FUCHS OIL 300 zatáček Gustava Havla 2010

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En racerapport från den Tjeckiska TT serien.

Introduktion till hur vi kom på att köra nått sånt här.


Själv kände jag inte till något om detta racet innan jag körde ett race i Tyskland på gatracet Frohburger Dreieck 2007. Då kom 2 st Tjeckiska tjejjer till mig och Joakim Stensmo och frågade om vi ville se en film. Javisst sa vi båda, såklart.. :tungan

Filmen visade sig vara ett onboardvarv på ett real road racing-lopp i Tjeckien. Dom sa att det var kontinentens bästa racinglopp som var ett av dom vackraste banorna enligt många förare. Banan skulle vara som NW200 sa dom. Billiga tjejjer och fin öl, eller om dom sa det tvärtom, skulle det finnas i Tjeckien lovade dom. :)

Vi såg lite förvånade ut då vi kanske inte hade väntat oss se en sån video. Lite väl mycket som Irlänska banor tyckte vi då. Banan gick genom både en stad och en skog. Något som tex inte Frohburger Dreieck gör. En anledning till att vi hade valt det racet då det var ett säkert gatlopp.

Men efter tiden som vi kört fler race på Frohburger Dreieck och lärt känna olika rrr-fans och bl.a pratat med 300zgh promotorns bror Pavel, som är förarrekryterare, mm så bestämde sig Tuukka Korhonen och jag att vi skulle försöka ge banan en chans till 2010.

31882_1309956915038_1414071745_30796785_2880438_n.jpg
 
Last edited:
300 zatáček Gustava Havla har en lång historia bakom sig som TT lopp i Tjeckien. Men man fick avbryta tävlandet iom 2:a världskriget. Man kom inte igen förens 1961 igen med denna tävlingen. Men sedan dess har man kört varje år och dessutom haft samma bansträckning.

300ZGH start på 1960-talet.
hoice75pd6.jpg


På 60-talet var den Tjeckiske GP-föraren Gustav Havel överlägsen på denna banan. Han blev även 3:a i 350GP-VM 1961 på en Jawa och är tills nu den bäste GP-föraren ifrån Tjeckien. Efter Gustavs död beslöt man att namnge denna banan efter honnom.

Gustav Havel.
gustanh0.jpg


300 zatáček står för "300 kurvor". Banan har 26 kurvor och man körde då 12 varv. 312 kurvor avrundade man till 300.

Tidigare på denna banan hade 7st Svenskar kört. Björn Carlsson, Pär Eric Carlsson, Rustan Corneliusson, Gröndhal, Dick Hedegard, Roland Nilsson och Per Zachrisson. Den bäste Svensken är Roland Nilsson som vann dubbelt i 250GP och 350GP både 1975 och 1984.

Roland Nilsson 1975. Han var känd som en regnspecialist och vann racen här i regn.
nillsonlj2.jpg


Senast en svensk körde här var visst 1986! Så ett bra tag sen! Samma gällde ifrån övriga Nordiska länder med. Senaste Dansken som körde var 1989. Så inte så konstigt att jag och några fler fick förfrågan ifrån promotorn att köra där.

I Tjeckien har man haft över 60 olika real road racing/ TT banor.
Tack vare många entusiaster så har man bevarat en del av dessa. Från förra året 2009 så startade man även den nya Tjeckiska tt-serien.

300ZGH är den största evenemanget och sägs vara den bästa banan. Man kör 5st eller om det var 6st race i år i deras TT-serie på olika banor. 300zgh var race nummer 2 för i år.

En massa år framåt och det blev nutid år 2010. Föredömlig affisch som visar alla klasserna som dom kör på sitt race! Många sponsorer hade arrangörerna av detta racet med!
31882_1309082573180_1414071745_30795050_7295320_n.jpg
 
Last edited:
Min lillasyster Hanna och hennes man Mattias följde med ner och vi gjorde Pragh som turister för en dag. Tog en runda i gamla stan och köpte turistgrejjer och drack öl och åt lite mat mm.

Syrran och Mattias i gamla stan i Pragh.
30299_409502373112_732868112_4276864_980345_n.jpg


Att syrran följde med visade sig vara bra då jag råkade glömma min kamera hemma. Men hon tog över 500 foton. Så väntar på att få dom så kan jag lägga ut någon här! :)

Pragh var en fin stad men det var för mycket turistanpassat tyckte jag. Samma saker återkom i alla butikerna där.

Pragh
30299_409504158112_732868112_4276903_1400263_n.jpg


Jobbiga var bara att ta sig därifrån!! Vägombyggen och dåligt skyltat gjorde att det tog oss 2 timmar att hitta ut från staden!! Alla skyltar visade hur man kom in till stan. Men inga hur man skulle komma ut åt det hållet vi ville åka mot! :gnissla
30299_409499488112_732868112_4276790_5358118_n.jpg
 
Last edited:
Väl till staden Horice så fick man sig sitt första intryck av staden. Fin stad som var lagom stor. En del hus skulle kanske behövt lite puts och färg bara. Kändes lite som att tiden stått mera still här.
30404_1169224929579_1796650287_317383_4819349_n.jpg


Men vart låg depån och banan? Vi stannade och frågade en som var ute och rastade hunden; "-Do you speak english?" Mannen ryckte på axlarna och såg bekymrad ut. Men sken upp som en sol och böjde sig framåt som om han satt på en hoj och sa "Vroom-vroom?" Han pekade åt ett håll i korsningen och vi körde ditåt..


Jag hade tagit med mig mina rollerblades för att köra runt banan. Men när jag fick se hur lång och brant första partiet var så fick dom ligga kvar i bilen. Banan sluttade kraftigt och det var nog ca 500 meter som var brant ner i byn. Jag hade nog haft över 200km/h med dom och kraschat kraftigt om jag hade försökt åka med dom! :brinnerup

En av dom första kurvorna på banan. Efter denna svängen var det brant backe ner i stan! Brant som lithon på Knutstorp fast 100gg längre!
30404_1169224889578_1796650287_317382_5419664_n.jpg


När man kom fram till banans depå så blev man förvånad över hur stort och proffsigt allt såg ut att skötas där! Men en framför oss i kön upp till banans depå hade dock kört lite för långt och fick backa med sin buss med husvagn efter. Med dåligt resultat med backningen då han backade snett och spärrade vägen så att en Tjeck från andra hållet blev sur och tutade i värsta Italienska stilen.

Men väl på plats i depån så var det bara att hoppa in till våran plats. Tuukka Kornhonen och Aimo Heinonen från Finland och Anders Blacha från Danmark hade fått våran plats av depåansvarige. Så bara hoppa in i tältet med mina grejjer. Våran plats var direkt när man kom in i depån. Alla utlänska inbjudna förare stod på bästa platserna. Först stod det ett Franskt tält med en 125cc och en 250cc sen stod vi efter det! :)

The Nordic camp
30299_410450748112_732868112_4298172_3634378_n.jpg


Framför vårat tält hade vi besiktningen och en av banans många öltält och resturanger. :öl

31882_1308866887788_1414071745_30794777_5762283_n.jpg


Natalie och Wolfgan håller på med att lasta av sina cyklar i depån.
30655_1453512743353_1399342768_31264694_5779366_n.jpg
 
Last edited:
Pavel som hade bjudit in oss kom och kollade till oss så att allt var i ordning. Vilket det var såklart! Vi ses imorgon kväll så tar vi oss någon öl efter kvalet sa han och gick vidare! Något man knappast hört från en promotor/arrangör här hemma! :näsblod

Pavel längst till vänster i bild.
28229_389885742292_724682292_4202222_8361458_n.jpg


Arrangörarna stod för vårat boende och hade fixat en stuga för 5st att bo i. Men en funktionär hade räknat till att vi var 7st Nordbor och kom med en nyckel till för ett hus till!! Danskarna hade ändå tänkt bo i sin racebuss. Vi blev förvånade över att få ett hus till och sa att det räcker med det huset vi redan hade fått. Men dom gav sig inte utan vi skulle ha ett hus till.. Så nu hade vi gott om boende! Grym service!

Depågatan bakom våran gata. Stugorna låg så här nära. Bara ca 5m bakom vårat tält. Grannarna till vår stuga var Tjeckiska reportrar från en TT/RRR-tidning och lovade strypa mig om Sveriga vann ishockeyn mot Tjeckien! :brinnerup Jag hade med mig ett gäng med Svenska flaggor och gav en flagga till dom. Dom garvade och lovade att hålla på Sverige nu.
30299_410451373112_732868112_4298189_4154562_n.jpg


Mitt i depån låg denna byggnaden som var ett minnesmonument över alla som dog i byn under andra världskriget. Intressant utställning där inne. Kostade ca 4 SEK att gå in där. Fotot tidigare är taget uppe i tornet.
30655_1453511503322_1399342768_31264666_8268501_n.jpg
 
Last edited:
Lördagen klarades först av med anmälan till racet där man skulle visa sin licens och transponder. Många uppe i anmälan som jobbade där kunde ingen engelska. Så dom fixade fram en tjej som fick följa med mig som tolk. Var det något under helgen så var det bara att fråga henne. :tummenupp

Något hon fick hjälpa mig med var att förklara min "E-licens". Dom krävde A eller B men jag hade ett E på min. SVEMO som fått för sig att vi ska ha speedway version på våra rr-licenser.. Suck! Efter att ha förklarat att E är som i "Elit" och att det var den bästa licensen i vårat konstiga land som motsvarade övriga länders A-licens så gick jag igenom.

Tjeck-engelska översättaren Petra
28346_130713340272571_100000017183559_360434_6976965_n.jpg


Fick en påse av arrangörerna med innehållande ett 104 sidors program för racet, en affisch för racet, en t-shirt, tändare, penna och en massa kakor som kom från byn! :Bugar

Besiktningen var nogrann och dom skrev upp vilka däck man använde, vilka bromsar och märke på skinnstället och vilken hjälm med vilket godkännandemärke och tillverkningsdatum mm. Besiktningsmärket på hojen var numrerad så man inte kunde byta hoj till märket. Men inget tjaffs om att man var tvungen att ha siffror från Biltema eller ha lastbilsljuddämpare på hojen! Dom kortaste GP-ljudämparna på 180mm som är godkända för 113db/A monterades och var tysta mot många av dom andras! :yoparty

Nogranna besiktningsmän/kvinnor som kollade allt och skrev ner det som man besiktigade in. 318 förare med deras cyklar besiktigade dom. Så en del papper gick nog åt!
30655_1453528023735_1399342768_31264947_580382_n.jpg


Jag sprang igång min hoj för att varmköra den och en funktionär pekade finger åt mig. Tydligen var det enkelriktat i depågatorna hur man fick starta sina hojar? :näsblod Men han klappade mig på ryggen och pratade en massa Tjeckiska. Jag lät iaf bli med att starta hojen åt det hållet efter det och fick inga fler sånna pekfingrar sen! :)

Tuukka sprang också igång sin hoj åt fel håll i depån. Han fick med pekfinger från dom Tjeckiska funktionärerna! Så det var nog enkelriktad start i depån. :)
30655_1453512103337_1399342768_31264679_5053046_n.jpg


Racet invigdes med en massa tal av olika viktiga personer som stadens borgmästare, klubbens president och huvudsponsorn mm. Talesmannen Ladislav Carter sa att han aldrig hade sett så många i publiken på en lördag förmiddag tidigare.
20100523_0925_05.jpg


Borgmästaren Ivan Dolezan hade tom tagit sig tid till att gå runt och välkomnat alla utlänska nykomlingarna på fredagen! En stor idrotts och social händelse för hans stad sa han att detta racet var när han höll sitt invigningstal.
20100523_0928.jpg



Olika uppträdande med tjejjer från en dansgrupp och några andra tjejjer som gjorde konster var det också. Ena tjejen hade lite problem med sin klädsel då den ibland visade mer än hon säkert ville. Tv-mannen på taket gav henne extra mycket tv-tid vilket publiken som tittade på storbildskärmarna gillade... :tuttar

En av dansgrupperna som var underhållning under öppningscermonin.
29956_129239717088365_100000070135269_327466_2141733_n.jpg


En annan dansgrupp som var med på invigningen.
20100523_0929.jpg


Första kvalet körde vi ut på och lite mer nervös än vanligt för att köra på en sån här bana var man! Men vilken grym bana! Jag hade kollat på massa olika filmer på youtube. Men inte riktigt förstått banan hur den gick ändå. Nu ramlade den polletten ner!

20100523_1722_01.jpg


På lördagens kval var det över 20.000 i publik där! Banan var grymt svår då många svängar var skymda och ändrade sin radie. Dessutom med 94 meters höjdskillnad på banan om jag minns rätt. Trött blev man av att köra där!

Darren Gilpin och Tuukka Korhonen försöker lära sig den svåra banan. Båda körde för första gången här. Men kallades inte för rookies. Newcomers hette det här! Där nere i staden i bakgrunden var man nere och vände i och här som fotot är taget är man inte på den högsta punkten än!!
20100523_1726_06.jpg


Aimo och jag på första kvalet. "Ami" som nu är inne på sin 49:onde säsong i rad innom RR hade kört många sånna här gatrace innan tyckte denna banan såg rätt så lätt och säker ut.
300zghal1.jpg


Tuukka och Anders Blacha kollar efter att komma förbi Tyske föraren Franko
300zgh-tuukka-blacha.jpg



Första kvalet använde jag själv mest till att kolla hur banan såg ut. Körde rätt mycket själv. Medans dom andra från norden körde i större klungor och fick upp bra fart. Jag tänkte ta det lite senare. Typ andra kvalet. Men mitt på dagen öppnades himeln totalt och det ösregnade med hagel i sig!! :brinnerup 10 minuter senare var det sol och fint igen!! Men så här upprepades det 2gånger till. Vårat andra kval blev 2 timmar senarelagt då mycket skit spolades upp på banan och funktionärerna fick sopa av banan alla 3 gångerna.

Regn med hagel mitt på dagen.
31882_1309087853312_1414071745_30795087_7352171_n.jpg


Förare som var ute på sitt andra kval med slicks på hojarna brydde sig inte om att köra in till depån igen utan sökte skydd på diverse ställen runt banan.
31882_1309078453077_1414071745_30795036_6851314_n.jpg


Funktionärerna såg sådär lagom glada ut 3:dje gången dom fick sopa hela banan. Men dom var många och det gick hyffsat snabbt.
31882_1309073732959_1414071745_30795012_901850_n.jpg


Så här rolig såg översta depån ut efter skyfallen där dom inte hade asfalterade gator!!
30655_1453536063936_1399342768_31265009_6941447_n.jpg


Frågan var bara ifall man skulle bry sig om att köra kval 2. Men vi behövde all körtid vi kunde få kom vi fram till. Syrran var nere i stan för att kolla vilken typ av däck som gällde där nere. Men inne i skogen visste vi att det skulle vara blött. Tuukka och jag gick ut på slicks och Blacha på regndäck. Vilket som egentligen var bäst vet jag inte? Blacha var dock snabbast av oss nordbor och sa regndäck var rätt. :) Körningen i stan kändes mycket bättre för mig andra gången nu. Men skogspartiet hade jag behövt få upp mycket mera fart på med. Men slicks i blött med träd bredvid sig så gick det inte så jättefort..

Slicks på blöt asfalt i en skog var en ny upplevelse att köra på!
20100522_1916.jpg


På den längsta raksträckan inne i skogen gav jag på för mycket gas så bakdäcket spann loss på den blöta asfalten. Det ekade till rätt bra i skogen av att hojen snabbt varvade upp! Dessutom hörde man tydligt publikens jubel och båttutor då dom med hade uppfattat vad som hänt!
222.JPG


Jag på det andra kvalet på det torra partiet nere i stan.
300zghal2.jpg


På andra kvalet kom det upp gulflagg. Men jag såg ingen som hade kraschat. "Såg du inte hålet i skyddsbariären?" frågade Tuukka. Franske föraren Patrick Alzinger hade kört rakt igenom en trave med frigolit och ut i skogen. Därför jag inte såg någon på banan.. Här intervjuas han av Tjeckisk tv om sin krasch.
30299_410452048112_732868112_4298232_4442511_n.jpg


Syrran hade en t-shirt med yellow submarine på sig när vi kom till banan. Det gillade denna supportergruppen från Liverpool, som var här för att kolla in real roadracing. Dom gillade även min cykel och lovade hejja fram mig på racet så gott dom kunde.
30299_410453258112_732868112_4298255_2528110_n.jpg


En av dom större Tjeckiska teamen var Jiri Broz teamet med 6st cyklar i. Dom hade dessutom bra smak på sin design på teamtröjjorna! :tummenupp
30655_1453513103362_1399342768_31264699_320332_n.jpg
 
Last edited:
Ska bara klara av en racehelg till. Väntar även på fler bilder. Men sen fortsätter jag. :)

Lördagens körningar avklarad. Misstaget från min sida var att starta lugnt för att sen öka. Den taktiken sket sig när andra kvalet inte gick att förbättra sig på. Men jag var inte här för att vinna iaf. Kvällen användes till att kolla runt i depån och snacka med alla nya som man lärt känna.

Sverige förlorade i ishockeyn så jag slapp bli strypt av våra stuggrannar! :tummenupp

Men den Svenska flaggan jag gett dom satte dom en svart vävtejp över! :död

Tjeckiska autografjägare fanns det några stycken av. Här en av dom.
30299_410452018112_732868112_4298230_6625158_n.jpg


Ett team som var förberedd för både regn och öldrickande..
30655_1453512623350_1399342768_31264691_7950582_n.jpg


Senare på kvällen drog vi ner på stan för att äta mat på en resturang. Mat till 6 personer och med vars 2 öl var blev det drygt 300 SEK. Helt okej pris här nere! Vi skulle bara ta ut lite mera pengar och vipps så hamnade vi på olika barer och till slut nere i en nattklubb..

Söndagen var det racedag. Man startade kl 10:00 med första racet och sen gick ett nytt race varje timme. Så gott om tid mellan varje race. Vi gick runt och kollade på dom olika racen. Classic startade med någon av sina klasser. Vi skulle köra näst sist. Över 35.000 i publiksiffror rapporterade man att man hade!

Ett av dagens första classic race.
20100523_1020.jpg


Riktig start med 10 minuter på gridden med däckvärmare på. Någonstans finns det hojar med på gridden!
30299_410455453112_732868112_4298348_5256173_n.jpg


Daren Gilpin ser fundersam ut innan start.
30299_410454218112_732868112_4298310_4859857_n.jpg


Entusiastisk publik fanns det i varje sväng!
30299_410452613112_732868112_4298236_8344837_n.jpg


Vårat racet startade 1 timme senare än planerat då ett classicrace hade fått rödflaggats. Så start kl 17:00.

Jag gör en hyffsad start och får fajtas med Tjecken David Novotny och engelsmannen Brian Smith. Wolfgan som står i pole tar starten men bromsar omkull sig på första varvet. Henrik Voit som även han är segertippad då han vann här förra året bryter efter bara något varv med trasig slid på sin aprilia. Efter 5 varv så börjar jag själv krockna och mitt högre tempo under racet än mot kvalet gör att min gaffel bottnar i 2 svängar.

Jag slickar kantstenen.
1004.JPG


"Ami" Finsk sisu! :)
100523002-fotomo.jpg


Anders Blacha med full attack.
30493_125508694139236_100000403194706_185714_1177577_n.jpg


Jag smyger runt ett hus.
687.JPG


I en av svängarna stod det några och visade skyltar varje varv man kom. Olika medelanden som hur nära den bakom var, att man skulle öka, att man körde bra osv. Jag asgarvade varje varv jag kom förbi dom där! :D
30493_125508910805881_100000403194706_185748_4556177_n.jpg


Efter målgång stormade publiken in på banan. Funktionärerna och publiken ville man skulle burna och skåla med öl med dom!
28674_1189287791138_1796650287_355987_5539682_n.jpg


Så här glada blev funktionärerna på ett av dom ställena som jag burnade på.
20100523_1730_05.jpg


Vårat race vanns av hemmaföraren Pavel Natravil och även hemmaförare på andraplatsen med Michael Jezek. Trea blir engelsmannen Wayne Hamilton.

Anders Blacha blir bäste nordbo på en fjärde plats och tog hem ca 2000 sek i prispengar! Tuukka Korhonen blev 6.a och missade prispengarna med 8/10 sek mot Darren Gilpin! Aimo Heinonen blev 9:a och jag själv kom i mål på en 14:de plats. Ett av målen att försöka ta poäng i Czeck TT serien klarade jag av! :banana

Efter alla race hade gått så bjöds det på Irlänsk ölkväll i depån. Tjeckerna spelade final i ishockeyn och vann den. Så det var bra livat i hela stan! Vi stannade till i en av stans affärer för att handla hem lite öl. Men kom nog 1 minut för sent då dom stängt. Men syrran och Mattias fick upp dörren ändå och en förvånad kassörska visste inte vad hon skulle säga! :D
 
Last edited:
Har fyllt på mera i rapporten. Så nästan färdig snart. Men kommer lägga in mer senare om andra klasserna och fler bilder från arrangemanget.
 
dagen räddad, mkt bra rapport :tummenupp
verkar va ett otroligt skoj race.
 
Det ser ju RIKTIGT mysigt ut!!! Tänk om man skulle.....
 
dagen räddad, mkt bra rapport :tummenupp
verkar va ett otroligt skoj race.

Detta racet var nog det bästa arrangemanget innom rr jag varit på! Grymt proffsigt. Att det kallas real road racing dom här racen är verkligen rätt namn! Det är så här riktig racing ska vara. Mycket publik, bra arrangemang, bra förare mm. Jag har inte kört så många ställen men jag tror att dom som säger att detta är kontinentens bästa rr-lopp har nog inte helt fel. Jag återkommer gärna hit om än bara som publik!


Fick lite statistik från promotorn Pavel:

I år var det första gången som en vinst gick till en utanför den Europeiska kontinenten. Britten Michael Paerson vann "Free up to 600cc" racet.

1082 olika förare har kört detta racet från 21 olika länder.
8 Svenskar, 7 Finnar och 4 Danskar har kört på denna banan.
Norge, Ryssland och Japan ligger sist i listan med en förare var.
Tjeckerna leder såklart listan med 695 förare som kört här.

Banan slog sitt 19:de banrekord i år med tiden 2:18.254 med Jiri Drazdak i klassen "Free Over 600cc". Det gamla låg på 2:19.000 från 2007.
 
Riktigt kul läsning det här! Det verkar ha vart en grym upplevelse.
 
bästa ombord jag hittat
[YOUTUBE-ID]ufaXUNYBWBU[/YOUTUBE-ID]

blir man sugen eller avskräckt?
både och i mitt fall, ligger hemma med komplicerat benbrott efter gatskrotning, inte direkt sugen på att singla ut bland träd igen men längtar så förbenat efter tokgasning.
 
bästa ombord jag hittat
[YOUTUBE-ID]ufaXUNYBWBU[/YOUTUBE-ID]

blir man sugen eller avskräckt?
både och i mitt fall, ligger hemma med komplicerat benbrott efter gatskrotning, inte direkt sugen på att singla ut bland träd igen men längtar så förbenat efter tokgasning.

TACK! Nu vet jag att jag iNTE vill köra där! RIktigt så mycket träd och stolpar i ytterkurva vill inte JAG ha på en bana.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top