En liten installationsguide:
Skaffa ett sånt här slutande enkelrelä. T.ex. på
Biltema för 34.50:-
Sen drar du en
kopplingsledning, 2,5 mm2 borde absolut räcka, från batteriets +pol till 30-stiftet på relät.
Du drar sedan en annan kabel ifrån 87-pinnen till den kabel som är märkt + i värmehandtagshärvan.
Nu kommer relät bara att skicka ström till värmehandtaget om relät får en signal om att göra det. D.v.s. du kommer inte att riskera att glömma värmehandtaget på, varpå batteriet dräneras till sin sista fritt simmande elektron, när du stänger av motorcykeln. Denna signal kan tas från många olika ställen. Ett lämpiligt förslag är dock att du använder lampströmmen till bakljuset. Leta reda på +kabeln till bakljuset (obs. ej bromslyktstråden...) och koppla sedan in en skarv från denna kabel till 85-stiftet på relät och sen avslutar du med att dra en jordkabel från 86-stiftet till valfri jordpunkt på hojen. Fäst helt enkelt den sista jordkabeln någonstans i ramen.
Nu borde dina handtagsvärmare få ström först när bakljuset får ström. Om du kör i kyla så kommer du alltså snabbt bli påmind ifall du glömt att slå på lamporna...
Såvida du inte tänker bli elektroingenjör på heltid så kommer du med lätthet att klara av dylika eljobb med en sån här
kabelskotångssats. Då får du dessutom med de kabelskor du kommer att behöva för detta jobb.
Sist men inte minst:
GLÖM INTE SÄKRINGEN!!!
Skaffa förslagsvis en sån här
säkringshållare och sen borde det räcka med en 15 ampere säkring. 2,5 mm2-kabeln klarar 18 ampere och värmehandtag borde inte dra mer.
Denna säkring sätter du mellan batteriet och relät. Alltså någonstans på ledningen som går till 30-stiftet på relät.
Ett gott råd är dessutom att använda olika färg på kablarna och vara noga med att kontakterna blir någorlunda täta. Proffs löder och använder krympslang men faktum är att man i dylika fall oftast klarar sig bra med lite eltejp. Eller en av mina nya favoritprodukter:
Vulktejp.
Sen så är det alltid fiffigt att sätta en liten lapp på kablarna som förklarar vad de gör. Ifall du säljer hojen och en ny ägare börjar hitta nya kablar så är sådant alltid uppskattat.
Lycka till
(Puh... hoppas jag skrev rätt nu så jag inte indirekt börjar elda upp hojar överallt... Kan nån elnisse kontrollera min eldragning... ?

)