GPS till motorcykel

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vilken GPS rekommenderar ni för motorcyklar?

Har ni bra eller dåliga erfarenheter av ett visst märke och modell?

Vad bör man tänka på när man köper en?

Tack! Har tydligen sina fördelar med att vara lite lat, så slipper man göra sökningar själv och får allt serverat. ;)

Tack x 1000! :tummenupp

Kollade lite på Pricerunner, men det var jobbigt att leta runt där...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=219128 en tom tom för strax över tusingen det står i produkt infon att den är väderskyddad nån som kan bekräfta detta? Pallar inte lägga över 5papp på en gps till hojjen......

Har den i bilen och jag skulle inte sätta den på hojen. Tycker inte den känns tillräckligt tät för det. Om det inte är strålande sol och varmt förstås...

Jag kör tom tom rider 2 till min hoj. Är riktigt nöjd med den faktiskt. Det kommer med bra fästen också så det var inga problem att sätta fast den. Kanske att den kommer lite nära tanken men det stör man sig inte på.

Stadig och bra!

Betyg 4 av 5 möjliga! :tummenupp

Har den i bilen och jag skulle inte sätta den på hojen. Tycker inte den känns tillräckligt tät för det. Om det inte är strålande sol och varmt förstås...

En liten plastpåse över den så kanske den funkar ändå? Hur är den rent generellt sätt i funktionen?

För att en gps ska fungera bra till en mc krävs det åtminstonde 3 saker som MÅSTE uppfyllas.
1. Vädertålig..
2. Att du kan föra över rutter från datorn o logga spår från gps'en..
3. Att du kan stänga av "automatiskt ruttomräkning".

Klarar den inte detta så har du en gps som du tids nog kommer att reta dig på.

Mer då ? Jo...helst BT , så du kan få väginstruktioner trådlöst till hjälmen. Lättmanövrerad även med handskar på. Du ska kunna lägga in egna POI's o waypoints. Finns säkert mer , men detta var vad jag kom på i en hast.

Jag har aldrig använt Tom-Tom o vet inte vad de klarar. Jag använder Garmin Zumo 550 o enligt "de som kan" så är det den mest kompletta mc-gps'en idag. Garmin har fler modeller i sin Zumo-serie , 450 , 500 , de har en ny Zumo 660 som snart släpps , de har den äldre 278 med fler möjligheter o mer avancerad användning.

Jag köpte en tomtom one i julas som jag ska ha på hojen i sommar.
Men lite tilläggsmjukvara kan den logga körd väg så länge man vill
Jag ska sy ett litet plastskydd til lden av genomskinlig vaxduk, lär räcka rätt bra med tanke på att jag undviker regn i det längsta.
Dom flesta GPS er kan man väl få över rutter från ex google maps till nu för tiden.

Jag har en Garmin 550 till mig hoj.
Fördelar med den är att det e enkelt att flytta mellan hoj och bil, funkar med fritidskartan.
Jag är nöjd.

Dom flesta GPS er kan man väl få över rutter från ex google maps till nu för tiden.

Så är det säkert , men..... kan du inte stänga av "automatisk ruttomräkning" så kommer gps'en att "förstöra" din i förväg bestämda rutt , om du av ngn anledning skulle köra minsta lilla fel.
Alternativet är att leta upp "rätt" väg igen , ladda om den ursprungliga rutten o sen försöka hålla sig på den.

Tack alla som skrivit!

För att en gps ska fungera bra till en mc krävs det åtminstonde 3 saker som MÅSTE uppfyllas.
1. Vädertålig..
2. Att du kan föra över rutter från datorn o logga spår från gps'en..
3. Att du kan stänga av "automatiskt ruttomräkning".

Klarar den inte detta så har du en gps som du tids nog kommer att reta dig på.

Mer då ? Jo...helst BT , så du kan få väginstruktioner trådlöst till hjälmen. Lättmanövrerad även med handskar på. Du ska kunna lägga in egna POI's o waypoints. Finns säkert mer , men detta var vad jag kom på i en hast.

Jag har aldrig använt Tom-Tom o vet inte vad de klarar. Jag använder Garmin Zumo 550 o enligt "de som kan" så är det den mest kompletta mc-gps'en idag. Garmin har fler modeller i sin Zumo-serie , 450 , 500 , de har en ny Zumo 660 som snart släpps , de har den äldre 278 med fler möjligheter o mer avancerad användning.

Har fått förslag även på annat håll, att Garmin Zumo 550 nog kan duga rätt bra, och så även 278:an.

Vad gäller 1, 2 och 3 så är det minimikrav jag har sedan innan. Kan förresten någon av dem hålla koll på höjden också?

Och det där med väginstruktioner i hjälmen? Försvinner inte de i vindbruset?

Last edited:
Tack alla som skrivit!

Har fått förslag även på annat håll, att Garmin Zumo 550 nog kan duga rätt bra, och så även 278:an.

Men det där med väginstruktioner i hjälmen? Försvinner inte de i vindbruset?

Det beror på hjälm o headset. Jag använder en XR1000 o en Scala Q2. Hör väginstruktioner upp till ca 140-160 km/h o kan prata i tel o med kompisarna via headsetet i över 200 km/h.
Att jag inte kan höra väginstruktioner i samma hastighet beror på lite för låg utsignal från Zumon..

Jag kör med en Garmin 60CSx av den enkla anledning att den får plats. Då jag köpte den hade jag krav att det skulle vara en "multi" eftersom jag tänkte använda den till det mesta och inte vill ha mer än en GPS. Denna uppfyllde kraven och har hängt med:
- på hojen
- i bilen
- till fots
- i segelflygplan
- på skidor
- på trampcykeln
- på snöskoter
och
- i båten
Vad gäller kartor är den laddad med City navigator, friluftskartan och ett lokalt sjökort.

Den pratar inte, vilket kanske är en nackdel för någon. Själv tycker jag dock ett pip räcker långt. Till "hojs" får man titta på den istället (för man hör inte pipen) men hittills har det räckt alldeles utmärkt. Genom att ställa in visning av sträcka och tid till nästa "händelse" tillsammans med kartan så brukar jag hänga med ganska bra ändå.

EDIT: Givetvis håller den koll på höjd också. 2761m kom vi upp till i segelplanet ovanför Varberg. :yoparty

Bifogat

• PICT5333.jpg
    PICT5333.jpg
    139.5 KB · Visningar: 212
  • fa-flyg08.jpg
    fa-flyg08.jpg
    116.9 KB · Visningar: 195
Last edited:
Jag kör med en Garmin 60CSx

Helt klart ett alternativ då den klarar "nästan" allt som inte zumon klarar...o även en del saker som inte zumon klarar:).

CN2009 o friluftskartan finns i min zumo oxå , dock inget sjökort. Är sällan/aldrig på sjön o vet för övrigt inte om det fungerar att installera ??

Just för vägkörning så är det rätt skönt att ha BT o headset för att höra vägangivelserna o slippa släppa fokus på trafiken om man befinner sig i centrala Prag eller nåt , men ändå....den är ett alternativ.

EDIT : Altitud finns i zumon oxå. Har för mig Stilfserjoch i Italien var 2248 m:krama
Finns även bensinmätare (mycket smidigt....ett knapptryck när den varnar för lågt bränsle o du får direkt upp alternativ för närmsta mackarna. Ett knapptryck till o du har gjort en ny punkt på rutten via macken du valt. ), sträcka kvar , trippmätare , etc.....

Jag kör också med zumo 550 och är riktigt nöjd med den. Fick t.o.m nya funktioner när jag uppdaterade via nätet, som kompass t.ex.

Enligt uppgift från Garmin så gick det inte att lägga in sjökort sist jag kollade,
men jag håller helst till på 2 hjul...

/Ljung

Det beror på hjälm o headset. Jag använder en XR1000 o en Scala Q2. Hör väginstruktioner upp till ca 140-160 km/h o kan prata i tel o med kompisarna via headsetet i över 200 km/h.
Att jag inte kan höra väginstruktioner i samma hastighet beror på lite för låg utsignal från Zumon..

Jag tycker min hjälm brusar en hel del i högre hastigheter (X-Lite), så jag brukar köra med öronproppar. Inte bara vinden som låter, utan motorn också.

Har dock ett par Koss-proppar där jag kan lyssna på musik upp till ca 160 km/h. Men de är inga BT, utan vanliga med sladd. Kan man koppla sladden till en BT-enhet, som i sin tur "pratar" med Zumon, och i så fall, var kan man hitta en sådan BT-grej?

För övrigt är det kanske inte helt optimalt att pressa in ett par lurar i öronen som stänger ute allt annat ljud, när man tex kör inne i stadstrafik, men, men... :gnissla

Helt klart ett alternativ då den klarar "nästan" allt som inte zumon klarar...o även en del saker som inte zumon klarar:).

CN2009 o friluftskartan finns i min zumo oxå , dock inget sjökort. Är sällan/aldrig på sjön o vet för övrigt inte om det fungerar att installera ??

Just för vägkörning så är det rätt skönt att ha BT o headset för att höra vägangivelserna o slippa släppa fokus på trafiken om man befinner sig i centrala Prag eller nåt , men ändå....den är ett alternativ.

EDIT : Altitud finns i zumon oxå. Har för mig Stilfserjoch i Italien var 2248 m:krama
Finns även bensinmätare (mycket smidigt....ett knapptryck när den varnar för lågt bränsle o du får direkt upp alternativ för närmsta mackarna. Ett knapptryck till o du har gjort en ny punkt på rutten via macken du valt. ), sträcka kvar , trippmätare , etc.....

Snor en liten fråga i tråden.

Glömde nästan bort det. Så är det för mig med. när man ligger runt 150 å uppåt så brusar det i headsetet som bara den. å det är inte vind utan från mikrofonen. varför är det så för ? Det är riktigt dåligt

(Såg att jag svar på fel inlägg. men men)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025