Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bara drygt 1½ månad sedan jag köpte hojen nu men det börjar redan klia i fingrarna utav helvete (rent ut sagt), så jag tänkte börja med lite små uppdateringar då och då nu under sommaren men sedan dra igång det riktiga grovarbetet (riva hela hojen) till hösten.

Hojen i fråga är en Suzuki GSX1100EF från 1984. Köpte den utav en herre i Gävle i mitten av Maj månad. Hojen är i hyfsat gott skick, lite grå och trist kanske men den har ju 25 år på nacken. Går bra i motor bortsett från ett litet bränsleproblem, men det ska jag nog kunna råda bot på när hojen plockas isär.

Vad är då tänkt med projektet? Tja... det blir väl i princip samma procedur som med farsgubbens XJR som vi byggde om nu i vinter / försommar. Ny gaffel, nya bromsar fram, ny sving, nya fälgar, lite ny plast + lite andra go' bitar (kylare, slang, färg, etc.).

Här är hojen som den var när vi först tagit hem den från Gävle.

DSC_0006-25.jpg


Sedan dess är i princip det enda jag gjort att byta strålkastare och göra om två fästen till instrumenteringen. Nu är dock tanken att det ska på en helt annan lykta och en kåpa, närmare bestämt från en Suzuki GSX550E från -85. Hittade kåpan i Luleå och lyktan kommer med post från Tyskland nån gång i veckan hoppas jag.

DSC_0003-38.jpg


Kåpan ska givetvis snyggas till en del (kortas i nedrekant), men i övrigt flyter linjerna ganska jämnt med övriga delar på hojen.

DSC_0014-72.jpg


Men åter till det som ska bytas ut. Gaffeln köpte jag här på SH tillsammans med 2st Tokico 6-kolvs bromsok. Snyggt som fan och mycket bra grejjor. Gaffeln kommer från en Hayabusa årsmodell 2006.

DSC_0048.jpg


Blir att tillverka lite bussningar till framhjulsaxeln så att hjulet sitter på plats som det ska. Kommer även att tillverka några offset-plattor för bromsoken så att bromsklossarna nyper åt som dom ska. Kommer ta itu med detta inom en snar framtid (den närmsta veckan / veckorna) eftersom det är ett relativt enkelt jobb och som kan göras på sidan om utan att man behöver riva hojen.

Svingen och fälgarna är dom gamla sakerna från farsans XJR. Är ju inget fel på dom så varför inte använda tänkte jag? Feta saker så det passar ju definitivt hojen, sen blir det ju dessutom oerhört mycket billigare. Bara fälgar (utan skivor) kostar ju tusentals kronor.

DSC_0060.jpg


Här hade jag lite fjoll-mockup ute på garageinfarten för någon vecka sen, men idag bestämde jag mig för att kolla på riktigt. Av med svingen blev det och på med den nya.

DSC_0001.jpg


Blir det nån skillnad månne?

DSC_0005.jpg


Jo, tack ja. Viss skillnad på ett 130 bakdäck på en 3" fälg mot ett 180 på en 5½" fälg. Svingen kommer ungefär att ha den vinkel och längd man ser på den övre av bilderna, ska höra mig för om att eventuellt kapa och förlänga svingen (60-100mm). Den ser ju lite trevligare ut också med lite mer luft under sadeln.

Svingen passar ju dock inte rakt in som ni förstår. Enkelstuds på GSX:en och dubbla på XJR:en. Utöver detta så är XJR svingen ca 20mm för bred, men det ska inte vara något som helst problem nu då vi har erfarenhet med fräsning av svingarmsinfästningar. Originalsvingen är 236mm över infästningen och XJR svingen är 256mm. Blir att försänka in lagerlägen ytterligare sedan ta av ca 10mm per sida. Planen är att börja med detta nu i dagarna framöver (om inte värmen tycker annat).

Till detta blir det att återanvända Öhlinsdämparen som sitter på hojen just nu. Finns ingen vits att byta ut den mot den sämre R1 dämparen jag har liggandes, sen är det ju just Öhlins. Bara coolt att ha sånt. :tummenupp

Det enda jag har kvar att visa för stunden är väl ljuddämparen då. Svängde förbi Erik Marklund (aka Mr. Turbo) i Altersbruk (McXpress) och fann en sån här liggandes på golvet. Frågade vad han kunde släppa den för och en liten slant senare så var den min. :)

DSC_0002.jpg


Hade tänkt montera den förra veckan men kom på att det egentligen inte är någon vits i att göra det. Hela hojen ska ju rivas och byggas om samt att jag ska ha andra fotpinnar i slutändan (hittade ett par gamla Raask-pinnar från en GSX1100 -83, riktigt coola).

Det var väl allt för stunden tror jag. Frågor, kommentarer och kritik (konstruktiv) är högst välkomnat.

Kommer att uppdatera tråden fortgående eller så fort jag har något nytt att visa. Tills dess... :)
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gillar den lite längre stuket, gärna kombinerat med lite lägre markhöjd. Det blir en skön dragbike känsla över det hela.
:tummenupp

Det gör jag också. :tummenupp

Hade gärna haft så att vinkeln från baklyset precis tar i bakhjulet (kanske lite kortare). Får se hur besvärligt det blir med eventuell förlängning av svingen. XJR svingen är dryga 50mm kortare än GSX svingen och ska jag på med USD-gaffel som är 60mm kortare än original (trots 17" framhjul istället för 16") så kommer den bli väldigt kort och kvickstyrd. :5sure

Räknade lite matematik på det igår som hastigast och kom fram till att obelastad skulle jag hamna någon stans mellan 120-180mm i markfrigång under grenrören. Sätter jag mig på sen med mina 0,10 ton så blir det ännu mindre.

Nåja, det kommer nog framgå tydligare hur pass låg den blir när svingen är på plats med ny stötdämparinfästning och allt. Blir en hel del modifikationer och förstärkningar i ramen för att få allt att lira. :)


Vi får se! :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag visste det!

Du har sköna idéer.

Gillar att du återanvänder gamla sukaprylar!

Haha, man kanske inte är helt bakom flötet trots allt då? :banana

Klart man måste använda gamla saker till en gammal hoj, annars blir det ju helt tokigt. Visst går det att matcha gammalt med nytt och många lyckas utmärkt med det, men tyvärr blir det ofta "Men... det där lyset...?" och liknande reaktioner om jag skulle slänga på ett modernt FZ1n lyse fram och behålla det feta och kantiga originalbaklyset.

Dessutom tycker jag retro ser lite "funky" ut. Blir lite mer eget eller så att säga. :tummenupp

Hjul och hjulupphängning är det väl å andra sidan bättre att använda nya saker till. Finns ju USD-gafflar från 80-talet men jag är rätt säker på att dom inte går att jämföra samma dag som en modern busa-gaffel.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Med tanke på hur det förra bygget blev och detta utgångsmaterialet så vågar jag mig på redan nu att ge dig :Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
Älskar verkligen linjerna på tanken och motorn.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Med tanke på hur det förra bygget blev och detta utgångsmaterialet så vågar jag mig på redan nu att ge dig :Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
Älskar verkligen linjerna på tanken och motorn.

Haha. Mitt bygge kommer att ha en betydligt stramare budget än farsans, just nu i alla fall (arbetslös). Men visst finns det en enorm potential i hojen, det är det ingen tvekan om.

Fick lite arbete gjort idag. Gjorde en ritning på förlängarblocken till svingen, svingen blir totalt sett ca 150mm längre men själva "förlängningen" är bara 100mm. Ska jaga rätt på lite material nu sen är det bara att fräsa. Laddar upp bilder imorn. :)

Verkar som att det ska bli pissväder (regn) i helgen så då blir det nog att kapa svingen och fixa till den. Eventuellt kanske fräsa ner infästningen.

Förövrigt så bör jag få lyset från Tyskland imorn. Blir nog att tillverka lite fästen då för att få den på plats då.

EDIT:

Här är snabbskissen jag gjorde på förlängningsblocken.

DSC_0002-36.jpg


Ser lite ointressant ut just nu men när det är fräst och klart så kommer det se betydligt roligare ut. :)
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Liten helguppdatering.

Nu finns det inte längre någon återvändo, gjort är gjort och allt vad det heter.

Fram åkte Herr Bågfil...

DSC_0002-37.jpg


...och av åkte justeringsblocken.

DSC_0004-39.jpg


Sitter två stycken gummikuddar klämda inne i svingen. Ingen aning varför men förmodligen för att dämpa vibrationer eller för att skydda mot sprickor / bristningar när svingarmsrören bockades. Dom får dock sitta kvar.

DSC_0008-21.jpg


DSC_0014-8.jpg


Får se om farsgubben är sugen att spendera lite semestertid på jobbet ikväll. Blir att plana av kanterna där jag sågade av svingen och eventuellt börja fräsa ner svingarmsinfästningen till rätt mått.

På tal om rätt mått så kan jag nu justera ritningen på förlängningarna så att det stämmer överens med verkligheten. Godstjockleken var lite annars än jag trodde (4mm hade jag uppskattat den till, visade sig vara 4,5mm och 3,5mm).

Kommer eventuellt en uppdatering imorgon nån gång under dagen. :)
 

Gabor

Guest
lite inspiration...

gsx 1100, :D
 

Bifogat

  • gsx.jpg
    gsx.jpg
    13.8 KB · Visningar: 38,591

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Du kunde inte ha hittat en mindre bild? :D

Ser ut att vara en trevlig hoj det lilla jag kan se dock. :tummenupp

Kommer lägga upp lite bilder senare på hur svingen blev efter att vi renfräste den. Ser riktigt fint ut. Nätt blev den också över infästningen, ska gå på utan några större problem nu. Lite fräsning återstår dock för att få allt 100%, hittade nämligen ingen fräs som passade in i lagerbanan (33mm) så vi kunde inte försänka dom 3mm extra som behövdes.

Har inte hunnit ta tag i att skaffa aluminium till förlängningarna ännu men det ska nog ske inom en snar framtid.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ett tag sedan jag skrev något i tråden nu. Har mest blivit att köra nu i sommar då vi haft så fint väder (bortsett från lite regn ;)).

Ringde förra veckan ner till Göteborg på rekommendation av Erik Marklund (McXpress) gällande lite aluminium till nya sträckarblock. Pratade med en Mats Thorsson på Metallservice där och han var väldigt tillmötesgående. Nu en vecka senare så dök ett litet paket (men tungt!) upp på posten.

Kan varmt rekommendera dom om ni behöver material. Skittrevligt bemötande. :tummenupp

DSCN1180.jpg


DSCN1182.jpg


En meter 100x40mm 6082-T6 aluminiumstång. En riktigt manlig bit. Väger in på dryga 11kg. :näsblod

Men högkvalitets aluminium är inte gratis. Klumpen här gick loss på 1400kr med frakt och allt och då var det ändå lite kompispris.

Har färdigställt ritningen på sträckarblocken så nu är det bara att kapa upp två lagomt stora bitar och höra sig för hos mannen med fräsen om han vill hjälpa en person i nöd. Blir så fint då han gör det med riktiga maskiner. :tummenupp

Hoppas att det ska börja hända lite saker nu i veckorna framöver. Ska jaga rätt på lite 4mm aluminiumprofilrör att göra en förstyvning till svingen i nu vet ett ställe i stan som har men då är det bara frågan om ett pris. :brinnerup
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Äntligen en uppdatering :tummenupp

Är ju riktigt trevligt att se lite förlängda svingar här i landet.
Går i de tankarna själv.

Hehe, ja, det var ett tag sedan nu senast. Börjar ju närma sig slutet av säsongen (nästan) så tempot börjar väl öka så småningom. :D

Förlängd sving är bland det coolaste som finns. Slutar inte hjulaxeln (eller däcket) bakom baklyset är något fel. :yoparty

Sen är det lite av en gardering inför framtiden. Överväger kraftigt lite större cylinderblock och eventuellt lite turbomatning i framtiden bara man får sig ett jobb. :rolleyes:

Ska prata med fräsarmannen imorgon, han skulle dyka upp för att han hade lite problem med sin hastighetsmätare. Ska visa han ritningarna då och höra om han är sugen att räcka ut en hjälpande hand. Har man tur så kanske allt är klart nästa vecka om han har tid att fräsa ut dom, rätt enkel design.

Då får jag ta nytta av en annan bekant för lite svetsjobb sen är det bara provmontera. :tummenupp

Ska även se om jag kan få lite liv i farsgubben så vi kan svarva lite distanser och en ny hjulaxel till framhjulet. Det är han som har tillgång till maskinerna nämligen...
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kikade förbi gammelkompisen idag och han var väldigt positiv. "Seriös ritning." menade han. Han skulle ta sig an fräsjobbet imorn så jag kommer förmodligen ha dom färdiga bitarna i slutet av veckan. Det är tur man har bra gamla vänner i rätt bransch, speciellt då han är ivrig att jobba lite och lära sig mer (vi är ju bara 21 fyllda).

Bilder på resultatet kommer senare i veckan då förhoppningsvis. Ser fram oerhört mycket till det! :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ett tag sedan jag skrev något i tråden nu. Har mest blivit att köra nu i sommar då vi haft så fint väder (bortsett från lite regn ;)).

Ringde förra veckan ner till Göteborg på rekommendation av Erik Marklund (McXpress) gällande lite aluminium till nya sträckarblock. Pratade med en Mats Thorsson på Metallservice där och han var väldigt tillmötesgående. Nu en vecka senare så dök ett litet paket (men tungt!) upp på posten.

Kan varmt rekommendera dom om ni behöver material. Skittrevligt bemötande. :tummenupp
]

En meter 100x40mm 6082-T6 aluminiumstång. En riktigt manlig bit. Väger in på dryga 11kg. :näsblod



Men högkvalitets aluminium är inte gratis. Klumpen här gick loss på 1400kr med frakt och allt och då var det ändå lite kompispris.

Har färdigställt ritningen på sträckarblocken så nu är det bara att kapa upp två lagomt stora bitar och höra sig för hos mannen med fräsen om han vill hjälpa en person i nöd. Blir så fint då han gör det med riktiga maskiner. :tummenupp

Hoppas att det ska börja hända lite saker nu i veckorna framöver. Ska jaga rätt på lite 4mm aluminiumprofilrör att göra en förstyvning till svingen i nu vet ett ställe i stan som har men då är det bara frågan om ett pris. :brinnerup

6082, hehe, de gör vi på jobbet ibland. 11kg för 1400? lät dyrt.. kostar de så mycket? jag betalar kg pris som ligger på strax över 20kr.
då är de iofs inge "plattjärn" men ändå.

iaf.. sätt lite fart nu,, bygget verkar gå i rätt riktning :tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gött!

Du ser ut att ha lite arbete framför dig!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
6082, hehe, de gör vi på jobbet ibland. 11kg för 1400? lät dyrt.. kostar de så mycket? jag betalar kg pris som ligger på strax över 20kr.
då är de iofs inge "plattjärn" men ändå.

iaf.. sätt lite fart nu,, bygget verkar gå i rätt riktning :tummenupp

Jo, skillnaden är ju bara att genom företag skiter man i momsen. Själva biten kostade bara 650kr, men med moms och frakt så blev det 1400kr. Tyvärr. Men, men, vill man ha längsta gathojssvingen i stan så är det bara att punga upp. :)

Som sagt så bör han vara klar med blocken i slutet av veckan. Kommer med lite bilder då. Tror det kommer bli riktigt brutalt. 2taktarn här på forumet (äger asläcker Z1000R och GS1100) tyckte "Jäklar, det var långt.". :)

Blir inte att svetsa svingen riktigt än dock, ska få till svingarmsinfästningen först. Mätte fel på en par millimeter tror jag. :huvet

Gött!

Du ser ut att ha lite arbete framför dig!

Lite? Bara löven börjar falla nån gång så jag kan börja jobba på riktigt... :yoparty

PS: Nån moderator som kan fixa trådnamnet? Suzuki, inte Susuki....
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Yessss, äntligen är sträckarblocken här. Fick dom levererade till dörren nu i eftermiddag. Stort tack Peter! :tummenupp

Ett inlägg är ju dock värdelöst utan bilder så här kommer dom. Långt blev det. ;)

DSC_0002-1.jpg


Min axelavstånd: 615mm

Max axelavstånd: 715mm

Total längd med däck: 940-1020mm

DSC_0007-1.jpg


DSC_0013.jpg


DSC_0005-1.jpg


Nu ska jag bara passa in svingarmsinfästningen ordentligt och försänka lagerlägen ordentligt sen är det bara att svetsa och göra en förstyvningsbåge för svingen. :)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top