Priser igen...

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Tjena.
Nu har jag försökt att leta på en hoj till en tjejkompis och börjar bli lite fundersam på vart ifrån folk får sina priser?
Kollar dom inte listor?

Tog fram ny priser på Gsxr 600, 750 och 1000, 1000 var 10k dyrare än 750, 750 var 10k dyrare än 600, och så är läget än i dag.. beroende på handlare.

Vi ponerar att vi har en Gsxr 1000 -01 som har gått 3000mil, den bör ligga mellan ca:35-45k beroende på skick osv...(+10k för företag)
förslagsvis bör ju då 600 vara 20k billigare, dvs. 15-25k..
den billigast på blocket ligger på 39k av en privatperson och 41k på företag.
Och skulle man ha fräckheten att påpeka detta så blir folk förbannade!!??

Sen vill jag att någon förklara för mig varför en hoj, bil eller vad man nu vill sälja blir dyrare om man vill byta?
Har läst flera gånger "pris 30 000, bytesvärde 45 000" och före står det "kan tänka mig byta mot ....."
jag kan förstå om man har något på försäljning som man vill bli av med och någon tattare ringer och frågar om man vill ha en volvo i byte, att man lägger på lite om man bara ska ta imot och sedan sälja vidare.

Om hoj 1 är värd 30k och hoj 2 är värd 30k, varför ska då hoj 1 bli värd 15k mer än hoj 2..
är det inte då bättre att du köper hoj 1 för 30k, och sedan säljer hoj 2 till hoj 1 förra ägare för 30k... eller helt enkelt BYTER hojar med varandra..!!???:huvet

Så nu har jag brännt ur mig lite..
 
Är det bara jag eller har priserna på blocket blivit Skyhöga? :/
Allting är ju näst intill sjukt dyrt??

''Jag kan tänka mig byta ifall jag går med mycket vinst''
Byter endast om han går med ordentlig vinst !
 
Är det bara jag eller har priserna på blocket blivit Skyhöga? :/
Allting är ju näst intill sjukt dyrt??

''Jag kan tänka mig byta ifall jag går med mycket vinst''
Byter endast om han går med ordentlig vinst !

Efterfrågan vs Tillgång... det är väldigt lite beggat ute på marknaden överhuvudtaget och då går det att få ut lite högre pris.
 
Priserna verkar ha stått still i några år nu.

För 4 år sedan köpte jag en ZX9R -98 för 38k, drygt 2000 mil och mint condition. Det känns som att det är samma priser idag trots att miltalen ökat.

För 2 år sedan köpte jag en Z750 -07 för 62k, ca 2-300 mil. Även där ligger priserna kvar.

Det positiva är att jag har inte fått ut mindre än vad jag själv har gett för mina hojar de senaste 4 åren :)
 
I och med att nypriserna har höjts en hel del de senate 2 åren så har begagnatpriserna stigit också. Tråkigt för de som köper & roligt för de som säljer.
 
Jag skrev tidigare i vintras och beklagade mig lite över lycksökare på blocket som tokprutar. Inom två veckor fick jag det jag begärde. De som "kom igen, gå ner 30k så kommer jag direkt, och inget snack", undrar vad dom kör för hoj idag?
Men till topic: Jo det är lite konstigt att skillnaden mellan en beg 1000 och en 750 / 600 inte är större. Men det är nog helt klart efterfrågan och utbud som styr.
 
Så du menar att prisskillnaden ska vara konstant under cyklarnas livstis?

Det är ju perfekt om jag tex vill köpa en Ninja. En zx10r som kostade 140.000 ny kostar kanske 80.000 idag, men är jag då smart så köper jag en begagnad ninja 250 istället. 40.000 ny, samma prisminskning som 10:an = jag får hojen + 20 papp av säljaren. Eller funkar det inte så?

Ibland får väl även en köpare tänka till. (Även om man är medlem på SH och tror man kan mer än andra). Som så många andra redan skrivit, det är tillgång och efterfrågan som styr ALLTID
 
Två tummar i vädret!!!
 
I och med att nypriserna har höjts en hel del de senate 2 åren så har begagnatpriserna stigit också. Tråkigt för de som köper & roligt för de som säljer.
har hojarna bara några år på nacken så ligger de bra till prismässigt tycker jag, en zx9-98 för lite drygt 30k eller en gixxer 1000 K1 el K2 för 40k tycker jag att man får grymt mkt hoj för pengarna
 
Jag sitter och funderar på varför jag blir så trött när jag läser sånna här trådar,

undra om det kan vara för att det statistiskt sett alltid är

a: en säljare som tycker att han inte får ut sitt överpris för sin hoj ,
b: köpare som vill köpa hoj tokbilligt.

säger som många andra i tråden . hur svårt kan det vara. tillgång och efterfrågan , vill du inte betala, så gör för guds skull inte det.
 
jag tycker att det ä hel sjukt priserna folk begär o sen dessa milantal

ex suzuki 550 1983 som har gått 2400 mil typ ja eller hur vad tycker ni om milantalen på bågarna en 20 år gamla hojar som inte gått nått larv

man ser suzuki 750 gsx-r 1985 för fantasi summor den ä ju antik


min fråga är hur mycke mätare skuvar folk igentligen ?
 
Ja herrejösses! En CX 500 är ju precis den powercruiser man trånar efter!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top