3-cylindrig 5-taktare med turbo!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Ilmor har tagit fram en ny typ av motor med 3 cylindrar där den mittersta är större än de två yttre och till detta har man en turbo och kallar det för en femtaktare :3freak

Någon tekniskt begåvad som kan förklara lite mer ingående vad 5-takt innebär mm?

http://www.visordown.com/motorcycle-news--general-news/ilmor-develop-5-stroke-motor-what/7802.html

1571.jpg

måste ha något med att det ena kamdrevet är mycket mindre och därav så öppnas/stängs de ventiler oftare. dock kan jag inte riktigt förstå hur det skulle fungera

Öppnar man ventilerna på den ena av dom yttre cylindrarna samtidigt som den andra yttre tänder så minskar man kompet/mottrycket i motorn...eller?

måste ha något med att det ena kamdrevet är mycket mindre och därav så öppnas/stängs de ventiler oftare. dock kan jag inte riktigt förstå hur det skulle fungera

Jag tolkar texten som att det rör sig om en konstruktion med två 4T "cylindrar" och en stor 2T. De yttre cylindrarna har normal kompression och fungerar som en vanlig 4 taktare med skillnaden att avgaserna används till turbon, den stora cylindern har lägre kompression, är överladdad och är en tvåtaktare.
Någon som kan bekräfta/dementera hur det fungerar?

Som Jag förstår det så arbetar de två sidocylindrarna enligt fyrtaktsprincipen medan avgaserna från dessa leds in i mittcylindern där en del av energin (som normalt skulle gått ut i avgassystemet) tas tillvara. Därefter går avgaserna till turbon för att utvinna ännu lite till.
Mittcylindern går alltså vartannat varv på avgaser från höger och vartannat varv på avgaser från vänster cylinder. Inget extra bränsle tillsätts och ingen förbränning sker i mittcylindern.

Idén är (som oftast) inte ny utan fanns redan på ångans tid där man hade flera seriekopplade cylindrar som arbetade med olika (fallande) tryck för att få så bra effektivitet som möjligt.

En 5-taktare måste onekligen bli väldigt tyst, med turbo skulle det knappast behövas en ljuddämpare...

Som Jag förstår det så arbetar de två sidocylindrarna enligt fyrtaktsprincipen medan avgaserna från dessa leds in i mittcylindern där en del av energin (som normalt skulle gått ut i avgassystemet) tas tillvara. Därefter går avgaserna till turbon för att utvinna ännu lite till.
Mittcylindern går alltså vartannat varv på avgaser från höger och vartannat varv på avgaser från vänster cylinder. Inget extra bränsle tillsätts och ingen förbränning sker i mittcylindern.

Idén är (som oftast) inte ny utan fanns redan på ångans tid där man hade flera seriekopplade cylindrar som arbetade med olika (fallande) tryck för att få så bra effektivitet som möjligt.

En 5-taktare måste onekligen bli väldigt tyst, med turbo skulle det knappast behövas en ljuddämpare...

Klockrent:tummenupp

Så här uppfattar jag funktionen:

Mellancylindern blir väl då en inverterad kompressor, gaserna trycker på kolven varje varv, turbon suger i sig resten av avgaserna likt en dammsugare.

Att kalla mellancyllen för en tvåtaktare blir nog inte helt rätt.

Får dom ett sånt fruktansvärt vrid ur den så borde det också gå att få makalöst med effekt. Allt handlar bara om att få upp maxvarvet. Men om du har 162Nm så borde du ha över 200 hästar redan vid 10k varv, och det kan väl omöjligen vara omöjligt att nå? Eller är det nått med att den mellersta cylindern inte kan varva mer än en diesel? Inte helt otänktbart iof med tanke på design och funktion.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025