Slirning i hög hastighet

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag vet att jag har läst att bakdäcket spinner vid höga hastigheter men jag hittar ingen länk eller text om det, kan någon verifiera?
 
Helmuth Dähne skrev om det i Bike i ett nummer från 2008.
Rätt eller fel-jag vet inte.
 
Ibland.
Vid hög hastighet minskar däckets kontaktyta.
Dels av centrifugalkraft, dels av lyftkraften.
Samtidigt ger luftmotståndet så mycket motstånd så att den lilla kontaktytan inte riktigt kan överföra den kraft som behövs för att upprätthålla hastigheten.

Inget man behöver bry sig om.
 
Har för mig att hjulet spinner ca 2-4% vid 200km/t. Detta på grund av luftmotståndet som bromsar och motorn som matar ut effekt.
Läste om det någon stans...
 
Vad fan snackar du om...

Slip. Att bakhjulet rör sig snabbare än motorcyklen i övrigt. Ja, perferin på bakhjulet då såklart.

Läste någonstans att bakhjulet på Ducatis MotoGP-racer snurrade i 350 medan hojen gick i 330. Kan tyvärr inte verifiera det.
 
Hört att det kan förekomma att bakdäcket spinner loss i hastigheter högre än vad dom rekommenderar på vägverkets skyltar:gnissla Inget jag vart med om själv dock:hihi Jag kör alltid laglydigt:glömdet :fyllisar
 



Tack för det...!

Jag provade söka på Bike.se men hittade inget.
Då var jag inte helt efter i alla fall.. :P

Edit: Jag vill fortfarande ha en länk... :gnissla
 
Last edited:
Googla på "high speed tireslip" så bör du hitta det du söker
 
Det borde man ju säga till polisen om man åker fast för fortkörning.

Men goa konstapeln, jag körde i 250 ja, men hjulen gick i 280! Man ska ju vara man och ta sitt straff.. :rolleyes:
 
Ja visst!
Det slirar, ju fortare du kör ju mer slirar det.
Verkar inte så orimligt med tanke på vilken effekt det krävs för att komma upp i farter över 200 och mer. +100hk på en yta som en handflata.
300km/h kräver ca 200hk. I grova drag.

Så att, ja, det slirar, ca 2-4% beroende på fart så klart. Därför hög fart sliter mer på däck.

Mats
 
Om ytan blir mindre ökar yttrycket. Hojen ska ju trots allt hållas upp, eller hur?
Normalkraften bibehålls och drivförmågan är µN.
Sedan är det så att max traktion är vid ca 15% slip för asfalt/gummi sedan sjunker drivförmågan igen.
Ponera att du har en motor med oändlig effekt. När man nått en viss hastighet är luftmotståndet så stort att däcken inte förmår att driva hojen fortare och då går effekten från motorn åt att spinna hjulet. Börjar det spinna för mycket så sjunker hastigheten eftersom tillgängligt µ sjunker.
Om du betraktar en specifik punkt på däckets löpbana så beskriver den en kurva som kallas cykloid så länge hjulet rullar. Om hjulet spinner så dras kurvan ut och den karakteristiska spetsen som uppkommer när punkten når vägen trubbas av.
Sedan är det svårt att definiera däckets kontaktyta eftersom gummit töjer sig och fjädrar tillbaka. Därför blir däcket varmare när man kör med mer moment på bakhjulet eftersom gummit fjädrar mer och hysteresen värmer däcket.
Att ange exakt, eller ens approximativt, hur mycket ett däck slirar torde vara synnerligen svårt.
 
Om ytan blir mindre ökar yttrycket. Hojen ska ju trots allt hållas upp, eller hur?
Normalkraften bibehålls och drivförmågan är µN.

Det där är väl iofs en förenkling som sätts ur spel då t ex ett mjukt föremål greppar mot en yta med ojämnheter eller hur det var. Helt plötsligt beror friktionen faktiskt även på anliggningsytan.
 
Att ange exakt, eller ens approximativt, hur mycket ett däck slirar torde vara synnerligen svårt.

Vi mäter upp slip i vårt loggsystem, som en bieffekt av att vi loggar både mätarfart och gps-fart. Slipet vid toppfart på anderstorp är ungefär 3% vid 285 km/h gps-fart.
 
Det där är väl iofs en förenkling som sätts ur spel då t ex ett mjukt föremål greppar mot en yta med ojämnheter eller hur det var. Helt plötsligt beror friktionen faktiskt även på anliggningsytan.

Jodå, det har stor betydelse, men eftersom det också är en dynamisk process så blir det stor skillnad om du trycker en polymer (i det här fallet en gummiblandning) snabbt mot en ojämn yta eller om den får tid på sig att anpassa sig till underlaget. Därför valde jag att inte ta upp denna inverkan på µ.
 
Vi mäter upp slip i vårt loggsystem, som en bieffekt av att vi loggar både mätarfart och gps-fart. Slipet vid toppfart på anderstorp är ungefär 3% vid 285 km/h gps-fart.

Intressant, men det säger inte så mycket om hur mycket det slirar.
Å ena sidan så växer däcket kanske 10 mm radiellt i den hastigheten. Mätaren är väl kopplad till utgående axel eller framhjulet? Man vet ju inte riktigt hur mätaren är kalibrerad heller.
Å andra sidan så är däckets kontaktyta ungefär en ellips. Om du drar radier från hjulets centrum till kanterna på denna ellips, respektive till mitten på ellipsen så är de radierna inte riktigt lika långa. Om vi förutsätter att hjulet (iaf under en kort stund) roterar med konstant hastighet så kommer relativhastigheterna mot asfalten att vara högre för kantområdet av ellipsen än mitten på ellipsen pga de olika radierna. Hastigheten är ju radien gånger vinkelhastigheten.
Vad händer då? Jo gummit kommer upp till en viss hastighet att töja sig och sedan återta sin ursprungliga form igen när det blir fritt från asfaltspåverkan. Sedan över en viss hastighet hinner inte gummit med töjningen utan man får en slirning inom ellipsen utan att HELA ellipsen slirar. Det blir en slir/töj-kombination. Till slut, vid ökad hastighet, så hamnar man i läget att hela ellipsen slirar, men detta beror då på helt andra orsaker, t ex ett högt luftmotstånd.

Den intresserade läsaren kan ju dessutom fundera lite på vad som egentligen händer vid nedlägg där radierna till hjulcentrum varierar ännu mer inom kontaktytan :)

Det är kul med teori, men håller man på och grottar för mycket i det så glömmer man lätt varför man är på en bana ... nämligen för att ta sig runt på kortast möjliga tid, och den som kan det är inte nödvändigtvis densamma som gräver ner sig i varenda liten teknisk detalj.
Det viktigaste är att man lär sig köra mjukt och får in flytet .... Med de hojar som finns idag så kanske man kan tjäna 1-2 s på att ha alla "finesser", men 5 s på att koncentrera sig på sin egen körförmåga.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top