Varför står det CHECK då och då i displayen på min gixxer?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Då och då står det CHECK istället för temp på min gixxer, när man kör alltså. Jag har kollat kablage, kontakter mm, men inte hittat något uppenbart fel. Det visas ju lite slumpmässigt, så det är ju svårt att testa ordentligt i garaget dock :huvet

Är det nån som har nån konkret idé om vad det kan bero på?

motorlampa låter det som? koppla upp och se om den ger några felkoder!

Jag råkade ut för det för första gången efter jag tvättat hojen, och drog slutsatsen att det rörde sig om nån kortis nånstans. Har hänt till och från sedan dess.

Det enda syftet med CHECK-indikeringen, som jag förstått det, är att påtala för förararen att cykeln inte kan starta av någon anledning (stödet nere, osv), så när det händer under färd borde det inte vara något allvarligt.

edit:
Jag citerar från manualen till min 1000K3:
När displayen visar "CHEC" ska du kontrollera följande punkter:
  • Kontrollera att motorstoppsomkopplaren står i läget (symbol för "på")
  • Kontrollera all (sic!) växeln står i tomgångsläget och att sidostädet är uppdraget till fullo

Om displayen fortfarande visar "CHEC" efter åtgärderna ovan ska du inspektera tändningssäkringen och anslutningskabelns kopplingsdon.

Last edited:
motorlampa låter det som? koppla upp och se om den ger några felkoder!
Just ja, den har inga felkoder!

Jag råkade ut för det för första gången efter jag tvättat hojen, och drog slutsatsen att det rörde sig om nån kortis nånstans. Har hänt till och från sedan dess.

Det enda syftet med CHECK-indikeringen, som jag förstått det, är att påtala för förararen att cykeln inte kan starta av någon anledning (stödet nere, osv), så när det händer under färd borde det inte vara något allvarligt.
Nej, hojen går ju som en klocka :tummenupp Men det är våldsamt irriterande, och uppenbarligen är det ju fel nånstans, och jag vill helst lösa det medans det bara är just irriterande och inte börja när jag står mitt på skogen :gnissla

Last edited:
Stödbrytare, kopplingsbrytare, killswitch?
Nån av dem som glappar?

Borde inte vara någon av de brytarna som ger upphov till att Check lampan tänds då motorn går bra.

Hur läser du ut felkoderna?
Kan ECU lagra felkoder?
Är inte så hemma på felkoder o Mc som jag e på bilar. men vad det gäller bilar där man kan läsa ut felkoder via tex motorlampan så finns det fall där man måste ha ett modellspecifikt interface för att läsa ut _alla_ felkoder. Jag säger inte att de tär så på en GSXRmen det kan vara så.

Borde inte vara någon av de brytarna som ger upphov till att Check lampan tänds då motorn går bra.

Hur läser du ut felkoderna?
Kan ECU lagra felkoder?
Är inte så hemma på felkoder o Mc som jag e på bilar. men vad det gäller bilar där man kan läsa ut felkoder via tex motorlampan så finns det fall där man måste ha ett modellspecifikt interface för att läsa ut _alla_ felkoder. Jag säger inte att de tär så på en GSXRmen det kan vara så.
Precis, jag inbillar mig att hade stödet eller dödarn trilskats så hade motorn dött. Kopplingen må vara iofs, men jag har aldrig sett check tändas när man står vid rödljus tex.

Felkoderna läser man ut genom att bygla en kontakt och ställa den i dealer mode. Är allt bra och TPS står rätt (vid 1200 varv) står det -c00 i tempfönstret. Annars står dom olika felkoderna där. Hur bra minne den har vette fan dock :va Den är iaf inte OBD2-smart, men hur pass mycket den minns vet jag inte.

Dags att uppdatera tråden lite. Drygt 40 mil har rullats i år och hittills har det inte stått CHECK en enda gång. Allt jag gjorde var att riva isär samtliga kontakter i kabelstammen och spruta i elektronikrengöring och sen jufsade jag dom fram och tillbaka ordentligt innan jag tryckte ihop dom ordengligt. Jag misstänker att det var ärg och smuts på fel ställe helt enkelt :)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard