gott att dricka och då tar det lite längre tid. :fyllisar

Synnerligen trevligt. Kalibreringsvätskan du bjöd på hjälpte dessutom till att hålla det goda humöret på topp. :tummenupp

Nästan så att man skulle ställa förspänningen lite oftare... :)
 
...ett hett tips är att du kör ut när smc skåne har en BKK, tar ett snack med Robz, så kanske han eller någon annan kan hjälpa dig med inställningarna av dämparen
:tummenupp
Jodå, jag hjälper gärna - där eller på en TT de få ggr jag får tummen loss.

Och jodå, även på väg märks en dåligt ställd fjädring. För mycket retur bak och hojen understyr, för mycket komp och det blir stötigt + att risken för släpp ökar. Finns en hel del att läsa:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157610

Grundinställning (Öhlins beskriver en något mjukare inställning):
Fritt sag (fjäderförspänning, hur mycket hojen sjunker ihop vid stillastående belastning): 0-10mm bak, +ca 15-20mm fram
Med förare: +10-15mm bak, +15-20mm fram, kräver att man håller inne frambromsen och även belastar styret när man sätter sig (kolla gärna Öhlins info länkad av Blacktripple)

Retur: Framgaffeln skall vid ihoptryckning fjädra upp igen snabbast möjligt, UTAN att gunga över (upp förbi "noll" och sedan ned igen). Detta ställer du på de små skruvarna uppe på fjäderbenen.
Bak skall det fjädra upp igen på ca 0,5s - mindre och det kan bli svajjigt, mer (1s att fjädra ut) så tuggar det däck och man får understyrning. Ställs på skruven under dämparen.

Kompression: Tycke och smak - är framändan "okänslig" och du får för lite feedback, öka komp fram (skruvarna nere på gaffelbenen). Känner du varje sten och det känns oroligt fram, minska komp fram.

...skruvar man så det blir sämre är det rätt bra om man bara ändrat EN sak i taget och att man skrivit upp vad man gjort så det går att återställa och sedan testa annat. Ibland känns det som problemet kommer från baken, när det faktiskt är fram som behöver ändras... Lätt va?:tungan
 
Last edited:
Du är inte ensam om att behöva ställa in fjädrarna Wilcan.
I vart fall jag hade också behövt hjälp med detta.
Ett allmänt "fjädringsinställningstillfälle" kanske kunde anordnas hemma hos någon?
En hoj ställs in så man lär sig på den eller alla hojar beroende på hur många det blir och vad tid vi har på oss.
 
:tummenupp
Jodå, jag hjälper gärna - där eller på en TT de få ggr jag får tummen loss.

Och jodå, även på väg märks en dåligt ställd fjädring. För mycket retur bak och hojen understyr, för mycket komp och det blir stötigt + att risken för släpp ökar. Finns en hel del att läsa:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157610

Grundinställning (Öhlins beskriver en något mjukare inställning):
Fritt sag (fjäderförspänning, hur mycket hojen sjunker ihop vid stillastående belastning): 0-10mm bak, +ca 15-20mm fram
Med förare: +10-15mm bak, +15-20mm fram, kräver att man håller inne frambromsen och även belastar styret när man sätter sig (kolla gärna Öhlins info länkad av Blacktripple)

Retur: Framgaffeln skall vid ihoptryckning fjädra upp igen snabbast möjligt, UTAN att gunga över (upp förbi "noll" och sedan ned igen). Detta ställer du på de små skruvarna uppe på fjäderbenen.
Bak skall det fjädra upp igen på ca 0,5s - mindre och det kan bli svajjigt, mer (1s att fjädra ut) så tuggar det däck och man får understyrning. Ställs på skruven under dämparen.

Kompression: Tycke och smak - är framändan "okänslig" och du får för lite feedback, öka komp fram (skruvarna nere på gaffelbenen). Känner du varje sten och det känns oroligt fram, minska komp fram.

...skruvar man så det blir sämre är det rätt bra om man bara ändrat EN sak i taget och att man skrivit upp vad man gjort så det går att återställa och sedan testa annat. Ibland känns det som problemet kommer från baken, när det faktiskt är fram som behöver ändras... Lätt va?:tungan


Det är medelmåttorna som bryr sig om sånt tjaffs....
Vi i det övre segmentet lär oss hantera det där spexet som hojen erbjuder i kass fjädring:tungan

Fan jag vill ju också kunna fippla fjädring:gnissla
 
Det är medelmåttorna som bryr sig om sånt tjaffs....
Vi i det övre segmentet lär oss hantera det där spexet som hojen erbjuder i kass fjädring:tungan
Fan jag vill ju också kunna fippla fjädring:gnissla
:D:krama
...jag skall ge dig en egen spezialkurs en mörk Novembernatt... vi kan då även prata om bakhjulsdistanser och hur dessa skall grävas ned för bästa effekt - Micke kan intyga att det funkar :cdevil
 
Jag har aldrig ens funderat på att ställa om fjädringen på nån av mina hojar, är jag illa ute nu? Blir det märkbar skillnad om jag ställer om den?

tanken på att göra det väcktes precis när jag läste allt detta:näsblod
 
Jag har aldrig ens funderat på att ställa om fjädringen på nån av mina hojar, är jag illa ute nu? Blir det märkbar skillnad om jag ställer om den?
tanken på att göra det väcktes precis när jag läste allt detta:näsblod
Hehe... i 50% av alla cyklar finns det lite att göra (som möjligen märks av en duktig pilot), i 20% finns det mer att göra och det MÄRKS! I endast 10% eller färre, är det så allvarligt att vederbörande inte gillat sin hoj, tills den ställdes in...... :hihi

Det finns därmed en relativt hög sannolikhet att din cykel inte behöver justering!


@Micke & Tripple 675; Varför finns det ingen Tripple 999?? Då hade jag nog handlat, men en 675....? Som att köpa en BMW 316 Compact - Design och varumärke finns där, men resten? :tungan
 
Micke & Tripple 675; Varför finns det ingen Tripple 999?? Då hade jag nog handlat, men en 675....? Som att köpa en BMW 316 Compact - Design och varumärke finns där, men resten? :tungan
Det fanns en 955.....hade varit najs med en trepip 999 ....165 hp 115Nm vid 7500 rpm :)
 
Det är medelmåttorna som bryr sig om sånt tjaffs....
Vi i det övre segmentet lär oss hantera det där spexet som hojen erbjuder i kass fjädring:tungan

Fan jag vill ju också kunna fippla fjädring:gnissla
Fan, då måste man ju tillhöra det lägre segmentet:gnissla
Man har ju varken brytt sig tidigare eller lärt sig hantera hojen ordentligt, än mindre spexet.:kryckor
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top