Drivrutiner för IrDa/bluetooth-dongle sökes!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag har en usb-dongle för IrDa/BT som jag använder för att kommunicera med min pulsklocka från Polar (S720i). Men, nu har jag satt upp en ny burk, och vill installera dongeln igen, och skivan verkar ha försvunnit och XP verkar inte kunna installera bråten själv :gnissla

Allt jag vet om den är att det är en kombo med ir och blåtand, köpt på Clas Ohlson för nått år sen, antagligen runt två år sen nånting. Allt som står på är logona för blåtand och ir, och serienumret :huvet Dock är det inte Sigmatel-chip i den, eftersom det inte kan prata med pulsklockan, eller tvärs om kanske :rolleyes:

Det råkar inte vara någon som sitter på drivare till den? Isf skulle jag bli rackarns glad om jag kund få dom! :) Och det är egentligen bara drivarna till ir-biten jag är intresserad av!

Posta PCI-strängen från den utropsmärkta enheten i Enhetshanteraren, nåt i stil med PCI\VEN_11AB&DEV_4320&SUBSYS_811A1043&REV_14\4&31B6CD7&0&10F0

Posta PCI-strängen från den utropsmärkta enheten i Enhetshanteraren, nåt i stil med PCI\VEN_11AB&DEV_4320&SUBSYS_811A1043&REV_14\4&31B6CD7&0&10F0
PCI-sträng, kan man hitta det även om det i det här fallet är en USB-dongle? :va
Det här var iaf det närmaste jag hittade, Device Instance Id:
USB\VID_1131&PID_1001\6&1B1BA82B&0&2
USB\VID_1685&PID_0200\6&1B1BA82B&0&1

Det blir två enheter, antagligen en för blåtanden och en för ir, men i enhetshanteraren står det ISSCBTM och USB Device.

Verkar som du behöver regga dig på deras site för att få ner interface toolkit vilket innehåller drivare.
http://www.polar.fi/en/support/downloads/device_interface_toolkit/download
Säkert, om jag hade haft en Polar-dongle, men nu är det en generell IrDa/BT-dongle, som inte kostar 700kr eller vad nu Polar tar för sin :huvet

Tackar! :tummenupp
Den första verkade ju bara ha BT-drivisar, vilket är sak samma, men jag ska testa den andra när jag kommer hem från garaget :)

Last edited:
andersbrink;4501717[url skrev:
http://www.megasphera.cz/upgrade/prg_upg/Utility/USB-serial/S110/IRDA/WinXP_2K/[/url]
Ja, hem från garaget har jag ju kommit några gånger :rolleyes: Men nu har jag äntligen haft tid att sätta mig ner å bråka med ir-dongeln! Och det där funkade alldeles utmärkt! Tack å bock Anders! :Bugar

Hepp hupp, röjarns! Remote-supporten alltid till tjänst! ;-)

Idag har man fixat syrrans dotters PC med nytt nätagg och XP. Inhandlat beggad LCD-skärm och repartitionerat och defraggat farsans hårddisk via VNC. Fixat så att MapleStory går på brorsonens Windows 7 dator och svarat på "tusentals dumma frågor" på flashback. Hehe... fullt upp trots att man går utan arbete som utstämplad och lever på damråttorna i plånboken. Något jobb för en testutvecklare inom telekom är iaf stendött i de här trakterna numera iom nedläggningen i Gävle.

Kingsun KS-959 ir-dongle

Tjena Anders, det här hittar jag under Hardware Ids, rätt info?

USB\VID_07D0&PID_4959&REV_0100
USB\VID_07D0&PID_4959

Som skrivet så kör jag Win 7 också...

Nu fick jag hem en stengammal zip som hade driver för XP och Win2000. När jag kör dem så får jag "The required line was not found in the INF".

Någon kommenterade bort 5 rader, testat och gick inte.
Någon annan skrev att man skulle ändra ett par rader (nedan har jag ändrat översta och understa från "KS-959 USB Infrared Adapter" till "USB to IRDA", gick inte heller.

IRSIR.DevDesc = "USB to IRDA"
DisplayClassName = "KS-959 USB Infrared Adapter"
WW.DevDesc = "USB to IRDA"

http://www.thewinforums.com/threads/9428-resolved-USB-to-IRDA-Adapter/page3

Nu måste jag knoppa, får tjorva imorgon istället. Tack för hjälpen, nu är jag närmare än tidigare i alla fall :)

*/ ?>
Back