Världens enda SAAB MC!

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Hej!

Tänkte lägga ut en liten bild på min morbros motorcykel.
Byggd förhand, av honom på 60-talet.
Egenbygg ram.
Saab 3 cylindrig 2 taktare som drivkälla.
Aluminium hel kåpa........

Han slutade köra den efter att han fyllt 70 p.g.a. försämrad syn.
Han och min andra morbror härjade i Katrineholm med omnejd på 50 & 60 talet.
De kallades då för Döden, och Skräcken .........

Ska försöka skramla fram mer detaljer och bilder......

Upddaterad 2009-09-19 med fler bilder och text.

Här kommer lite mer info och historia......

Fick reda på lite trist info idag när jag var hos morsan o farsan.
Jag måste erkänna att det var ett bra tag sedan jag träffade min morbor.
Han har nyligen sålt, SAAB hojen, den rullar numera i Vingåker.
Han fyller snart 80 och kunde inte skruva med den längre.................

Den är i goda händer ialla fall.

Nu till lite fakta.

NRS som den kallas vilket är min morbrors initialer.
Bygget startade 1963, inspirationen är från 1950 talets roadracing hojar.
Den har varit anmäld till ett TT-lopp på Sviestad i Linköping, men han körde sönder på träningen.

Motor: 3-cylindrig, 2 takts saab 750 motor från 1958, som försetts med sportkamaxel, planad topp och större förgasare.
Effekt ca 40 Hk.
2 st värmeelement från en PV 444 har hand om kylningen.
Växellådan är en BSA, drivning via kedja.
Vikt 250 kg.
Ramens framdel och tanken plockades från en adler 250 cc, främre delen av ramen skarvades sedan ihop med en baksving från en NV 250.
Bakhjulet är från en BMW.
Strålkastarramen är italiensk och kommer från en fiat juventus.
Vindrutan i plxiglas är en marin ruta.

Delar har plockats från mer än 10 bilar och motorcykelmärken.
Bland annat, Opel kapitän, VW buss, VW typ 1 blinkers.

Den har idag gått ca 3000 mil.
Under ett år efter byggperioden arbetade han i veckorna på SAAB i Trollhätan, och pendlade mellan Katrineholm och Trollhättan med motorcykeln året runt sommar som vinter.
 

Bifogat

  • Saab_mc__red.jpg
    Saab_mc__red.jpg
    192 KB · Visningar: 4,868
  • NSR 1965_liten.jpg
    NSR 1965_liten.jpg
    59 KB · Visningar: 1,107
  • NSR 1966_liten.jpg
    NSR 1966_liten.jpg
    112.9 KB · Visningar: 900
  • NSR detaljer_liten.jpg
    NSR detaljer_liten.jpg
    103.8 KB · Visningar: 788
Last edited:
Fan vad coolt, hoppas att motorcykeln finns kvar och att ni vårdar den!
 
Det är tur att det finns människor som inte nöjer sig med det som marknaden erbjuder.:tummenupp
 
Japp klart som faan den finns kvar.....
Står i hans garage......

SAAB har tjatat på honom i åratal....
Vill ha den till SAAB museet i trollhättan.....

Självklart så kör han SAAB 99 turbo..... som bil.

Han skruvar och förbättrar på den titt som tätt.
Sist jag var där var den nerplockad för lite ombyggnation.....
 
Japp klart som faan den finns kvar.....
Står i hans garage......

SAAB har tjatat på honom i åratal....
Vill ha den till SAAB museet i trollhättan.....

Självklart så kör han SAAB 99 turbo..... som bil.

Han skruvar och förbättrar på den titt som tätt.
Sist jag var där var den nerplockad för lite ombyggnation.....

När han själv inte längre orkar hålla liv i den tycker jag att ni ska köra ner den till museet tillsammans.

Ta gärna mer bilder på den, fixa lite information om vad han har för växellåda och grejor och ge oss vetgiriga...
Har han trippelförgasare och separatsmörjning från Montecarlon?

Häromdagen stod en spygrön 99 EMS med en massa dekaler, extra back/arbetslyse bakåt och lastgaller bakom förarstolarna utanför mitt jobb, det visade sig att ägaren använde den som servicebil till sin rallybil, en Saab 96!!!

Han erkände dock att servicebilen började kräva mer service än tävlingsbilen, så speciellt praktiskt var det inte...
 
Tyvärr är jag val inte den enda intresenten i släkten.
Hoppas väl att den hamnar där till allmänn beskådan så småningom.
Men min morbror tycker den ska köras......

Jag är den enda i släkten som håller i liv i motorcyckel genen.
Får ta o åka o ta en fika, o fota o prata detaljer innan säsongen e slut.


När han själv inte längre orkar hålla liv i den tycker jag att ni ska köra ner den till museet tillsammans.

Ta gärna mer bilder på den, fixa lite information om vad han har för växellåda och grejor och ge oss vetgiriga...
Har han trippelförgasare och separatsmörjning från Montecarlon?

Häromdagen stod en spygrön 99 EMS med en massa dekaler, extra back/arbetslyse bakåt och lastgaller bakom förarstolarna utanför mitt jobb, det visade sig att ägaren använde den som servicebil till sin rallybil, en Saab 96!!!

Han erkände dock att servicebilen började kräva mer service än tävlingsbilen, så speciellt praktiskt var det inte...

Den har faktiskt 3 ägare.....
Han sålde den en gång, men fick köpa tillbaka den.

Det är blandat ihop plock, med en hel del bil delar från den tiden.

Hittade bilden ikväll, fick den av honom för ett par år sedan.
Har precis ramat in den o hängt upp den på väggen.

Men den åkte in i scaneren en sväng innan den hamnade i ramen.
 
Last edited:
Samma argt stirrande "blick" som dom gamla päronhalvorna... that's SAAB allright! :tummenupp
Men alltså stödet? Vart tar det vägen om man kör?
 
Här i krokarna rullar det ett hembygge till hoj med en saab-v4 motor som drivkälla och en dito växellåda tillkopplad. Nu var förvisso inte V4:an 100% saab, men ändock. Den låter rätt kul :D
 
Här i krokarna rullar det ett hembygge till hoj med en saab-v4 motor som drivkälla och en dito växellåda tillkopplad. Nu var förvisso inte V4:an 100% saab, men ändock. Den låter rätt kul :D

Det beror på vilken generation av V4 motor det sitter i den, visst, det var en Fordmotor från början, men den sista motorn, den så kallade svartmotorn var omarbetad av Saab för deras eget bruk.

Den första generationen, silvermotorn, hade problem med att cylinderfodren rörde sig, varpå blåmotorn togs fram.

Tvåtaktaren var ju inte heller Saabs egna, det var ju en DKW, och första generationens 99 motor var från Triumph, men Saab vidareutvecklade ju alla dom motorerna, 99 ökade ju gradvis i slagvolym tills den blev på två liter och då kan man nog säga att det var Saabs egna motor, den så kallade B motorn, som sedemera blev H motorn som sedemera blev 16 ventilad och slutligen utvecklades till 2.3 liters motorerna dom har i dag.

2.3 liters veven passar i H motorn och motorn passar sedan (efter lite slipning) i växellådan till 99'an.
Det blir en bra folkracemotor!

Men åter till Saab motorcykeln, det finns tidningar som gärna skulle göra reportage om den, och jag skulle gärna läsa dom!
 
Last edited:
Har för mig att sidostödet åker upp i kåpan....
Har varit med något litet reprotage i nostalgia eller fall det var classic motor tror jag efter att det ställts frågor om hojen i en spalt......

Men det var länge sedan 5-10 års sedan blev av med tidningen i en flytt...

natt natt nu kom kärringen hem från jobbet så nu ska vi ha lördags mys..:tuttar
 
byggd på 60 talet???, är detta då inte världens första superbike/sporthoj med kåpor och allt.
 
Helt fantastiskt ju, vårda den väl och gärna mer bilder.

Kuriosa, jag provkörde en RG500 på Bike i trollhättan 1989, den va trimmad på Saab och gick nått överdjävligt bra.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top