Projekt GSXR 750 Harris/TT F1 1986

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Grimsås
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
Jaha ja, då har jag kommit igång lite med detta projekt, bakgrunden är att jag snubblade över en ovanlig maskin i Florida i somras, som jag la ett bud på.

Mot förmodan så blev det affär och den skickades till New York och sedan till Göteborg.

Provkörde den ca 10 mil för att kolla skick och funktion, sedan plockade jag isär den och började fundera..........

Bakgrunden är att en välbargad man i Californien, köpte en ny 1986 GSXR 750, skickade ramen till Harris i England för extensive bracing & strenthening, köpte bla Cal fab sving, Marvic hjul, Brembo billet bromsar, Alu tank, Öhlins dämpare,Kosman kronor,Forcella Italia gaffel, titanskruv och bult köptes eller tillverkades, Yoshimura fotpinnar, avgassystem , kammar mm.

Motorn en 1216 cc, Carillo stakar , Falicon vev .Jim La Bine topp ( suzukis teamchef under dessa år), RS 40 mm, bänkad till 155 på hjulet och 95 Nm.

Hojen vägde 185 kg körklar och kvalade in på Daytona 200 loppet.

Såldes sedan till Florida 1989 och sedan dess har den 55 åriga mannen jag köpte den av använt den på Sunday Rides bara......han ägde visst ett tiotal hojar bla 500 hp turbo busa.

Mannen hade byggt om hojen till streetfighter stuk för att passa honom bättre....men det skall jag ändra på, den skall återställas till 1989 års ursprungsstil !
 

Bifogat

  • SCAN0003.JPG
    SCAN0003.JPG
    110.1 KB · Visningar: 1,054
  • hämtas.JPG
    hämtas.JPG
    28.6 KB · Visningar: 728
  • start.JPG
    start.JPG
    69.7 KB · Visningar: 986
Hojen funkade bra vid provkörningen, pigg och jämn effektkurva och ett stadigt chassie, lite mjuk i framgaffeln och hård i bak.....

Efter nermontering så konstaderades att framgaffeln läckte i p-boxar och Öhlinaren behövde renovering, så dett är åtgärdat, Panta Wallin på biscaya grävde fram packboxar och gaffeln fick ny olja och lite mer förspänning.

Bromskivor fram ( PM 330 mm ) plockades isär och gjordes rena, motorn lackades, hjulen är på lack och får nya lager, så ihopplockandet är igång.

Har lyckats få hem kåpor tack vare att gjutformarna från 86 fanns kvar.....
 

Bifogat

  • ohlins.JPG
    ohlins.JPG
    23.7 KB · Visningar: 321
  • framgaff.JPG
    framgaff.JPG
    58.2 KB · Visningar: 423
  • sida.JPG
    sida.JPG
    89.5 KB · Visningar: 483
  • svingcal.JPG
    svingcal.JPG
    28.7 KB · Visningar: 356
  • kapar2.JPG
    kapar2.JPG
    22.3 KB · Visningar: 308
  • bakhjul.JPG
    bakhjul.JPG
    98.8 KB · Visningar: 308
  • pmdisc.JPG
    pmdisc.JPG
    27.6 KB · Visningar: 281
  • framgaff2.JPG
    framgaff2.JPG
    102.3 KB · Visningar: 412
Blir ett intressant projekt att följa. Mycket påkostat godis. :tummenupp

Harris hojjar är ju inte vanligast här i Svedala, speciellt då kanske en som är så pass "custom made" som denna. Har då aldrig sett ett liknande förstärkningsjobb på en 80-tals GSXR ram. Vet däremot att Harris gjorde en GSXR ram där dom kapade bort undre ramrören och gjorde en kraftig förstärkning i ramen vid tankens bakkant. Väldigt läcker ram.

Gaffeln var ju också klart speciell i sitt utseende! :)

En fråga dock: vad är det för avgassystem?
 
Den där kommer bli sjukt läcker! Som Hoztic säger: Befriande att det inte ska byggas SF! :tummenupp
 
Blir ett intressant projekt att följa. Mycket påkostat godis. :tummenupp

Harris hojjar är ju inte vanligast här i Svedala, speciellt då kanske en som är så pass "custom made" som denna. Har då aldrig sett ett liknande förstärkningsjobb på en 80-tals GSXR ram. Vet däremot att Harris gjorde en GSXR ram där dom kapade bort undre ramrören och gjorde en kraftig förstärkning i ramen vid tankens bakkant. Väldigt läcker ram.

Gaffeln var ju också klart speciell i sitt utseende! :)

En fråga dock: vad är det för avgassystem?

Yoshimura stainless race only duplex, carbon dämpare.
 
Fett projekt!:yoparty :tummenupp Du har gott om pengar va?:D
 
Kul att se att för en gångs skull så försöker någon att få en MC till "orginal" skick.:tummenupp
Skall föjla den tråd med :D
GRYM hoj
 
Kul att se att för en gångs skull så försöker någon att få en MC till "orginal" skick.:tummenupp
Skall föjla den tråd med :D
GRYM hoj

Det är just det att den inte kommer att bli i "orginal" skick jag gillar.
Den kommer att bli i ett tidstypiskt skick.

För ärligt talat, år 2022 när någon renoverar en R1'a och grämer sig över att "orginal" avgaset är utbytt mot ett Yoshi, så försöker ju den personen renovera till ett skick den aldrig kördes i, det är ju inte så vi kommer att minnas en R1'a.....
 
galleri
tror det är sådan kåpa jag har en avgutning av .... som jag har haft på min gsx1100e :)
 
Last edited:
Gillar det här:tummenupp att bara tänka tanken med SF på en sådan specialare är ju Tabu.
 
Kul projekt! Alltid roligt att läsa om unika sporthojs projekt.
Känner en som har en Sen 80-tals Nico bakker med GSXR 1100 motor,
Aluram utan underliggande ramben, enkelsving, marvichjul etc.. Ursprungligen ihopplockad av claessons i bromölla. Troligtvis ganska:confused: ovanlig...
Synd bara att den står i garage o samlar damm.
 
Wunderbart!!! Vilken pärla. Helvete va avis jag blir :D

Skall med nöje och intresse följa denna tråden, som i detta nu blev favvisen bland tusentals.
 
Grymt läcker hoj!! Skulle gärna haft en dubbel R jag också men de är ju inte särskilt vanliga och ligger nog lite högt i pris för mig :/. Men blir den inte mycket bredare med en 1100 motor (antar att det är en sån som är uppborrad) jämfört med 750? Kommer den att rastas nånting på bana när du är klar med den?
 
Back
Top