Svänghjul och pipa till Kawasaki 250

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag söker med ljus och lykta efter ett svänghjul och en krök till min Kawasaki KX250 -91 (H2).

Jag undrar om någon vet om andra årsmodeller passar, och andra modeller (KX125, KX500, KDX, KMX???).

Någon som vet hur man söker efter efter delar som är utbytbara mellan modeller?

Just nu kollar jag på http://www.kawasakipartshouse.com/ men det verkar ju som om varje år så får varenda liten skruv ett nytt nummer. Jag gissar att många änringar är obetydelsefulla och att man tex kan sätta på en krök från en 95:a på min 91:a. Men hur vet man säkert?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ram och motor var likadana 90 och 91 sedan tror jag 92 hade ny ram igen. Sen beror det väl på om du kan tänka dig att svetsa lite :)

Nu tänkte jag på röret, svänghjulet passar nog från ganska många årsmodeller skulle jag gissa...
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Nu tänkte jag på röret, svänghjulet passar nog från ganska många årsmodeller skulle jag gissa...
Men hur vet man det? Jag misstänker att om man ringer någon kawa-återförsäljare har de ändå ingen koll...dock ska jag prova imorgon.

Ett avgasrör skulle jag kunna svetsa om det rör sig om att flytta fästen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men hur vet man det? Jag misstänker att om man ringer någon kawa-återförsäljare har de ändå ingen koll...dock ska jag prova imorgon.

Ett avgasrör skulle jag kunna svetsa om det rör sig om att flytta fästen.

Kom precis på att jag sett Kawas reservdelslista någonstans på nätet så du får väl ta och googla lite. Sen kan du ju kolla vilka som har samma reservdelsnummer. Handlarna är nog också tvugna kolla om reserdelsnumret är lika. Och det djäkliga för dig är att det kan ju hända att det passar trots att reserdelsnumret skiljer sig för att dom gjort någon minimal ändring.

Det kanske inte räcker med fäste utan du får nog vara berädd på att ändra nån vinkel på dragningen lite också. Tillräckligt bra blir det för en motionshoj.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
http://www.blocket.se/vi/16496779.htm?ca=5_s Skicka ett mail till han. Han skrotar crosshojar, och kan troligtvis hjälpa dig.
Tack för tipset!

Vad gäller pipan så kan man nog ta i stort sett vilken som helst från en KX250 (90 och framåt), men man får modda fästen (vilket är uppenbart) men resten borde passa tror jag.

Det jag tvekar inför är att köpa ett svänghjul från en nyare modell, för jag vet inte hur mkt timingen kan ändras. Dock går det väl att justera till viss mån om man vet hur mkt som den är ändrad, vilket jag såklart inte vet i nuläget...hjälp!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för tipset!

Vad gäller pipan så kan man nog ta i stort sett vilken som helst från en KX250 (90 och framåt), men man får modda fästen (vilket är uppenbart) men resten borde passa tror jag.

Det jag tvekar inför är att köpa ett svänghjul från en nyare modell, för jag vet inte hur mkt timingen kan ändras. Dock går det väl att justera till viss mån om man vet hur mkt som den är ändrad, vilket jag såklart inte vet i nuläget...hjälp!

Det testar du med en stroboskåplampa
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Det testar du med en stroboskåplampa
Inte nog med att man ska köpa ett svänghjul som kanske inte passar, man ska köpa en stroboskåplampa också. Trodde jag skulle klara mig undan genom att tjata på SH tills nån som vet svarar :)

Tidigare ägare har sagt att svänghjulet var "bortslarvat" av föregående ägare. Men något som jag börjar fundera över är om det kanske försökt byta ut svänghjul och stator mot andra delar men inte lyckats. Inte sitter det väl SEM stator original på en KX250?
 

Bifogat

  • stator generator.jpg
    stator generator.jpg
    222.5 KB · Visningar: 154
  • stator generator2.jpg
    stator generator2.jpg
    52.8 KB · Visningar: 135

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hittar inget SEM svänghjul.

Tänker köpa komplett generator med svänghjul till en KX 98:a. Om någon vet att det kommer bli problem så hojta till!:tummenupp
 

Hulkster

Fotpinneskrapare
Gick med
19 May 2004
Ort
N:a Sthlm
Hoj
Husqvarnor
Hittar inget SEM svänghjul.

Tänker köpa komplett generator med svänghjul till en KX 98:a. Om någon vet att det kommer bli problem så hojta till!:tummenupp

Kommer inte att fungera p.g.a. annan CDI-box på 98:an då den även har el koppl. till förgasare.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Kommer inte att fungera p.g.a. annan CDI-box på 98:an då den även har el koppl. till förgasare.
Tack för varningen! Jag antar att jag helt enkelt får vänta tills rätt delar dyker upp...jobbigt.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top