Förberedelser inför längre mc-tur!

Toyman pensionären

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Undrade lite hur de utav er som åker hoj i flera dagar, och kör då några hundra mil!

Förbereder er med mat, energi?

Vad käkar ni på matställena? Tunga kötträtter eller grönt, pasta?

Vad har ni i packningen. Tuggummi, läkerol, Ahlgrens bilar, energibar, gatorade?

Ni storrökare, kör ni med plåster eller stannar ni hela tiden och kommer nästan ingenstans?

Eller slänger ni bara ner lite kläder i en väska, så blir det snabbmat hela tiden. Plus chips och Coca Cola?

Toyman, har provat de flesta varianter, ville vara lite alert denna gång:D

Måste ju klara utav att hänga med den yngre skaran:confused:

De gånger jag kört långt (klippt drygt 100 mil/dag några gånger) så har jag sett till att packa så lätt jag kan (nu har jag iofs en GIVI V46 att trycka ned kläder i och börjar det regna så är packboxen guld värd.

Jag själv har ofta med lite smånötter i fickan med så lite kolhydrater och så mycket fett som möjligt om jag skulle bli hungrig på vägen. Snabbmat är inget vidare (sockerkickar är avskyvärt) men en å annan kaffe slinker ned på vägen.

I övrigt är det inga problem att klippa mil så länge man har bra packmöjligheter, ryggsäckar är okay för småturer runt 20-30 mil men skall man mata på längre är riktiga boxar är som sagt guld värda.

Annars är det som vanligt, stressa inte. Stanna så fort du är minsta sliten. Vila och se till att du är fräsch hela tiden så kan man ösa på rätt bra.

Packning

Packa ner det du tror dig behöva, sedan tar du bort hälften, brukar funka för mig. Om inte hustrun är med.... :D Nu har jag en BMW GS med väskor så det går att packa en del men "less is more"

Absolut inga "tunga" maträtter vid matstoppen. Pasta funkar bra. Skippa pommes, grönsaker ska det vara. Glöm inte vatten! En liten chokladbit till pausen, röker inte så det slipper jag tänka på.

Är lite äldre än genomsnittet på SH så man får tänka på vad magen tål :D

en redbull (33a) vid varje tankstopp tilsammans med aningen en burgare eller varmkorv.
O regnar det blir det lite längre stopp varje gång då man börjar med en varm kopp te/kaffe

Ska man ha "riktig" mat så en pasta med skinka är ganska perfekt

Jag körde från verona och upp med min gixxer och ryggsäck.. Det viktigaste att ha med sig är vägatlas, gps, visakort och ipod! Sen packar man med kläder som man inte är rädd om.. Så kastar man dom när dom är smutsiga :) så gjorde jag mig det funkade perfekt för mig.

Köp Resorb (vätske/saltersättning) på Apoteket, man förlorar mer vatten än man tror, och om man bara dricker vatten så blir saltbalansen fel.

Ha inte ryggsäck - det dödar axlarna.
GPS är till för nybörjare, varför finns det vägskyltar tror ni?

Ska man riktigt långt utomlands kan det vara okej med en karta, men inom Norden känns även det överflödigt.

Du behöver nog inte tänka på nått speciellt. Några tips dock:

Ta med fryspåsar att ha runt fötterna, utanpå strumpor eller sockar, om det regnar mycket. Guld värt att ha torra fötter och gor-tex eller ej, stövlar läcker efter ett par timmar i regn.

Stanna vid första mack och be om plasthandskar, de brukar ha en tunn variant. Om det regnar, ha dessa på händerna innanför de vanliga handskarna av samma anledning som ovan. Visst blir det lite fuktigt av svett, men det är varmare än regnvatten och mycket lättare att ta av sig MC-handskarna.

Lämna lite extrautrymme i nån väska (helst top-box) för kvällsmat, frukost och dricka som handlas längs vägen. Det är inte säkert att det går att äta ute varje dag och då är det bra att ha nånstans att lägga maten man köper på ICA.

Tänk på hur långt du kommer på en tank! Man vill inte ha soppatorsk på Norska fjällen t.ex.

Du funderar för mycket.

Innan äter man precis som vanligt. På matställena äter jag det jag har lust att äta. Vill jag trycka en godispåse så gör jag det. Inget särskilt.
Jag har inte med mig något särskilt ätbart heller. Det går i princip lika bra att bara stanna til vid en mack och köpa något godis om man är sugen men man kan ju såklart ha med sig lite men det är ju mest ifall man skulle bli sugen för någon fråga om överleva eller inte överleva är det ju inte.

Packa det du tror dig behöva i klädväg och eventuella tält mm och se till att grejorna är vattentätt packade. Det är inte roligt om du ska byta kläder och upptäcker att allt är blött. Jag har två 45 liters Givi packväskor och en 52 liters topbox som är täta men jag har ändå allt packat i påsar. Packningen ryms utan större problem i sidoväskorna och topboxen är tom så kan jag stoppa hjälmen där om jag stannar till och det går att stoppa ner någon matkasse om man handlar lite.

Packväskor är ytterst bra att ha. En ryggsäck som rymmer någon packning att tala om blir obegripligt otympligt. hur det skulle vara att köra med en ryggsäck som rymmer dom 142l som mina väskor rymmer vill jag inte ens veta. Har man inte stora packväskor funkar det utmärkt med en vattentät packsäck som man kan spänna på hojen med spännband.
Öronproppar kan vara skönt att ha om man planerar att köra långa dagsetapper. 50 mil med bruset från fartvinden blir ganska tröttande.

Det där med mat är ju jäkligt olika från person till person, för vissa är det livsviktigt att äta rätt, andra mår prima på statoilkorvar i en hel vecka, men vätskan är livsviktig, resorb har jag inte provar, men sportdryck fast blandat bara hälften så stark som tänkt brukar jag dricka när jag vet att jag kommer att göra av med mycket vätska.

Jag bommade det en gång i sommar när det var extremhett och när jag kom fram dit jag skulle gick det bara att få tag på läsk och kaffe, jag sänkte två burkar läsk och en kopp kaffe (vätskedrivande jag vet, men kaffe kan jag inte leva utan) på raken, sedan innan jag vände om sänkte jag ytterligare en läsk och körde till närmaste mack där jag köpte en halvliter vatten, ändå behövde jag inte pissa på hela dagen.

Skulle jag göra en längre resa i hetta så skulle jag överväga en smutt liten "camelback".

Sen hur man packar och vad man har med sig har jag inga tips på, annat än att min Lidl-tankväska har varit värd sina 79:-

Skulle jag göra en längre resa i hetta så skulle jag överväga en smutt liten "camelback".

:fakta
Det finns andra märken än Camelbak. Jag köpte min på stadium, antagligen deras eget märke. Oavsett vilket man väljer så är det grymt skönt att kunna dricka medan man kör, sparar tid och man återfår förlorad skärpa (om man nu inte kör ner spånken i påsen då).

Jag har använt min stadium-sugrörssäck i kallväder också men jag är åas törstig konstant. Tjöp!

Mindre packväskor, ta ett par långbyxor, några t-shirts, kalsonger och strumpor, ett par converse, neccesär och handduk.

Jag stannar ofta. Dricker och äter (lite men ofta). Har en massa smärtstillande med mig. Har cykelbyxor under mina mc-byxor.

I tankväskan har jag vatten och snickers. Plus min kamera ;)

Fungerar klockren!

60 mil är mitt topnotchrekord på en dag, men mitt råd är:

* Bajsa!

Jävligt jobbigt att vara skitnödig på en vibrator, med taskiga offentliga toaletter längsmed motorvägarna.

:D

åkte ikapp ett gäng tidigare i somras,då blev det 76 mil på en dag varav de sista 55 i ösregn....:yoparty

det enda man behöver tänka på egentligen är att man tänker på hur man kör,hur trött man är,törstig,hungrig osv...
Jag röker så när jag blir förjävla röksugen så blir det ett stopp och en bensträckare och vatten (kör gixxer -99:a så jag har baklucka...)om det är i samband med tankning blir det kaffe och en chokladbit eller nåt också...

Börjar man bli trött - stanna å kliv av direkt !
lägg dig i ett dike å ta en powernap eller en "sjuminutare" som det också kallas:tummenupp

Körde 640 mil på semestern. Längsta dagsetappen blev ca 100 mil, då jag skulle hem. Den dagen regnade det nästan hela vägen, så det var skönt att få av sig allt och hoppa in i en varm dusch här hemma.

Hade en 40 liters ryggsäck på hela resan, packad 3/4 för att kunna handla lite dricka på vägen, öl på kvällen och lite mat att laga till. Inga problem, men så var det en ryggsäck man kan ställa in en massa på, så att den sitter bra. Att tänka på är att packa alla lätta saker i den som ändå tar plats, så den väger så lite som möjligt. Även det som man behöver lätt åtkomligt under resan, förutsatt att det inte är för tunga saker.

Att köra 40 mil i 35 graders värme, vilket hände många dagar, var lite jobbigt, så det blev en del läsk = Vätska och socker. Men jag är inte så petig med vätskenivån, utan mår rätt ok utan att fylla på den stup i kvarten.

Mat blev lite som det blev. Ingen riktig frukost dock. Frukosten blev typ en hamburgare eller pizza på vägen vid ca 12 - 13, sedan kvällsmat vid ca 20 - 21. Lite jobbigt kanske de fem första dagarna, men sedan visste kroppen vad som gällde.

Bensträckar/Foto-stopp blev det rätt ofta när jag kommit ifrån Autobahn. Under tragglandet på Autobahn tog jag en kort paus när tanken var halvfull, ca 15 mil, sedan en lite längre när det var tankdags.

Plastpåsar om fötterna och plasthandskar, som någon här tipsade om, var nog något jag borde haft sista dagen. :gnissla

För övrigt så lade jag fram grejorna jag tänkte ha med mig en vecka i förväg. Gick sedan förbi det dagligen och funderade på om det var något jag saknade eller kunde ta bort. Blev ett par förändringar under tiden och två dagar innan provpackade jag, sedan funderade jag igen och dagen innan packades allt.

Last edited:
Kapten Självklar: Hojen ska vara nyservad och i bra skick.

På vissa låter det som att de tipsar Tom Hanks innan han ger sig ut på det stora blå i några månader utan mat. De är inget maraton, det är inget Paris-Dakar, det är inget triathlon. Det är en sträckkörning på 100 mil. Ett tips:

Vaddera sadeln.

Jag körde 138 mil på 1 1/2 dygn! Tar man god tid på sej när man packar och kollar hojen innan avfärd och bajsar innan så går det oftast bra! Ha alltid lite kontanter på dej :)

Back