"det här slängde jag idag"-tråden

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Tänkte det finns ju en tråd om vad man köpt så kanske det skulle funka med en tråd om det man kastat bort.. :rolleyes:

Börjar väll med att jag var och rensade garaget idag och då for en massa bil reservdelar både fungerande och icke fungernade grejjer. Vetti faan vaför man sparat på reservdelar som är trasiga och man har sålt bilen för länge sen :huvet

Slängde ur mig en rejäl svordom när jag inte hade fått svar på mitt jobbansökningsmail idag :mad:

Kastat en tom dosa snus också samt några beggade portionssnusar.

10kg gammal polyester
för jag köpte 50 nya :hihi

Städade ur nya bilen idag, och då åkte bland annat följande ner i soptunnan:

- Tre paket cigg. Två tomma och ett lite halvfullt sådär.
- Ett tomt fyrverkeripaket.
- Ett oräknerligt antal fimpar.
- 18 chips ca, osäker på smak.
- En kaffemugg från seveneleven.
- Ett linne:confused:
- Ett järnrör i formen av ett Z:va
- Tre st tvålitersflaskor innehållande Motorrelaterade vätskor... Tror jag:va
- En massa små diverseprylar, typ rostiga skruvar, trasiga glödlampor, avklippta buntband m.m.

Fan vad folk skräpar ned!:näsblod

Följande saker hittades och sparades:

- Två skruvmejslar.
- En skiftnyckel.
- En kammremm.
- En skum reservdel som ser ut som nån pump av nåt slag... Kan nog vara bra att ha, nån gång.
- Nånting som ser ut som en hårddisk...
- En liten vit plastbox med en liten vipparm på utsidan innehållande en liten elmotor och diverse små elkomponenter.
- Ett nödhjul med tillhörande domkraft.
- Två stora bunband.

:D

Last edited:
Bra tråd!

Jag har kasserat följande

* Hörn-flikarna i kalendern
* 4 lådor Lanzo som gått ut 2008-10
* Ett utgånget blodprov som eventuellt skulle skickats till transfusionsmed.

Råkade också tappa en larmtelefon i en papperskorg som låg nedanför ett skrivbord. "Menhallå, hade jag inte tre telefoner nyss?". Provringde... och det lät från runda arkivet. :rolleyes:

Last edited:
2 sop påsar med brännbart!
Försökte övertyga dem på återvinningen att allt brinner vid rätt temp:tummenupp

Last edited:
Jag och tjejen rensade ur förrådet i helgen, jag får lite städ-ryck ibland och då städar jag som en galning.
Det slutade med att vi *läs; Jag, tjejen var svårövertalad* slängde ca 8 banankartonger med sånt som vi för ett år sedan tyckte var värt att spara.
3st gamla laptops, 2st videobandspelare, en kartong med cd-skivor/vhs-filmer, 1 säck med kläder, en jävla massa kartonger med bara prydnadssaker.
Det blev även 3 banankartonger med sånt som vi absolut inte kunde slänga då det är värt för mycket så det ger vi till morsan, bara jag blir av med skiten :D

Det blev även 1 kartong som ska säljas och ett dussintal tavlor.

Allt åkte i brännbart på tippen förutom datorerna, allt brinner vid rätt temperatur säger de som vet...

...slängde...3st gamla laptops, 2st videobandspelare......

:skrämd Sånt kan man ju inte slänga, är ju bra-att-ha-saker. Om 10 år så är videospelarna värda guld.

...

Allt åkte i brännbart på tippen förutom datorerna, allt brinner vid rätt temperatur säger de som vet...

Japp. har sett oljefat brinna på SAKAB*, 1100-1500 grader. :)

*Svensk avfallsförbränning för farliga kemikalier.

Last edited:
2st ICA påsar, men en mögelost och lite annat, några snus, slängde massa verktyg, plåt, osv eftersom någon tyckte det var kul att mosa en maskin som överstiger värde av mer än en årslön. :huvet

:skrämd Sånt kan man ju inte slänga, är ju bra-att-ha-saker. Om 10 år så är videospelarna värda guld.

Det är just den filosofin som jag försöker undvika. För om jag slänger skiten nu så märker jag inte om de är värda pengar om 10 år eller ej och jag slipper ha en massa skräp överallt :näsblod
Och gamla laptops är ALDRIG bra att ha, för när ska man använda dem igen? Just precis, aldrig... :gnissla

Jag har börjat kompostera och källsortera all plast (tack Östersunds kommun). Har inte slängt nåt brännbart på två veckor! :tummenupp

Jag och tjejen rensade ur förrådet i helgen, jag får lite städ-ryck ibland och då städar jag som en galning.
Det slutade med att vi *läs; Jag, tjejen var svårövertalad* slängde ca 8 banankartonger med sånt som vi för ett år sedan tyckte var värt att spara.
3st gamla laptops, 2st videobandspelare, en kartong med cd-skivor/vhs-filmer, 1 säck med kläder, en jävla massa kartonger med bara prydnadssaker.
Det blev även 3 banankartonger med sånt som vi absolut inte kunde slänga då det är värt för mycket så det ger vi till morsan, bara jag blir av med skiten :D

Det blev även 1 kartong som ska säljas och ett dussintal tavlor.

Slängde du videoapparaterna i brännbart??? Det är ju elavfall!

Last edited:
Var på soptippen idag (min enda lediga dag i veckan) och kastade en massa kartonger och skit som varit kvar sen vi flyttade. Grovt brännbart är gudomligt bra container..

Slängde du videoapparaterna i brännbart??? Det är ju elavfall!

Jag såg för en stund sedan till min förvåning att en av apparaterna låg kvar i garderoben, så nej. Jag slängde bara EN videoapparat i brännbart :D
Som sagt, skiten brinner ju och det är väl bara kondingarna som egentligen är miljöfarliga? Aja, jag sover gott om nätterna ändå.

Jag såg för en stund sedan till min förvåning att en av apparaterna låg kvar i garderoben, så nej. Jag slängde bara EN videoapparat i brännbart :D
Som sagt, skiten brinner ju och det är väl bara kondingarna som egentligen är miljöfarliga? Aja, jag sover gott om nätterna ändå.

Det finns en massa ämnen i elektronisk utrustning som är miljöfarliga, vilket är en anledning till att det ska källsorteras. En annan anledning är att det är bra mycket bättre att materialåtervinna elektronik än att energiåtervinna (förbränna) den, både ur utsläpps- och råvaruperspektiv.

Jag skulle också sova mycket bättre om du slängde all elektronik på rätt ställe nästa gång. :krama :)

Jag har varit på återvinningsgården och slängt en fungerande 28" tjock-tv som bara stod och tog plats. Skönt att bli av med den.

3 äppelskruttar en 50cl julmust flaska samt lite papper!

Jag skulle också sova mycket bättre om du slängde all elektronik på rätt ställe nästa gång. :krama :)

Ok, bara för din skull då :D Nu var det faktiskt så att den låg i botten på en kartong= orka stå där och jävlas. Annars hade den åkt med datorerna.

Men jag är även en stark förespråkare FÖR växthuseffekt, vi kan aldrig få nog av värme och det är bättre att människan dör till följd av effekten från växthuseffekt än krig. Dock tror jag sistnämna vinner, vi är inte tillräckligt snabba helt enkelt även om jag hjälper till ibland :hihi

Back