MC dör om man gasar mer än 7000v/min i mer än 2minuter GPZ600R

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Ort
Kungälv/Göteborg
Hoj
GSXR-1000 K6
Hej, skulle köra hem tjejens MC igår en Kawasaki GPZ600R -88
Den har gått ca:6000mil :huvet,

Det började redan från start, Mc var plötsligt svår startad...
Full chock gav 2-3000 varv och sen efter en stund dog den... Nytt försök med full chock, 3000varv en bra stund (om du gasa det minsta tvär dog den)
efter ca 2minuter, blev den som vanligt och varva upp till 8000varv med full chock.
Sen var MC som vanligt.
Förutom följande.
Om man kör runt halft gubbigt, dvs. håller sig under 6000varv. funkar MC som den skall, du kan till och med varva upp den till 12000varv en mindre stund, inget är ovanligt eller fel.
Nu till problemet, Om man gasar upp och ligger en stund kanske 2minuter på mer än 7000varv, så tvärdör mc:n.... Symtomet är precis som om du stänger av bensinkranen. och när MC:n börjar dö sätter du på bensinkranen. Då tänder MC:n till lite ibland men sen dör den..
Det låter nästan som om den går på 3 cylindrar en stund där.. Ibland har jag faktistk lyckas hålla den i liv genom att köra med välidgt låg gas efter det att den tvär dött. Dock går den piss ´verkligen som om den går på 2-3 cylindrar.

Det som händer efter att MC dött är att den blir enormt svårstatad igen.. (fast den nu är varm).
Det ända som verkar fungera är att låta den vila en liten stund (3minuter) sen Försöka få igång den med FULL chock. och sen är det samma prossedur som vid första gångs starten ovan, dvs. den dör om du gasar det minsta och den varvar bara 2-3000varv med full chock...

Några tips på DETTA??
Funderar själv på om det kan vara något med luftfiltret som inte bytts på länge?? Funderar även på om det kan ha något att göra med ventiljusteringen? Detta är säkert inte gjort på ett tag, vet dock inte hur det är med service då det varit många ägare i grytan.
Tycker det hela är lite underligt då den för 2månadersen inte gjorde så här över huvudtaget.. Hojen har stått sen dess, eller tjejens far har kört lite grann, och då inte varit över 6000v/min, och inte sett till problemet.

Tack på förhand!
 
Bränsletillförselproblem, gissar jag på av din beskrivning.

Kolla igenom bränslesystemet. Kan vara en klämd slang, gammalt bränslefilter(om det finns), skitiga förgasare etc, en del hojar har ett filter inbyggt i bensinkranen, Skulle också kunna vara igentäppt avluftning på tanken.
 
Hmm, man tackar, skönt att det inte verkar vara ventilspelet, blir så jobbigt att behöva lämna in =)

Ingen som tror på luftfilter då =)

Skall ta av allt och undersöka! tack för tipsen so far!
 
Bränsletillförselproblem, gissar jag på av din beskrivning.

Kolla igenom bränslesystemet. Kan vara en klämd slang, gammalt bränslefilter(om det finns), skitiga förgasare etc, en del hojar har ett filter inbyggt i bensinkranen, Skulle också kunna vara igentäppt avluftning på tanken.
10:- på det :tummenupp
 
100:-
U Bet.
 
Om jag inte har fel för mig så sitter filtret på den del av bensinkranen som sitter i tanken, så du måste tömma tanken och lossa kranen ( men du ska ändå göra ren tanken så det fixar du enkelt)
 
Jag hade samma problem med min hoj! Lämnade in den på felsökning och det var givaren som sitter vid statorn som var felet. Ditt problem låter väldigt likt mina, och felet borde förmodligen i tändningssystemet. Antingen är det CDI, Statorn/givaren eller tändspole.
 
Börja med att kolla de fel som redan föreslagits och som är billiga för dig att fixa (göra rent tank, förgasare och filter, kolla tankens avluftning och sådär), sen, om felet ännu inte är avhjälpt, kan du ge dig på de mer komplicerade prylarna.
 
:Bugar Mycket tacksam för all hjälp !!

Skall se över allt som är föreslaget (och billigt). =)

har lite ont om tid just nu dock då jag precis flyttat och bor i kartonger, men MC finns det ju alltid tid för på något sätt =)
 
Nu har den första rengjörningen gjorts! =)

Nytt bränslefilter pappersfilter från (statoil 25kr) (hur funkar det på moderna hojar?).

Samt lite renblåsning i bensinkranen på tanken.

En annan viktig åtgärd som jag gjorde var att sätta bränslekranen i läge RES istället för ON vilket jag minndes att den stått innan.. Tror inte detta var jätte viktigt men...

Den lilla tur jag igår hann att testa innan regnet, verkar dock vara lovande och den gick som en klocka. Märkets faktiskt redan då man starta MC att den gick som den skulle! =)


Tack för alla tips SO FAR!.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top