regga återställning från 25kw - fazer.

SLOE

gasar och blundar
Gick med
9 Dec 2006
Ort
Sthlm norr
Hoj
R1200GubbSläde
undertecknad har en fazer 600 som original stod som 40-någonting kw på pappret. jag ströp den till 25kw, men nu i maj får jag fullt kort och tänkte då återställa den till original igen. problemet är ju bara att hojen egentligen har 70-någonting kw original.

bänkar de hojen eller godtar de bara att jag säger att strypningarna är bortplockade? vore ju trist att ha landets enda fazer "fullreggad" och därmed dyrare i försäkring än landets alla andra fazers...
 
Försäkringarna nuförtiden baseras väl på ursprungseffekt eftersom så många ändå fuskade med det där?
 
Försäkringarna nuförtiden baseras väl på ursprungseffekt eftersom så många ändå fuskade med det där?

Men om de lyckas luska ut att den minsann har annan effekt i verkligheten än på pappret den dag du ligger i diket och hojen är mindre schnygg kan du enligt murphys lag räkna med att försäkringsbolaget fnissar sig harmynt.. Eller herr konstapel för hojen var minsann olaglig då motoreffekten översteg den registrerade....
 
Om jag förstår dig rätt så menar du att är rädd för att försäkringsbolaget kommer att försäkra dig på 95hk istället 66hk (49kw) som står i regbeviset, när du avstryper hojen?
Eftersom modellen är inreggad som 49kw i Sverige så antar jag att försäkringsbolagen anser att det är ursprungseffekten, trots att den egentligen är 95hk och därför baserar just baserar premien på 49 kw.

Det är ju tack vare det här som Fazern är så förhållandevis billig att försäkra.:tungan
 
Om jag förstår dig rätt så menar du att är rädd för att försäkringsbolaget kommer att försäkra dig på 95hk istället 66hk (49kw) som står i regbeviset, när du avstryper hojen?
Eftersom modellen är inreggad som 49kw i Sverige så antar jag att försäkringsbolagen anser att det är ursprungseffekten, trots att den egentligen är 95hk och därför baserar just baserar premien på 49 kw.

Det är ju tack vare det här som Fazern är så förhållandevis billig att försäkra.:tungan


det är precis så jag menar.
fast det kommer ju stå 95hk i regbeviset istället för 66 om besiktningen bestämmer sig för att bänka istället för att bara "återställa" till "originaleffekten". (många citationstecken...)

skenförsäkrar alla som kör omkring med sin fazer, eftersom de är inreggade på 49kw trots att de egentligen har 70-någonting? man har väl säkert någon skyldighet att se till att rätt är rätt så att säga?

har sett att många motarder också är "fabriksreggade" på betydligt lägre effekt än de egentligen har.
 
Last edited:
Eftersom försäkringsbolagen går efter ursprungseffekten så är det väl bara att göra som de flesta andra: Plocka bort strypningen, kör och var glad. Du har ju körkort för obegränsat. När jag ringde runt för ett tag sedan och kollade var det samma premie oavsett om det var 25 kW eller ostrypt.
 
Eftersom försäkringsbolagen går efter ursprungseffekten så är det väl bara att göra som de flesta andra: Plocka bort strypningen, kör och var glad. Du har ju körkort för obegränsat. När jag ringde runt för ett tag sedan och kollade var det samma premie oavsett om det var 25 kW eller ostrypt.


den är ju reggad som 25kw nu, och för att ingen ska klaga så bör jag väl regga om den igen när jag tar bort strypningarna.

just nu har jag bilsport & mc:s 25kw-försäkring, så det finns åtminstone ETT bolag som försäkrar på begränsat.


mja alltså. frågan var mest:
när jag åker till registreringsbesiktningen - bänkar de hojen eller återställer de bara effekten till det som hojen var på pappret innan den ströps?
 
Last edited:
den är ju reggad som 25kw nu, och för att ingen ska klaga så bör jag väl regga om den igen när jag tar bort strypningarna.

just nu har jag bilsport & mc:s 25kw-försäkring, så det finns åtminstone ETT bolag som försäkrar på begränsat.


mja alltså. frågan var mest:
när jag åker till registreringsbesiktningen - bänkar de hojen eller återställer de bara effekten till det som hojen var på pappret innan den ströps?
Bilprovningen har ingen bromsbänk så det kommer dom inte göra.
För att få ett säkert svar är det lättast att ringa bilprovningen :tummenupp

Teknisk upplysning:
Måndag - fredag 08.00 - 16.00

Telefonnummer: 0771-600 800
 
få det bekräftat av en mcverkstad på papper att strypningen är borttagen. Åk förbi besiktningen lämna papper till besiktningsgubbe klart
 
Blir så mycket moral gnäll om strypningar och så. Hur många gnäller om sånt när vissa på forumet slänger på Turbo och åker utan att försäkra efter effekten? är inte det att skenförsäkra?
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top