Rövknullad av Sony VAIO support.. :(

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
För ett par veckor sedan lämnade jag in min laptop på garantiärende pga att vänster musknapp hade börjat glappa.
Inget annat än musknappen var det tal om så jag gjorde årets tabbe och sket i att backa upp semesterbilderna från mitt halvår utomlands mm mm..

Extra jäktad var jag iof oxo då det först var sagt av DHL att de skulle lämna mig en kartong som jag skulle packa in den i som de sedan skulle komma tillbaka och hämta när jag var färdig. Väl där så erbjöd sig den snälla budisen att ta den direkt och packade själv framför mig då han tjänade tid på det i slutändan...

Hur som helst fick jag iaf tillbaka den i fredags tillsammans med en lapp som skrämde livet ur mig: "Hej blablabla, vi har bytt följande: mustjoffrejs, hårddisk. här får du en torklapp att torka skärmen med oxo. Mvh Mr Yamamoto..
:skrämd

Kollade datorn och visst var den blank som en nyfödd bebis!
Ringde direkt supporten och frågade wtf?!
De svarade att de hade informerat om att de inte var ansvariga för dataförlust osv samt att de bytte hårddisken för att den var felaktig.

Jag hade förmodligen inte ens tänkt på vad de sa då jag bara tänkte att musknappen skulle bytas samt att han jag pratade med faktiskt sa att de skulle kontakta mig och säga vad som var fel på datorn innan de gjorde nått åt det.

De skulle se över samtalet och återkomma på måndag(igår ) men ringde aldrig så jag ringde dom idag då de svarade att: Det står här att vi har informerat dig om att göra backup osv och om jag vill ha tillbaka min HDD så får jag pröjsa 4700 kr för den, 4700 för en trasig begagnad HDD :3freak

Jag brusade upp mig lite( men förmodligen inte tillräckligt) och sa att det är helt sjukt hur ni behandlar era kunder blablabla i det närmaste utpressning blabla kommer knappast rekomendera er för mina vänner osv..

Sen bad jag att få prata med hennes chef. Hon svarade att visst kan du få göra det men min chef kommer säga samma sak, på engelska då hon bara hade engelsktalande chefer.

Visst sa jag, kör på. Så nu väntar jag samtal från hennom.. Någon som vet vad jag ska ta mig till? :( Är jag kanske rökt eller tror ni att en instickare i expressen alternativt en sh telefon-spammning kan vara nått? :gnissla
 
Visst klumpigt av dig att inte bränna ut viktiga dokument/bilder men 4700 svenska enkronor :mad:

Nån hundring eller två för att dom skall skicka hem disken till dig hade varit rimligt.
 
När du får prata med chefen så skäll ut honom efter noter* och kräv att dom skickar tillbaka din trasiga hårddisk, om han inte visar sig medgörlig. Möjligtvis kan man ju betalaett par hundringar för frakt, men fan inte 4,7k!
Dom har ju uppenbarligen gjort fel eftersom dom inte informerade dig innan dom bytte HDD.
Annars är det bara höra av sig till lämplig myndighet, Konsumentombudsmannen kanske?

* Alltså en riktig jävla vild utskällning. Inget svenskt mesigt-fjös-förlåt-för-att-jag-finns.
 
Steg 1: Kör den "mjuka stilen". Tillstå att det var förjävla dumt att inte backa up dina bilder och annat nyttigt.
Men du är ju bara människa och vi gör ju alla våra misstag...:gråta Jag är en fattig student,
har inga pengar, kan ni inte hjälpa mig, hela mitt liv finns på den där disken...skulle bli så glad.:Bugar

Steg 2: Funkar det ändå inte...blås en packning och go for it.

Lycka till.
 
Trist det där, råkade ut för en liknande grej (utpressning) från Comhem angående en digitalbox.

Ett tips i all välmening för framtiden är att Apple brukar vinna supportundersökningar år efter år och då inte bara i IT-sammanhang utan för globala företag oavsett branch. :tummenupp
 
När du får prata med chefen så skäll ut honom efter noter* och kräv att dom skickar tillbaka din trasiga hårddisk, om han inte visar sig medgörlig. Möjligtvis kan man ju betalaett par hundringar för frakt, men fan inte 4,7k!
Dom har ju uppenbarligen gjort fel eftersom dom inte informerade dig innan dom bytte HDD.
Annars är det bara höra av sig till lämplig myndighet, Konsumentombudsmannen kanske?

* Alltså en riktig jävla vild utskällning. Inget svenskt mesigt-fjös-förlåt-för-att-jag-finns.

Steg 1: Kör den "mjuka stilen". Tillstå att det var förjävla dumt att inte backa up dina bilder och annat nyttigt.
Men du är ju bara människa och vi gör ju alla våra misstag...:gråta Jag är en fattig student,
har inga pengar, kan ni inte hjälpa mig, hela mitt liv finns på den där disken...skulle bli så glad.:Bugar

Steg 2: Funkar det ändå inte...blås en packning och go for it.

Lycka till.

Synd för mig är att jag är rätt kass på att "blåsa packningar" bara sådär.. Får la hålla tummarna. :/

Trist det där, råkade ut för en liknande grej (utpressning) från Comhem angående en digitalbox.

Ett tips i all välmening för framtiden är att Apple brukar vinna supportundersökningar år efter år och då inte bara i IT-sammanhang utan för globala företag oavsett branch. :tummenupp

Värre är att jag velade mellan VAION och MacBook Air när jag stod i valet för ett år sen. :gnissla

Visst klumpigt av dig att inte bränna ut viktiga dokument/bilder men 4700 svenska enkronor :mad:

Nån hundring eller två för att dom skall skicka hem disken till dig hade varit rimligt.

4700 för en 200G, intern, TRASIG, hdd.. :huvet
 
Tror dessvärre det blir svårt att få dom att säga att dom gjort fel då det är branschpraxis att byta en disk om klassats som dålig och det är upp till kunden att ta backup... 4700:- är nog inte bara för disken utan även för jobbet att leta upp den... Står dessvärre inte Martein på lådan och dom byter nog ett helt gäng diskar om dan...
Samma sak med mobiltelefoner... Dom flashas om och alla nummer försvinner... Sjukt men....
 
dom kanske inte bytte hårddisk utan dom har bara tatt bort allting o installera om det. :brinnerup
 
Tror dessvärre det blir svårt att få dom att säga att dom gjort fel då det är branschpraxis att byta en disk om klassats som dålig och det är upp till kunden att ta backup... 4700:- är nog inte bara för disken utan även för jobbet att leta upp den... Står dessvärre inte Martein på lådan och dom byter nog ett helt gäng diskar om dan...
Samma sak med mobiltelefoner... Dom flashas om och alla nummer försvinner... Sjukt men....

Vi får se när storhönset ringer om det finns nån slags medkänsla i dom alternativt vilja att behålla en kund med del av deras rykte.. Får väl som sista utväg köpa tillbaka min egen HD samt anmäla till arn/expressen/sverker


Just det, Sverker fixar biffen! :yoparty

Sorgligt att det ska behöva gå till den nivå att "smutskastning" är det enda som biter på dom. :/

dom kanske inte bytte hårddisk utan dom har bara tatt bort allting o installera om det. :brinnerup

De har iaf sagt att dom har bytt den samt att den gammla ligger nånstans och skräpar i väntan på att bli bortforslad, men visst kanske dom ljuger.. :s
 
Skulle föreslå att du läser garantimanualen du fick med datorn, där kommer det troligtvis att stå att de inte är ansvariga för ev dataförlust när du skickar in dina prylar till dem.

Så även om personen i telefon inte förvarande dig så ligger det på ditt ansvar att läsa div avtal manualer ect...så du kan nog inte räka med att få tillbaka dina bilder tyvärr.

Dock tyker jag att 4700kr för att få tillbaka din HDD är lite väl saftigt.
 
Surt, men så är det. Lämnar man in sin dator, mobiltelefon eller liknande ska man räkna med att allt sparat är borta när det kommer tillbaks.

Vi får se när storhönset ringer om det finns nån slags medkänsla i dom alternativt vilja att behålla en kund med del av deras rykte.. Får väl som sista utväg köpa tillbaka min egen HD samt anmäla till arn/expressen/sverker





Sorgligt att det ska behöva gå till den nivå att "smutskastning" är det enda som biter på dom. :/



De har iaf sagt att dom har bytt den samt att den gammla ligger nånstans och skräpar i väntan på att bli bortforslad, men visst kanske dom ljuger.. :s
Varför anmäla till Arn och gnälla när DU gjort fel? :confused:
 
Last edited:
Damn Martein hur klarar du av att fokusera på försvinnandet av några bilder när du precis blivit RÖVKNULLAD:arsele av en tjej dessutom:hihi :skojar bara lite mode

Har precis gjort samma miss själv nyligen:huvet lämnade in Fujitsu lapen för byte av skärmlampan och tog för givet att de skulle byta denna utan att mixtra med hdd men icke sa nicke de hade även av någon anledning som jag ej ännu fått svar på formaterat hårddisken.
Ringde upp supporten och de hänvisade bara till att backup alltid skall göras innan inlämnande oavsett fel och att de alltid informerar om detta punkt:gnissla.
Dessutom så har batteriet som funkade finfint innan inlämnandet av någon anledning pajat när grejorna varit på lagning:mad:
 
Sånt har jag jobbat med. Tagit emot samtal från folk som alltid glömt att ha en backup trots att man försökt påminna folk i 25 års tid nu att saker FÖRSVINNER när andra handskas med dem. Så har det varit och så kommer det också att vara lång tid framöver, trist nog ja.

Du som kund kan nästintill aldrig göra nånting. Det är beroendes på chefens humör hur ni kommer lösa det men se dina bilder som rökta.
Plus? Ja lycka till, det händer ju ofta.

Företag får alltid skit så fort deras kunder tabbar sig. Det är ju minst lika fel. Kostar det 4700kr att få hårddisken så är det priset man får betala. Vägrar du så blir du utan hårddisk. Dra lärdom och gör inte om det igen bara.
Varför de nu ska ta 4700kr har jag inte förstått riktigt, men om den går att sälja och du fått en ny så är den gamla deras, alltså kan de ta vad de vill för den.
 
hmm

Det låter på er insatta som att rövknullningen är permanent? =/

Och om det nu beror på chefens humör är det då bäst att skrika efter bästa förmåga eller bara öppet och ärligt försöka få dom att förstå att 4700 för en 1 år gammal, 200 gb, trasig intern HD är lite i häftigaste laget?

Om man tar på sig foliehatten: Har man någon som helst rätt att få bevis på att det faktiskt var nått fel på den och dom inte bara drar igång med systematisk utpressning så här i lågkonjukturen? :gnissla
 
Det låter på er insatta som att rövknullningen är permanent? =/

Och om det nu beror på chefens humör är det då bäst att skrika efter bästa förmåga eller bara öppet och ärligt försöka få dom att förstå att 4700 för en 1 år gammal, 200 gb, trasig intern HD är lite i häftigaste laget?

Om man tar på sig foliehatten: Har man någon som helst rätt att få bevis på att det faktiskt var nått fel på den och dom inte bara drar igång med systematisk utpressning så här i lågkonjukturen? :gnissla
Det är väl ingen rövknulling? Om det nu var fel på den som gjorde dom ju precis vad dom skulle. Dom körde antagligen något test innan dom skickade iväg datorn där det visade sig att hårddisken inte höll måttet.

Chefen kommer nog inte bry sig det minsta om det ringer någon å skriker i telefonen..
 
Skrika är nog inte det bästa då "chefen" har lagen på sin sida iom garantiavtalet.

Något du kan göra är att gå över huvet på Vaio supporten o kontakta Sony Sverige direkt o säga att du är missnöjd med VAIO supporten. Eftersom Personerna på VAIO rör sig efter riktlinger o policys så kan de inte göra så mycket, men om huvudkontoret är villiga att hjälpa till så kan de säker röra sig utanför div regler som det har.
 
jag säger såhär.. sålänge du inte spelar massa spel och grejer på den(för då kan jag förstå), så skaffa en macbook(om det är laptop du är ute efter), för ett de krånglar inte lika lätt men framför allt(som känns mest relevant här) så har Apple en bra support!:tummenupp
 
Värre är att jag velade mellan VAION och MacBook Air när jag stod i valet för ett år sen. :gnissla
När mitt batteri på mackbooken svulnade upp efter ölincidenten så sa de bara "det här såg skumt ut, du får ett nytt batteri" trots att garantin gått ut!

:tummenupp


4700 för en 200G, intern, TRASIG, hdd.. :huvet

4700 låter helt sjukt! Är inte det inkl dataräddning?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top