Mörka invandrare Vs Ljusa invandrare Vs Svenskar

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Läser man en artikel i någon av dom största tidningarna så finns det alltid "röstning, blogga om denna artikel, eller kommentera artikenln"

Men när det skrivs om mörka invandrare och främst islamister så finns det aldrig något av dessa alternativ. Det skrivs heller inte att personen i fråga är mörkhyad längre även om det gäller en våldtäkt, eller annat grovt brott.
Men skrivs det om svenskar, danskar, polacker, amerikanare osv så finns det alltid med.

Är dom rädda för att få veta vad svenska folket egentligen tycker eller varför är det alltid så. Varför särbehandlas detta ämne så jävla mycket. Gäller det en våldtäkt eller mord har vi inte rätt att veta att det var en mörkhyad person med invandrar bakgrund ? Hjälper inte det när vittnen ska försöka komma ihåg vad som hände. Dom har helt tagit bort begreppen, mörkhyad, invandrarbakgrund, bryter på svenska. När en nära vän till mig blev mördad, så skrev man att det var en rakad person som sprungit från platsen. Då trodde alla att det var en svenska skinnskalle/rasist/nazist som var den skyldiga och försökte komma ohåg en sådan person från platsen. Men i själva verket var det två mörkhyade pojkar i 20-25års åldern. Här förstörde ju tidningarna utredningen och det blev ett helvete att få in vittnen pga av dom inte skrev ut en riktigt beskrivning på gärningsmännen. Detta har ju skett vid flera brott att tidningarna skapar oreda i en brottsutredning.

Ex, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6209064.ab
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1797227/jag-jobbade-at-saddam

Dåliga exempel, men vill bara vissa hur det kan se ut.

Med mitt inlägg undrar jag vad ni tycker och varför det blivit så här. Polacker och andra öststats invandrare klämmer man gärna åt, men man håller mörkhyade invandrare bakom ryggen.

Skippa rasist och afa politiken i tråden, vill ha er syn på det hela.

Exact...det är farligt att utmåla svarta, judar och araber...då är man rasist å det är starffbart ...hets mot folkgrupp...fy fan va mesigt det här landet har blivit..kolla in sweizerland..där förbjöd man helt enkelt minaretbyggen...

Du är inte ensam om att lägga märke till det. Dom kanske har försökt att ha den diskutionen på aftonbladet etc. men upptäckt att det spårar ur med glåpord o.s.v... Kan va så att tidningarna själva inte vill sätta ut ursprung på folk för att slippa beblanda sig med främlingsfientlighet och rasism. Så är det i sverige, om det är ett känsligt ämne så är det bättre att vara tyst om det hela. I stället för att diskutera om problemet.

Tidningar varken orkar eller har resurser för att moderera bort främlingsfientliga glåpord.
Ergo, det är de som vill "diskutera" problemen som är orsaken.

Sverige är rasistiskt..som flera andra länder.

Det finns en anledning varför invandrargrupperingar åxå hatar varandra å kallar sig en hiskeligt massa olika nedsättande påståenden .

Det kommer aldrig att bli fred på jorden...människan är helt korkad.

Tidningar varken orkar eller har resurser för att moderera bort främlingsfientliga glåpord.
Ergo, det är de som vill "diskutera" problemen som är orsaken.

Det än mer patetiska är att de översvämmar alla artiklar med sina kommentarer.

Jag gick in för att läsa en artikel om "saltvattenkraftverk" och t.o.m där dyker de upp. De tre första inläggen om saltvattenkraft i Norge var skriven om någon som började vädra sina fördomar om invandrare...

Här på SH finns några personer som oftast klarar att städa argumentationen en aning men när pöbeln översvämmar kvällstidningarnas kommentarsfält så förstår jag varför man stänger kommentarsfunktionen.

Jag älskar hur AB m.fl. blurrar/pixlar mörkhyade personer vita. Så folk ska tro att det är Svensson som ligger bakom brotten. Det finns sjukt många exempel på det.

Sverige är rasistiskt..som flera andra länder.

Vilka tomtar som tror det, säg ett enda land som är mindre rasistiskt än Sverige.

(Inte menat till dig personligen utan uttrycket i sig.)

Så är det i sverige, om det är ett känsligt ämne så är det bättre att vara tyst om det hela. I stället för att diskutera om problemet.

Just det, pang så har SD 30%, skulle inte bli förvånad ifall en del invandrare kommer rösta på SD.

Last edited:
Vilka tomtar som tror det, säg ett enda land som är mindre rasistiskt än Sverige.

(Inte menat till dig personligen utan uttrycket i sig.)

Det är rasistiskt i Sverige. Åt båda håll. Väntar fortfarande på att det ska klassas som hatbrott när bratsen bli rånade på mobiler och gåsjackor eller blondiner blir antastade osv. MEN, förmodligen är Sverige det land i världen med minst rasism ändå.

Jag älskar hur AB m.fl. blurrar/pixlar mörkhyade personer vita. Så folk ska tro att det är Svensson som ligger bakom brotten. Det finns sjukt många exempel på det.

Fan, jag som verkligen trodde att Pelle Svensson ligger bakom alla brott!

"Det skrivs heller inte att personen i fråga är mörkhyad längre även om det gäller en våldtäkt, eller annat grovt brott.
Men skrivs det om svenskar, danskar, polacker, amerikanare osv så finns det alltid med."

Du får ju skilja på äpplen och päron. Att beskriva "en mörkhyad" är inte samma sak som att beskriva en "Svensk" eller en "Amerikan" (sen kan ju en tvättäkta Amerikan vara både vit och svart utan att någon ifrågasätter det). I så fall skulle det den mer korrekta jämförelsen vara "en vit" eller "en ljus".

Vari sitter vikten av att veta att det var en mörkhyad person med invandrarbakgrund? Förutom den uppenbara anledningen, nämligen signalement så finns det ju inte så mycket intresse av att veta det. Eller jo det kanske det finns... man kanske vill ha något att peka sitt finger på och säga; -ja, se DOM där bara våldtar och stjäl. Dra alla över en kant är mycket enklare för vår primitiva och medelmåttiga intelligens. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta.

"Dom där"... Alla är rädda för det man inte förstår. Eller man kanske inte vill förstå. Då är det lättare att bara segregera och ta avstånd. VI mot DOM. Det är vi-mot-dom-attityden som skapar klyftorna i samhället. Svenskar (vi) är tysta rasister innerst inne. Vi gillar inte dom. Dom (invandrarna) är öppna rasister. Dom vågar spy sin galla över både den ena och den andra rasen. ALLA är av samma skrot och korn, rasister och medmänniskor.

Den finns nog tusentals invandrare (i Sverige) som varje dag känner sig "utpekade och skyldiga" pga blickar från folks vidriga smygrasism och vi-och-dom-attityd. Personer som 7 dagar i veckan är ärliga, rättvisa och goda medborgare. Mer än vad både du och jag är tillsammans.

Ok, nu blev det nog mycket dravel här. Till saken, jag håller inte med dig. Jag tycker att jag läser väldigt ofta om att det var en mörkhyad någonting.

Generellt sett tycker jag mig ana en ganska så stor ökning av rasism i samhället.. tyvärr. Och som flera redan har sagt, kommentarsfunktionerna i sådana här artiklar är ju bara bedrövliga. Här kan man passa på att anonymt spy galla och skrika ut sina äckliga rasistiska åsikter som man inte vågar stå för öga mot öga.

Ne, jag tycker att vi ska ta bort ALL form av beskrivning och hålla oss till "en man i 25-årsåldern" eller liknande. Polisen kan ha i uppgift att samla in vittnesuppgifter och gå ut med ett mer beskrivande signalement i närområdet. Sen har vi ju också Efterlyst som sköter det mycket exemplariskt.

En sak som jag funderat på är detta uttryck; tredjegenerationens invandrare. När fan blir man Svensk egentligen?

Last edited:
Back