Bodoe
Motorhaverist? Javisst!
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har satt i en ny vev i min KTM som är strokad 1mm mot original (vevaxeln sitter 1mm längre ut från centrum på vevaxeln). ÖD på kolven är alltså 1 mm högre än tidigare så jag har kompenserat med en extra toppackning. Nu till det roliga...
Problem 1: Nu när toppen sitter 1mm högre är timingen för kammen förskjuten, men med hur många grader?
Diameter på kamdrev: 88 mm
Min lösning 1:
Diameter: 88mm -> radie: 44mm
När drevet höjs 1mm ges vinkeln av uttrycket tan(förskjutning/radie)
tan(1/44) = 4*10^-4 grader = 0,0004 grader
Min lösning 2:
Jag räknar ut omkrets, delar 360 grader med omkretsen och får förändring i grader per förskjuten mm (mindre exakt då förskjutningen inte följer cirkels kurva).
Omkrets: 88 * pi = 276 mm
360/276 = 1,3 grader/mm
Var tänker jag fel (troligtvis med tangens)?
Det roliga fortsätter!
Problem 2:
Kamdrevet sitter på kammen med splines. Antalet taggar och splines är inte samma, därför kan man flytta drevet åt ena hållet där kammen fäster i drevet (splines) och flytta tillbaka kedjan mot drevet (om man tänker att kedjan sitter fast nertill på vevaxeln så att även den flyttas).
Antal kugg på kamdrev: 34
Antal splines på kamdrev: 18
Drevet sitter på motorns vänstra sida och förhöjningen vred drevet motsols.
Hur många kugg ska jag vrida och hur många splines ska jag vrida, vilka håll?
Min lösning:
Varje kugg på kamdrevet motsvarar: 360/34= 10,59 grader
Varje splines på kamdrevet motsvarar: 360/18= 20 grader
Vrider jag drevet två kugg medsols och tillbaka en splines så förskjuter jag drevet 10,59*2 - 20 = 1,18 grader. Korrekt?
Problem 1: Nu när toppen sitter 1mm högre är timingen för kammen förskjuten, men med hur många grader?
Diameter på kamdrev: 88 mm
Min lösning 1:
Diameter: 88mm -> radie: 44mm
När drevet höjs 1mm ges vinkeln av uttrycket tan(förskjutning/radie)
tan(1/44) = 4*10^-4 grader = 0,0004 grader

Min lösning 2:
Jag räknar ut omkrets, delar 360 grader med omkretsen och får förändring i grader per förskjuten mm (mindre exakt då förskjutningen inte följer cirkels kurva).
Omkrets: 88 * pi = 276 mm
360/276 = 1,3 grader/mm
Var tänker jag fel (troligtvis med tangens)?
Det roliga fortsätter!
Problem 2:
Kamdrevet sitter på kammen med splines. Antalet taggar och splines är inte samma, därför kan man flytta drevet åt ena hållet där kammen fäster i drevet (splines) och flytta tillbaka kedjan mot drevet (om man tänker att kedjan sitter fast nertill på vevaxeln så att även den flyttas).
Antal kugg på kamdrev: 34
Antal splines på kamdrev: 18
Drevet sitter på motorns vänstra sida och förhöjningen vred drevet motsols.
Hur många kugg ska jag vrida och hur många splines ska jag vrida, vilka håll?
Min lösning:
Varje kugg på kamdrevet motsvarar: 360/34= 10,59 grader
Varje splines på kamdrevet motsvarar: 360/18= 20 grader
Vrider jag drevet två kugg medsols och tillbaka en splines så förskjuter jag drevet 10,59*2 - 20 = 1,18 grader. Korrekt?