ktm 660 -03 frågor (motor)

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Rivit ventilkåpan i jakt på vad som fick dekompen att börja slå i slutet av sommaren.
På kammen sitter denna? min fråga är, vad är det, vad gör den för nytta, och givetvis ska den glappa?
Bild 1&2:
Lite svårt att se på bilderna men på ena bilden är den tryckt åt ett håll o sen mot andra hållet, den glappar ca 1-2 mm vilket inte känns helt ok???

Bild 3: Ser även ut som den har satt sina spår i ventilkåpan?? eller är det utfräst för den innan? (syns inget på delen på kammen)
Mvh Per
 

Bifogat

  • Foto100.jpg
    Foto100.jpg
    102.5 KB · Visningar: 115
  • Foto101.jpg
    Foto101.jpg
    84.3 KB · Visningar: 114
  • Foto104.jpg
    Foto104.jpg
    105.9 KB · Visningar: 128
Frågan har stöts och blöts innan ,en del säger autodecomp (mig veterligen finns det ingen sådan)

Iaf den skall vara där och ja den skall glappa iaf har den gjort det på dom 640-660 motorer jag skruvar i.

Hur mår lagret på bilden ?

Ser ut att gått rätt varmt.
 
Det är autodecompen. Kort sagt drivs den av centrifugalkraften, över ett visst varvtal jobbar den inte längre (dvs när motorn går snabbt nog).

Den ska glappa och utfräsningen i ventilkåpan är jag nästan helt säker på var samma på min 660.

Låter decompen se så det inte är den manuella decompens arm som flyttat sig någon millimeter innanför ventilkåpan och slår konstant mot armen som håller ventilen.
 
Frågan har stöts och blöts innan ,en del säger autodecomp (mig veterligen finns det ingen sådan)

Iaf den skall vara där och ja den skall glappa iaf har den gjort det på dom 640-660 motorer jag skruvar i.

Hur mår lagret på bilden ?

Ser ut att gått rätt varmt.
Så det är den berömda autodekompen, har kännt på alla lagerna och det finns inget kännbart glapp iallafall, tror blånaden som syns på bilderna är fel, men ska kolla när jag är i garaget.
Tack för svaret

Det är autodecompen. Kort sagt drivs den av centrifugalkraften, över ett visst varvtal jobbar den inte längre (dvs när motorn går snabbt nog).

Den ska glappa och utfräsningen i ventilkåpan är jag nästan helt säker på var samma på min 660.

Låter decompen se så det inte är den manuella decompens arm som flyttat sig någon millimeter innanför ventilkåpan och slår konstant mot armen som håller ventilen.

Låter betryggande, får kolla armen på den manuella dekompen.
Tack för svaret
/Per
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top