Ajfån/Ajpåd som Intercom

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hur är intresset för detta ämne?

Jag har i alla fall lekt runt med lite varianter på min iPhone 3GS och tjejens iPod och är nyfiken på vad andra har för erfarenheter.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag hittade denna strupmikrofon på nätet IASUS NT3, Strupmikrofon för iPhone.

Jag har tidigare provat en Neckmike från Bikeman och var besviken på att micken bara glider runt.

En negativ överraskning med NT3 är att öronpluggen inte har någon högtalare. Den sitter i strupmikrofonen och leds akustikt upp till örat i en plasslang.
Detta gör att ljudlvaliteten blir dålig med distorderat ljud. Glöm bort att lyssna på musik med den. Men för tal duger det.
Detta är väl iofs en nödvändighet om man inte vill riskera strömstötar i örat om man använder den som det är tänkt - ute i terränglådan i alla väder.

Nu är detta inget superkritiskt för mig då jag ändå tänkt ha separata lurar för att få stereo mha. en splitter.

Som vanligt headset till min telefon funkar den faktiskt bra även med fullt gaspådrag på min Custom :)
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    22.6 KB · Visningar: 83

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag provade uppsättningen med strupmic hemma med Appen bluewoki, som Bluetooth Intercom mellan min iPhone och tjejens iPod.

Verkar lovande :)
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Det gick inte helt bra idag. Trots tidigare bra resultat med vanlig telefon så var det lite värre med Intercom-uppsättningen.
Jag hade svårt att höra tjejen och tjejen hade svårt att höra mig.

Det är ett par saker som jag ska prova först
o Höja volymen :)
o Spänna fast micken bättre på tjejen
o Prova annat program än bluewoki
o Prova iPhone till iPhone istf iPod (bättre processorkraft)

bluewoki krånglar även vid uppkopplingen. Det är inte alltid det fungerar trots att enheterna hittat varandra.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Det vore ju helt klart ett billigt alternativ om båda har ajfån, då slipper man ju köpa en separat intercom.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det vore ju helt klart ett billigt alternativ om båda har ajfån, då slipper man ju köpa en separat intercom.

Köpte min intercom för 79 spänn på Lidl. Garanterat billigare än att trixa med AjFån.

Och ja, den fungerar tillräckligt för mina (och frugans) behov (dvs kör jag över 150 så hör jag inte hennes skrik om att sänka farten :D)
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ni som inte bryr er kan ju skita i att läsa tråden :arsele

... och ja, jag hade en del saker att skriva i början :)

Har man redan en ajfån så kostar de flesta apparna inte mer en några kronor. Funkar det bra så är det ju kanon. Eller hur?
I annat fall har man inte förlorat så mycket på det. :tummenupp
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Du skrev att du kört din iPhone med Neckmike. Har en neckmike men det funkar inte att svara när det ringer. Hade du nåt problem med detta? Jag har bara en vanlig adapter mellan 3.5mm pluggen och min neckmike som har 2.5mm plugg.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Min Neckmike har jag aldrig kört mot min ajfån.
Den har jag bara använt med min Garmin GPS.
Just nu ligger Neckmiken till försäljning så jag har inte tillgång att testa heller.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Köpte min intercom för 79 spänn på Lidl. Garanterat billigare än att trixa med AjFån.

Och ja, den fungerar tillräckligt för mina (och frugans) behov (dvs kör jag över 150 så hör jag inte hennes skrik om att sänka farten :D)

Grymt, måste kollas upp
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Du skrev att du kört din iPhone med Neckmike. Har en neckmike men det funkar inte att svara när det ringer. Hade du nåt problem med detta? Jag har bara en vanlig adapter mellan 3.5mm pluggen och min neckmike som har 2.5mm plugg.

En "vanlig" adapter har inte alla kontaktytor utan oftast bara tre istället för fyra.... alltså kommer inte knappen funka.

Däremot är Bikeman påväg ut med en Neckmike anpassad för iPhone med stereolurar.
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
En "vanlig" adapter har inte alla kontaktytor utan oftast bara tre istället för fyra.... alltså kommer inte knappen funka.

Däremot är Bikeman påväg ut med en Neckmike anpassad för iPhone med stereolurar.

Misstänke att detta var fallet. Hade precis kastat orginal headsetet så jag kunde inte kolla...

Kanske ska avvakta Bikeman
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Klippt från ajfån-tråden.
Fick min neckmike igår och har såklart varit ute o testat den nu.
Dvs en strupmikrofon med dubbla lurar och "fjärrkontroll" på sladd. Det har diskuterats lite tidigare i tråden och här kommer mina noteringar.

Allt som allt, så funkade fint tycker jag, och den jag pratar med hör inte eller knappt alls att jag är ute och åker ens. Jag hör dessvärre desto mer, men det beror nog mer på att jag kör med öppen hjälm och har lite väl raka rör... Kör jag in öronpluggarna riktigt långt med visst obehag så går det lite bättre. Skall prova med lite olika öronplugg.

Musikuppspelning (iPod) går att styra med "fjärrkontrollen", något minus på ljudkvaliteten då det inte blir speciellt fylligt ljud utan ganska spinkigt, men det funkar. Man kan sätta på och av ipoden med fjärren.

Plus är att röstuppringningen (3GS) via fjärrkontrollen funkar finfint. Ja den ringde upp lite fel nån gång men det verkar som att ljudet blir lite knas om man pratar för högt, en vanegrej att inte försöka överrösta motor och vindbrus skulle jag tro. Vanlig samtalston så blir ljudet helt OK.

Kommer fortsätta testa och se hur olika placering på strupen påverkar kvaliteten av ljudet andra öronplugg osv. För under 1000-lappen så är det ett helt OK alternativ till handsfree när man brummar båge.

Och om man har fria samtal mellan polarna (tex telenor familj) på hoj, så har man ett bra bike to bike intercom-alternativ istället.

EDIT: http://www.neckmike.se/
Bild från deras hemsida:
dennis2.jpg
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag upptäckte idag en dedikerad app för intercom, iMoto.

Till skillnad från bluewoki så visar den tydligt hur hopkopplingen fungerar och kopplar även ihop automatiskt när kopplingen bryts (om den andra sitter på annan hoj eller i bil och avståndet blir för långt).

Jag hittade appen genom denna artikel på nätet,
http://www.henshall.com/stuart/2010/06/30/imoto-apple-iphone-intercom-system-for-bikers-excellent/

Ska dra ut med tjejen vid tillfälle och prova lite.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Tar och lyfter min spamtråd.

Jag har precis testat ett livechat-program som heter TeamSpeak (ngt dyrt i jämförelse dock).
Detta kräver iofs WiFi eller 3G, fast å andra sidan kan alla delta som kopplar upp sig mot samma kanal :)

Kanalen kräver en server. Så om ingen känner för att köra runt med en laptop i ryggsäcken så kvarstår 3G.

TeamSpeak har en demoserver (voice.teamspeak-systems.de) som man kan köra emot. Och där finns både öppna kanaler eller så skapar man egna (på ngt sätt) lösenordsskyddade så man slipper värsta fjantet ;)
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag upptäckte idag en dedikerad app för intercom, iMoto.

Ska dra ut med tjejen vid tillfälle och prova lite.
Bluetooth på iPhone suger. De få försök vi gjorde föll inte så väl ut :(

Appen Walkie Talkie PRO fungerar med WiFi, men då måste man ha en Access Point med sig ut (har ingen iPhone 4 så jag vet inte om Personal Hotspot räcker).
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag satte upp en testkanal på TeamSpeak (voice.teamspeak-systems.de) med namnet Sporthoj och lösen "letmein".
Det finns även en öppen kanal som heter Skåne Bikers.
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top