Lite gnäll på Smc-försäkringen...

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
GSX-R1000, -03
Jag har Smc’s hojförsäkring och fick veta i helgen på Open Quattro-kursen att ett av försäkringsvillkoren är ”inlåst hoj nattetid på egen adress”.

Kontaktade SMC och förklarade att jag har hojen inlåst i garaget på mitt kontor/arbetsplats, som är larmat, låst, Securitas-bevakat och där garaget är ”dolt” och inte syns utifrån för personer som inte hör till arbetsplatsen. Dessutom är hojen fastkedjad i ett ca 250 mm grovt rör.

Inlåst hoj på hemadress hade varit mkt osäkrare, dvs i cykelförråd i hyreshus (där källarinbrott förekommer), eller i något av områdets gamla och skruttiga ”car-port-liknande” garage (dvs lätt att bryta upp).

Hursomhelst så godkänner inte SMC min "säkra" förvaring på arbetsplatsen enligt Folksam/SMC’s skadereglerare Susanne Östling, utan kräver förvaring på min jämförelsevis osäkra hemadress.

Visst förstår jag att försäkringsvillkor bör följas, men detta är ju löjligt…

Skulle Folksam/SMC vilja föra en dialog och veta mer om min nuvarande förvaring (jmf hemadressen), skulle de gärna få den info de behöver för att ev godkänna mitt jobbgarage, men så är inte fallet.

De säger istället att det inte finns några undantag från hemadressen och ev stöld på min hoj ger en kraftigt förhöjd självrisk.

Blir därför (tyvärr) nu att leta nytt försäkringsbolag, trots att jag hittills varit bra kund och aldrig orsakat ngn mc-skada.

Och det känns här som att Folksam/SMC blir paragrafryttare, istället för att se till säkerhet eller verklighet vad gäller risker.

helt rätt som du säger. men samtidigt förstår jag Folksam/smc, det skulle bli otroligt mkt jobb om dom ska kunna ta hänsyn till alla undantag som finns för att försäkringstagaren tycker han/hon löst det på ett bättre sätt. Nu är säkert fallet så för dig, men antagligen inte för alla.

Det viktigaste för dig är att inte din skönhet försvinner, och eftersom det verkar vara ett Fort Knox på jobbet skulle jag ha den där. Med risk för att självrisken ökar.

Låter som ett konstigt resonemang från den skaderegleraren. Jag menar, hur många är det inte i storstäderna som har garaget på annan ort än där man bor? Delar garage med polare, etc. Med det resonemanget är det många som inte uppfyller deras villkor. Det viktiga måste väl vara att den står i ett låst garage nattetid.

Det där låter jättekonstigt. Många försäkringsbolag har liknande villkor i sina försäkringar och när jag frågat om dom så har jag fått förklarat det för mig som så att om jag är hemma så förväntar dom sig att jag ska ha hojen inlåst men om jag är borta någonstans så måste jag inte ha det.
Det är det som ska vara betydelsen av formuleringen "låst garage på egen adress" eller "låst garage på hemorten" och liknande. I alla fall är det så jag fått det förklarat för mig.
Jag skulle ringa någon annan skadereglerare och höra efter för det kan inte vara så att dom inte godkänner garaget för att det inte ligger i ditt hus. Det finns ju massor av folk som bor så att dom inte har tillgång till garage hemma utan hyr ett en bit bort.

Hon måste ha fått det om bakfoten.

Det viktigaste för dig är att inte din skönhet försvinner, och eftersom det verkar vara ett Fort Knox på jobbet skulle jag ha den där. Med risk för att självrisken ökar.

Om du är nöjd med förvaringen och att du tycker att det funkar samt nöjd med SMC försäkringen i övrigt, så är det ju bara att behålla din nuvarande förvaring samt behålla försäkringen. Som du beskriver det så verkar det ju osannolikt att du drabbas av en stöld på arbetet :tummenupp

/ M

...och är det heltid man måste jobba för att anse det som att man har hojen på jobbet... eller kan man ströjobba där också..någon timme per månad/dag per år.. har man hojen på jobbet då också...de blir nog lätt en djungel för dem...
Man hade ju då kunnat, rent teoretiskt, skriva sig i någon håla långt in i skogen där försäkringen är nästan 0kr och sen ha hojen på jobbet (hemma) i storstaden där man veckopendlar/månadspendlar/sesongspendlar...

Jag fattar va du menar... men man ska nog försöka förstå hur de tänker också..
Tråkigt är det ju hursomhelst...och med SMC försäkringen är det ju stöld som är det i särklass dyraste självrisken på..så de är ju tråkigt om du visar sådan vilja men inte får nå gehör..

Man måste ju få vara på semester med hojen eller sova över hos en polare nån gång och ha hojen i hans garage tex.?
Ja vad gäller på SMC-kurserna då, där kan man ju inte ha hojen inlåst över natten när man befinner sig på en bana:confused:

Jag skulle också fortsätta ha min hoj på jobbet om jag var du.

De är väl så att om man inte är "hemikring" så behöver man inte ha den låst... (vet inte om det är kommun,postadress eller mil de definerar som hemma)...så bandagar och hälsa på polarna borde ju gå bra så länge de inte är grannar och du väljer att ställa den i cykelstället utomhus...
Man ska väl ha hojen så säkert som möjligt på den plats man är oftast...är väl tanken.. sen fattar ju dem också att man inte kan dra med sig ett garage om man ska på hojsemester..

Jag skulle ringa någon annan skadereglerare och höra efter för det kan inte vara så att dom inte godkänner garaget för att det inte ligger i ditt hus. Det finns ju massor av folk som bor så att dom inte har tillgång till garage hemma utan hyr ett en bit bort.

Hon måste ha fått det om bakfoten.

Jag pratade först med Folksam/Smc's kundtjänst, som tyckte min förvaring lät ok och säker.

Därefter kopplade kundtjänst mig till en skadereglerare (för att jag skulle få bekräftat/svart-på-vitt att min förvaring var godkänd), och han läste "sina" smc-villkor där endast 2 st godkända lås krävdes (och ingen inlåsning nattetid).

Återkopplade denna skadereglerares svar till kundtjänst, som tyckte svaret lät konstigt och kollade ytterligare ang inlåsning med skaderegleraren Susanne Östling, som sa att inlåsning på hemadressen är ett krav.

Så även Folksam/Smc verkar ha en viss variation på hur försäkringsvillkor gäller eller tolkas.

Last edited:
Är inte självrisken redan hög som den är med SMC försäkringen? Sist jag kollade var den 25% oavsett om det var olycka eller stöld. Menar Folksam/SMC att självrisken kan bli ännu högre än det ifall motorcykeln försvinner på annan adress än ens egen?

Främsta anledningen till att jag valde bort SMC försäkringen var just villkoren som jag tycker är oskäliga. Framförallt när det gäller stöld. Jag kan förstå tanken med hög självrisk, men tycker att det är absurt om värdet på motorcykeln är högt.

Kan ta ett annat exempel på ett ogenomtänkt villkor som försäkringsbolagen har. När ni åker till t ex Polen, ett land som kräver grönt kort rekommenderar man att ni märker upp rutorna på bilen md reg nummer. Försäkringsbolaget skriver av 20% av värdet på bilen om rutorna inte är märkta ifall bilen blir stulen. Är bilen värd en bra bit över 500 000 kr lär det fortfarande vara lönsamt att stjäla bilen. I förhållande till bilens värde är det billigt att låta byta ut alla bilens rutor mot nya.

Jag skulle byta försäkringsform från SMC till något annat i din situation. Även om du har parkarat motorcykeln på ett säkert ställe enligt konstens alla regler kan man aldrig vara helt säker. Personligen tror jag att många stölder sker med förhandsinformation. Någon vän sprider information utan uppsåt som fel person snappar upp. En arbetskollega kan lätt försäga sig och inga lås i världen eller säkerhetsfirmor hjälper när de väl bestämt sig.

Jag pratade först med Folksam/Smc's kundtjänst, som tyckte min förvaring lät ok och säker.

Därefter kopplade kundtjänst mig till en skadereglerare (för att jag skulle få bekräftat/svart-på-vitt att min förvaring var godkänd), och han läste "sina" smc-villkor där endast 2 st godkända lås krävdes (och ingen inlåsning nattetid).

Återkopplade denna skadereglerares svar till kundtjänst, som tyckte svaret lät konstigt och kollade ytterligare ang inlåsning med skaderegleraren Susanne Östling, som sa att inlåsning på hemadressen är ett krav.

Så även Folksam/Smc verkar ha en viss variation på hur försäkringsvillkor gäller eller tolkas.

Att villkoret är att hojen i normalfallet ska stå låst i garaget är inget konstigt. Villkoren finns rimligen inte där för paragrafernas skull, utan ett rimligt regelverk för dej som försäkringstagare och stöd för skaderegleraren.

En annan grej om man nu bor på landet och blir av med hojen nattetid i stan. Då kanske det finns mer orsak att fundera på om försäkringstagaren är uppriktig och inte bedräglig i de uppgifter han lämnat bolaget. I övrigt bör väl rimligen säkraste möjliga förvaring stå i första rummet.

Det där låter helt sjukt. Dom måste i alla fall ha koll på sina egna villkor tycker man. Måste ju kännas lite skakigt om man har försäkringen där. Man vet ju aldrig vad man får för självrisk eller villkor om det beror på vilken skadereglerare som handhar ärendet. Det blir ju helt godtyckligt. Vore jag dig skulle jag kräva att få tala med någon chef som kan få ta tag i det. För det verkar som om det är lite si och så med enhetligheten i informationen och det vågar jag lova att ansvarig chef ser som ett problem.

Med tanke på annat försäkringsbolag. Jag har Bilsport & Mcs försäkring på min hoj. Känner igen villkoren.
De har nämligen samma, 2 godkända lås och inlåsning nattetid på egna adressen när man är hemma.

Jag kom att tänka på något annat. Har kanske missat, eller inte läst villkorsinfon tillräckligt ingående men hur tolkar man "2 godkända lås".
Räknas t.ex. dörrlåset som ett godkänt lås?

Maila med dem istället.... och maila flera på bolaget om det går...
(så spar du det mailet som är bäst för dig) hahaha.. de verkar ju vara några sommarjobbare som jobbar även där...

Jag kom att tänka på något annat. Har kanske missat, eller inte läst villkorsinfon tillräckligt ingående men hur tolkar man "2 godkända lås".
Räknas t.ex. dörrlåset som ett godkänt lås?

Låset till garaget räknas nog inte in utan man syftar till styrlåset och ytterligare ett godkänt lås t ex skivbromslås.

Otroligt löjligt resonemang från försäkringsbolaget. Vissa bryr sig inte över huvudtaget vad som är bäst eller smartast i vissa fall. Dom ska bara vara tråkiga paragrafryttare som inte går att prata/disskutera nånting med. Svart eller vitt är allt dom ser och dom har ett tunnelseende som inte liknar nåt.

Men min fråga till dig är:
Varför inte fortsätta Folksams/smc försäkringen om du har varit nöjd hittills när du ändå vet (som du påstår) att hojen står så säkert där att den nästintill omöjligen kommer bli stulen?

Ja menar, du ska ju inte vara kund pga. eller tack vare någon skadereglerare. Folksam är så stort att de alltid kommer finnas idioter :D

Edit: Kan även nämna att jag hade Folksam/smc försäkring när jag blev påkörd på hojen. De va inget snack om nåt. Snarare tvärtom, väldigt trevliga och löste ut ersättning på den skrotade hojen snabbt och fick ca 9000:- mer än vad jag hade köpt den för ett år tidigare :D
Men dom kanske beter sig annorlunda vid stöld. Ja vet inte...

Last edited:
Jag har Folksam utan SMC inblandat och för min del godkände dom att jag har hojen inlåst i ett garage som INTE är min hemadress. Det viktiga var att hojen var inlåst inom 4 väggar och att det inte var ett "allmänt" garage.

Jag har Folksam utan SMC inblandat och för min del godkände dom att jag har hojen inlåst i ett garage som INTE är min hemadress. Det viktiga var att hojen var inlåst inom 4 väggar och att det inte var ett "allmänt" garage.

Föresten!

Vad är en hemadress? Jag förstår att hemadressen är folkbokföringsadressen.

Men jag bor på en gata och parkerar 100 meter längre bort på en annan gata.

Räknas hemadressen på ett garage inom en viss radie eller vadå?

Föresten!

Vad är en hemadress? Jag förstår att hemadressen är folkbokföringsadressen.

Men jag bor på en gata och parkerar 100 meter längre bort på en annan gata.

Räknas hemadressen på ett garage inom en viss radie eller vadå?

För min del är min hemadress ca 3 mil från garaget och det var okej.
Det var okej så länge det hojen var inlåst inom 4 väggar och ingen "allmänt" garage, som jag skrev tidigare.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back