Biltema värmehandtag

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hej
Har inhandlat Biltemas värmehandtag, artnr 82-493, och hoppas slippa ständigt kalla fingrar denna vår.

Har någon annan monterat dessa handtag?
Nå´t särskilt att tänka på? Är lite fundersam särskilt på gashandtaget...
Måste jag skära sönder de gamla handtagen? Ska de nya limmas?

Det elektriska verkar väldigt enkelt.

Tack på förhand.
/mvh carleson

PS. Prövade sökfunktionen men hittade inga tips om just dessa handtag. DS.
 
Fick tipset om att peta in munstycket till kompressorn i mellan och liksom blåsa upp dom lite.
Har inte testat själv :)
 
Iaf monterade jag ikväll, det verkar skitbra!

Skar bort de gamla handtagen och plockade av. Skar bort ändarna på de nya handtagen så det passade. Drog kablaget lite snyggt under och bakom och innanför, fram till batteriet under sadeln.

Lindade liiite tejp runt styränden till vänster, det fick inte plats mycket.
Klabbade på lite tvåkomponentlim på styränden samt gasrullen, och tryckte dit de nya handtagen.
Kopplade på kablarna plus och minus på batteriet.

Hade problem att hitta ett bra ställe för strömbrytaren Hi/On/Off. Den är avsedd att fästas på ett styre, men på min hoj finns inget ledigt ställe som passade. Jag beslutade att fästa den kring ett metallstag som finns på motorn, precis bakom cylinderraden. Jag får helt enkelt nöja mig med att kunna ändra läge när jag står still, tror inte att det blir nåt stort problem. Nu på våren får den nog stå i läge On och sen till sommaren får jag se hur det känns.

Efter en stund märkte jag att handtagen var riktigt varma och jag insåg att de är på, fast tändningen är av. Detta kan ju göra att batteriet står och laddar ur sig om man glömmer stänga av värmehandtagen när man stannat. Hade ju varit bättre om det var kopplat över tändningen... men men.

Handtagen såg lite plastiga ut på bild, men i verkligheten är det skön gummikänsla, och de är nog lite tjockare än de gamla handtagen.

Nå, imorgon när limmet torkat, ska jag ta en provtur och känna hur varmt det blir... ska bli gött...:D
 
Last edited:
Körde 15 mil igår. Hade handtagen i läge On. De värmde precis lagom och det var verkligen skönt. Kan tänka mig att det lätt kan bli fööör varmt i läge Hi, men On var helt lagom igår.

Jag är mycket nöjd, och glad.
 
Efter en stund märkte jag att handtagen var riktigt varma och jag insåg att de är på, fast tändningen är av. Detta kan ju göra att batteriet står och laddar ur sig om man glömmer stänga av värmehandtagen när man stannat. Hade ju varit bättre om det var kopplat över tändningen... men men.

Jag hade likadana handtag (fast inte biltema) på en hoj för några år sedan. Då satter jag ett relä under sadeln vid baklyset och lät baklampan styra om handtagen skulle gå eller inte.

reglaget slipade jag av och spännde runt stötdämparbenet med plastband.
 
Låter jättesmart. Tyvärr är jag inte utbildad elektriker...

Ett relä är iofs lätt att koppla in. Två sladdar, som styr av och på, t.ex. från belysningen som Dez nämner, och två sladdar för den belastade delen, dvs dina värmehandtag. Styrströmmen behöver inte alls vara stor, vet till med folk som har kopplat in på instrumentbelysningen.
 
Nu vaknade tekniknörden i mig - finns det kanske nån tok som byggt en självjusterande reglering med termistor? Om man placerar den i fronten (och i skugga) så kan man väl få en schysst temperaturreglering beroende på hur kall fartvinden är?
 
En liten installationsguide:

Skaffa ett sånt här slutande enkelrelä. T.ex. på Biltema för 34.50:-

42-301_m.jpg


Sen drar du en kopplingsledning, 2,5 mm2 borde absolut räcka, från batteriets +pol till 30-stiftet på relät.

Kopplingsledning.jpg

Du drar sedan en annan kabel ifrån 87-pinnen till den kabel som är märkt + i värmehandtagshärvan.

Nu kommer relät bara att skicka ström till värmehandtaget om relät får en signal om att göra det. D.v.s. du kommer inte att riskera att glömma värmehandtaget på, varpå batteriet dräneras till sin sista fritt simmande elektron, när du stänger av motorcykeln. Denna signal kan tas från många olika ställen. Ett lämpiligt förslag är dock att du använder lampströmmen till bakljuset. Leta reda på +kabeln till bakljuset (obs. ej bromslyktstråden...) och koppla sedan in en skarv från denna kabel till 85-stiftet på relät och sen avslutar du med att dra en jordkabel från 86-stiftet till valfri jordpunkt på hojen. Fäst helt enkelt den sista jordkabeln någonstans i ramen.

Nu borde dina handtagsvärmare få ström först när bakljuset får ström. Om du kör i kyla så kommer du alltså snabbt bli påmind ifall du glömt att slå på lamporna... :tummenupp

Såvida du inte tänker bli elektroingenjör på heltid så kommer du med lätthet att klara av dylika eljobb med en sån här kabelskotångssats. Då får du dessutom med de kabelskor du kommer att behöva för detta jobb.

Kabelskosats.jpg

Sist men inte minst: GLÖM INTE SÄKRINGEN!!!

Skaffa förslagsvis en sån här säkringshållare och sen borde det räcka med en 15 ampere säkring. 2,5 mm2-kabeln klarar 18 ampere och värmehandtag borde inte dra mer.

säkringshållare.jpg

Denna säkring sätter du mellan batteriet och relät. Alltså någonstans på ledningen som går till 30-stiftet på relät.

Ett gott råd är dessutom att använda olika färg på kablarna och vara noga med att kontakterna blir någorlunda täta. Proffs löder och använder krympslang men faktum är att man i dylika fall oftast klarar sig bra med lite eltejp. Eller en av mina nya favoritprodukter: Vulktejp.

Vulktejp.jpg

Sen så är det alltid fiffigt att sätta en liten lapp på kablarna som förklarar vad de gör. Ifall du säljer hojen och en ny ägare börjar hitta nya kablar så är sådant alltid uppskattat.

Lycka till

(Puh... hoppas jag skrev rätt nu så jag inte indirekt börjar elda upp hojar överallt... Kan nån elnisse kontrollera min eldragning... ? :) )
 
Last edited:
Jag är stum! :wiggle
Av beundran och tacksamhet! :Bugar
Tack G-man att du tar dig tid, och är så pedagogisk så jag sitter här nu och tror att jag skulle klara det där...
 
Last edited:
(Puh... hoppas jag skrev rätt nu så jag inte indirekt börjar elda upp hojar överallt... Kan nån elnisse kontrollera min eldragning... ? :) )
Ser bra ut. Det jag kan lägga till/förtydliga är.

Använd gärna en skarvhylsa om inte lödning sker. Eltejpen isolerar bara, den håller inte samman kablarna.
Sätt gärna en brytare på styrledningen från baklyset till relät så att handtagsvärmarna kan slås av utan att man behöver slå av lyset.
Mina handtag säkrade jag med en 5A säkring (de drar bara runt 40w).
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top