Rambyte och ramnummer.

LeChef

Jag kan slå riktig Bearnaise!
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Monster fully dressed!!!!!
Funderar på att bygga om en ducati ss 1000.
Tanken är att köpa en eftermarknadsram från ett känt bolag och sen byta ram men behålla 99% av resterande delar.
Nu är frågan, jag vill helst slippa amatör regga motorcykeln så hur stor är chansen och hur petiga är bilprovningen om man skulle använda samma ramnummer på den nya ramen som på den gamla.
Har ngt gjort ngt liknande?

Spara mig allt om det är fel osv och håll till frågan, jag vet att det inte är rätt sätt att göra det.

I och med den osäkerhet du yttrar så bör du gå "rätt väg" och om det krävs amatör reggning så är det vägen att gå.

Fundera på vad som skulle hända vid en olycka och en utredning ger vid hand att saker inte stämmer med fordonet... Att få ut ersättning typ då.

Det finns massor som har gjort så och det brukar inte leda till problem.

Men se till att den som stansar kan få till nummerserien så den ser "äkta" ut.
Givetvis kan heller din nya ram skilja sig allt för mycket från en orginal.
Att sätta din motor i en stretchad chopperram med goose nech och 20" över på gaffeln är väl inte värt det.

Se också till att ramen du köper är ok, för din och andras säkerhet.

Jag skulle nog chansa på att köra samma ramnummer, blir det klagomål så kan du alltid hävda att du byggt om ramen och regga som ombyggt fordon.
Amatörbygge är nog inte möjligt då det rör sig om en serieproducerad ram, dessutom brukar de vilja ha materialintyg samt en SFRO-besiktning av ramen utan ytbehandling för att kunna godkänna svetsjobbet.

Jag skulle nog chansa på att köra samma ramnummer, blir det klagomål så kan du alltid hävda att du byggt om ramen och regga som ombyggt fordon.
Amatörbygge är nog inte möjligt då det rör sig om en serieproducerad ram, dessutom brukar de vilja ha materialintyg samt en SFRO-besiktning av ramen utan ytbehandling för att kunna godkänna svetsjobbet.

Man får inte byta styrhuvud (med ramnummer) såvitt jag vet så att hävda att man byggt om ramen hjälper nog inte...

Klart man kan köra det som amatörbyggt med en serieproducerad ram - det är nog vanligast. Inte många som bygger helt egna ramar. Det viktiga är då att rätt intyg följer med ramen. Bygger man själv måste SFRO godkänna material och svetsjobb m.m. I detta fall skulle det nog antingen bli ombyggt fordon om så mycket ska vara original, eller så gör bara SFRO en bedömning för att man sedan ska kunna regbesiktiga "som vanligt". Kolla med SFRO är mitt tips.

T509 här på forumet har gjort precis detta, fråga honom.

Jo men han körde väl just hela baletten med SFRO...

Last edited:
Man får inte byta styrhuvud (med ramnummer) såvitt jag vet så att hävda att man byggt om ramen hjälper nog inte...

Nej, det får man inte, men man får bygga en "ny" ram på sitt befintliga styrhuvud.
Alltså knackar man in originalnumret på ny ramens styrhuvud och hävdar att styrhuvudet är original med ombyggd ram, alternativt så flyttar man över styrhuvudet, men det känns lite overkill.

Nej, det får man inte, men man får bygga en "ny" ram på sitt befintliga styrhuvud.
Alltså knackar man in originalnumret på ny ramens styrhuvud och hävdar att styrhuvudet är original med ombyggd ram, alternativt så flyttar man över styrhuvudet, men det känns lite overkill.

Aah - okej, smart.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...