Nybörjarfråga ang fjädringsinställning

streetgixxer

FSRacing Supermoto/Trial
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 500 SM -12,Orion 125cc fiddy -09
Tjena. Jag har åkt bana några gånger och tänkte börja köra lite mer seriöst iår. Jag kör en gsx-r1000 -08:à och har lite fundringar ang fjädringsinställningar, all dämpning är orginal o är fortfarande ställda från fabrik, men finns det någe speciellt man ska ställa in? Ska dom va mjuka eller hårda, snabb retur osv.? Eller är det så att man ställer in för vilken bana man kör på?

Säkert en dum fråga detta, har sökt runt lite men hitta ingen direkt tråd som hade någe bra svar. Hare nice
 
Börja med att ställa "hänget" på hojen. Det finns beskrivningar på Öhlins hemsida hur man gör.

Sen blir nästa grej att börja kolla på är hur hojen beter sig. Ställa chassit för styrningens skull och liknande.

Nästa steg är inte fel att gå en kurs om, alltså kompression/retur/mumbojumbo. Brukar anordnas ett par gånger om året med erfarna racerävar...

/ Jens
 
som zeb sa, ställ in hänget. Det e enkelt. Sen hur man vill ha retur å komp en ju lite olika. Som nybörjare kör man ju ofta inte räserfort så då spelar det inte just nån större roll heller.

Det man inte ska göra är att ställa 3 klick hit å 5 klick dit efter olika hemmafixare och mc tidningars rekommendationer för "bana" eftersom en orginalare inte är den andra lik. De har ju läckt lite olja här å var mm mm. EDIT: ja exakt som i inlägg #3. Så ska man inte göra.
 
Börja med att ställa "hänget" på hojen. Det finns beskrivningar på Öhlins hemsida hur man gör.

Sen blir nästa grej att börja kolla på är hur hojen beter sig. Ställa chassit för styrningens skull och liknande.

Nästa steg är inte fel att gå en kurs om, alltså kompression/retur/mumbojumbo. Brukar anordnas ett par gånger om året med erfarna racerävar...

/ Jens

Okok tack för svaren. Men du råkar inte ha nån länk på hur man ställer in "hänget" på en hojj? Va inne på deras hemsida men hitta inget
 
Okok tack för svaren. Men du råkar inte ha nån länk på hur man ställer in "hänget" på en hojj? Va inne på deras hemsida men hitta inget

Gå in på en owner manual så hittar du settingen. Denna är från en bakdämpare till din hoj. Grundinställingen på hänget skiljer sig inte från original och Öhlins.


Free sag (R1-R2), (F1-F2)
Rear 5 -15 mm
Front 2 0-30 mm
Ride height (R1-R3), (F1-F3)
Rear 25 -35 mm
Front 3 0-40 mm

Skiljer det för mycket mellan fee sag och rider sag så har du fel fjäder.

Ofta är originaldämpare väldigt klent schimsade så du kan skruva på ganska så mycket både retur och comp. Gör du du det med en Öhlinare kan det bli katastrof.

Har ingen skrivat på din hoj sedan den var ny så kan jag säge med en gång att du har för mycket häng. Fjädern ger sig alltid lite så spänner du upp den kommer du få en hoj som sliter mindre däck. Svänger bättre och har bättre fäste.

Som regel är det även för lite retur original så du får för mycket rörelse i däcket när du kör. Vilket gör att det slits onödigt mycket.

Länk till en Öhlins manual för din hoj.
http://www.ohlins.com/Products/OwnersManuals/OM_07242-01.pdf
 
Aa va guld tack så mkt. Eftersom jag är den
ända ägaren o hojjen gått 200 mil så tror ja inte fjädern har gett sig än iaf hehe. Men tack för snabbt svar
 
Aa va guld tack så mkt. Eftersom jag är den
ända ägaren o hojjen gått 200 mil så tror ja inte fjädern har gett sig än iaf hehe. Men tack för snabbt svar

Det tror jag om den inte var överspänd.
En ny fjäder ger sig alltid i början.

Men det märker du när du mäter upp den :tummenupp
 
Jag har en svensk instruktion i PDF men eftersom den är 302 kb gick den inte att posta, kan maila den om du PMar adress. Den är bra och på svenska tillsammans med noteringssidor och memoblad, riktigt bra instruktion av Jörgen "Spiff" Larsson.
 
Njae det är en del av den, den är 7 sidor med en enkel och en avancerad beskrivning som är riktigt bra, men ja det är en del av samma (eller om han gjort den bättre/mer omfattande kanske)

Edit: vid närmare koll så är den du postar den han kallar avancerad och den som är ny är en med både den delen och en ny enklare "nybörjar" del.
 
Last edited:
För lite retur=För mycket returdämpning? :)

Hehe det skulle jag nog kalla för "för snabb retur".

Mer retur anser jag är mer returkraft.
Eller så kan man tycka att flödet på oljan är mer eller högre och då blir kraften mindre.

Så du har säkert rätt och det är kul att vi ofta tänker lika men ändå så olika.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top