Bänkat min 660

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Dyno resultat från min bänkning.
Bränsleblandningen är inte 100% optimerad i mellanregistret.
67,6 bhp och 70,3 Nm
Jag är trots ändå nöjd!
 
67 bhp??!! Det var ju klart dom värsta siffrorna jag sett på en 660. Vad har du gjort med den? Monterat turbo eller? :crash
Brukar iofs skilja en hel del mellan olika bänkar, men inte SÅ j-a mycket väll?

Ebbe: Hur mycket va det du fick med Akrapovic systemet?
 
Vad är gjort med maskinen ? Det där var saftiga siffror för en 660 med Akra-rör enbart...

...och jo, den går fett utav bara den i mellanregistret. Det där måste du fixa tämligen omgående.
 
TomK skrev:
Vad är gjort med maskinen ? Det där var saftiga siffror för en 660 med Akra-rör enbart...

Inte enbart Akra-rör!
Sitter även en vass fabriks kam oxå.
+ annat luftfilter.

Allt annat är förstås orginal = har inte ökat kompet eller portat toppen. Toppen skall portas lätt i vinter (+ ändra squiz? -band)

Finns lite nya nålar att labba med under vintern för att komma till rätta med mellanregistret. alternativt begränsa accpumpens
verkningsgrad.
 
EBBE har bara akra system. och han har 61 någonting på hjulet... och närmarae 70nm i vrid...
lite bättre har han í alla fall!

MackeNo1 skrev:
67 bhp??!! Det var ju klart dom värsta siffrorna jag sett på en 660. Vad har du gjort med den? Monterat turbo eller? :crash
Brukar iofs skilja en hel del mellan olika bänkar, men inte SÅ j-a mycket väll?

Ebbe: Hur mycket va det du fick med Akrapovic systemet?
 
MackeNo1 skrev:

Ebbe: Hur mycket va det du fick med Akrapovic systemet?

61bhp och 66,6Nm, orörd motor med Akra-pipa och orginal luftfilter.

Var det factory replica kammen du monterat?
 
Hur mycket kostade kammen och vart har du köpt den? Din hoj lär ju gå som ett as :bow
 
Holy Rider skrev:

Finns lite nya nålar att labba med under vintern för att komma till rätta med mellanregistret. alternativt begränsa accpumpens
verkningsgrad.

Du ska stänga av pumpen vid bänkning för att inte få felaktiga inställningar av förgasaren. När allt är perfekt, så kopplar man in den och gör kalibreringar av pumpens funktion, som just det allra sista man fixar till. Notera även gärna från vilket varvtal som fullgas ges (man slår ju inte på fullt med en gång, med en flatslide).
 
TomK skrev:
Du ska stänga av pumpen vid bänkning för att inte få felaktiga inställningar av förgasaren. När allt är perfekt, så kopplar man in den och gör kalibreringar av pumpens funktion, som just det allra sista man fixar till. Notera även gärna från vilket varvtal som fullgas ges (man slår ju inte på fullt med en gång, med en flatslide).

Känt problem för FCR41 förgasaren, lite mer info här.

Accpumpsbegränsning för KTM -03

Observera att nedanstående länk enbart är intressant för de som har kunskap och intresse av att lägga mycket tid på att optimera sin motorcykel. Alla förändringar av förgasaren skall enbart utföras av personer väl förtrogna med dess funktion och god förståelse av de konsekvenser olika förändringar har.

För de som har KTM RFS av årsmodell 2003 finns det ett snyggt sätt att kunna ställa insprutningstiden på accpumpen, man kan original också ställa när den skall börja ge extra bränsle. Den här modifikation har länge gjorts av Yamaha ägare eftersom de har haft en annan förgasare som har haft en "klack" som inte funnits på KTM förrän -03.
Modifikationen går ut på att man borrar och gängar i förgasaren och sätter dit en stoppskruv som begränsar accpumpens slag. Stopskruven kan låsas med en mutter eller fjäderbelastas för att inte justera sig själv av vibrationerna. När man gör denna modifikationen måste förändringen av accelationspumpen kompenseras med en ombestyckning, känner man sig osäker på det området skall man heller inte försöka sig på det som länken beskriver.

Modifikationen är känd som "the BK Mod" efter Tim Ferrys mekaniker Brian Kinney som kom på den.

Här är länken: BK Mod
http://motoman393.thumpertalk.com/tech/carb.html
 
Last edited:
Är det rena bakhjulssiffror så är det väldigt bra vrid f en 660 cc motor. 70.3/.66 = 106.5 Nm/l. Om man antar 13 % kedjeförluster så skulle det motsvara 1.13*106.5=122.5 Nm/l. Mycket högt värde. Eller är den större än 660 cc ?
/u
 
Blir risken för motorhaveri mycket större om man byter kam och avgassystem istället för att bara byta avgassystem? Högre effektuttag ur motorn sliter ju mer, men gör själva trimkammen i sig risken för ras större? Räcker det om man byter olja var 150:e mil om man har bortåt 67bhp och inte kör bana så ofta?
 
ulf_lundin skrev:
Är det rena bakhjulssiffror så är det väldigt bra vrid f en 660 cc motor. 70.3/.66 = 106.5 Nm/l. Om man antar 13 % kedjeförluster så skulle det motsvara 1.13*106.5=122.5 Nm/l. Mycket högt värde. Eller är den större än 660 cc ?
/u

Det är 650cc tror jag
 
654cc om inte jag är ute och cyklar??

Fast jag har ju fortfarande armen i gips så det kan jag ju inte :crash eller :confused:
 
MackeNo1 skrev:
Blir risken för motorhaveri mycket större om man byter kam och avgassystem istället för att bara byta avgassystem? Högre effektuttag ur motorn sliter ju mer, men gör själva trimkammen i sig risken för ras större? Räcker det om man byter olja var 150:e mil om man har bortåt 67bhp och inte kör bana så ofta?

Risken är ju alltid lite större vid mer effektuttag,
problemet är inte egentligen effekten utan varvtalet.
Mot orginal förskjuter man varvregistret 2000varv upp.
Men enligt min åsikt, så länge man inte ökar kompet så håller den
lika bra som helt orginal.
Iofs slits kammen ner fortare vid högre duration, men det är smällar man får ta. :D
 
Holy Rider skrev:
Men enligt min åsikt, så länge man inte ökar kompet så håller den lika bra som helt orginal.
Iofs slits kammen ner fortare vid högre duration, men det är smällar man får ta. :D


Spelar nog inte så stor roll hur du trimmar, men med mera vrid tar det mesta i motorn stryk, mer lagertryck, värmeutveckling, ventilfjädrar, drev, packningar, oljan osv. Så ser jag på saken. :rolleyes:
 
Slänger in min graf så ni får nått att jämföra med.
 

Bifogat

  • 660akrapovic.jpg
    660akrapovic.jpg
    57.7 KB · Visningar: 488
Holy Rider skrev:

Mot orginal förskjuter man varvregistret 2000varv upp.

Så du menar att den effekt du hade vid 4000 har du nu vid 6000?
Bli väldigt mkt effekt på toppen om du inte förlänger varvtalsregistret. Men det antar jag att du inte gjort för din 660 varvar väl knappast 11000?? (min 625:a varvar 9000 orginal)

/Stefan - som är tveksam till dina siffror.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top