Bladefighter frågor

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Har köpt mig en bladefighter från 1996. Förre ägaren snackade om att hojen var "lätt" i framänden och att den wobblade i hög hastighet, över 200 km/h. Däckena är ganska slitna, jag tänker köpa nya innan jag börjar åka i vår.

Kan ombyggnaden från sporthoj till fighter ställa till det för körbarheten eller är det mer troligt att det är kassa däck och fel lufttryck i dessa som är felkällan?

Man förändrar ju hojen en del när man bygger fighter, bort med kåpor, annat styre, men hojen skall väl ändå behålla sina fina vägegenskaper?

Tidigare hade jag en Bandit 1200 som jag gilla. Jag trodde denna skulle ha klart med vrid men när jag kollar specsiffrorna så visar det sig att bladen har lite mer vrid. Dock kommer maxvridet på Banditen vid 4500 rpm medans bladen har sitt max vid 8750 rpm. Tänker slänga på ett 14 kuggs framdrev, kommer det hjälpa så att vridet kommer tidigare tro?:va
 
Jag tvivlar på att själva ombyggnaden till fighter kan ställa till så att det wobblar. Däremot så är väl slutkörda däck, fel lufttryck, dåligt styrlager mm de vanligaste orsakerna till wobbel.

Vridkurvan kommer se likadan ut även efter en drevning. Men du kommer att uppleva motorn som starkare om det är större drev original.
 
Kåporna......

Klart det påverkar stabiliteten, kåporna är ju utformade för att ge stabilitet i högre farter.

KentW
 
En sporthoj har ett chassie som är gjort för att vara lättsvängt i hög fart, med ett smalt styre. När du då sätter på att brett crosstyre så ändrar du "utväxlingen" så att säga. Det behövs mindre input från dig för att det skall hända saker. Dessutom har du ingen kåpa som styr bort vinden utan den drar framförallt i dina armar. Dessutom kan det vid lite sidvind eller vid turbulens från omgivande trafik få vinden att dra lite olika i dina armar.
Som lök på moset så sitter du en aning mer upprätt vilket minskar trycket på framändan, det räcker för att ändra balansen till det sämre på en så finstämt instrument som en modern sporthoj är.
Om du dessutom lägger dit dåliga däck, kanske lite halvrisiga styrlager efter en massa klantiga wheelienedslag och sliten olja i dämpare/gaffel så har du ett fint recept på en fladdrig hoj som är lätt i styret.

Sammanfattningsvis så är det du som är fladdrig, inte hojen...:)

Jag hade en GSXR750 turbo som uppvisade precis samma tendenser, dessutom påbackat med 200 bakhjulshästar som verkligen gjorde framhjulet lätt.
Receptet var ju att inte ha hjulet i backen alls, inget framhjul, inget fladder...:tummenupp

(Självklart skedde allt detta på avlyst tävlingsområde...)
 
Det vart ingen skillnad på min med eller utan kåpor det enda man märker av är vinden blir lite jobbigare i 250+
 
Snygg bild!

Jag får väl göra en riktig vinetröversyn och byta det som ev är slitet, ge hojen en riktig översyn helt enkelt.

En annan fråga: tidigare ägaren har kopplat och dragit sladd för en massa dioder, fjantlampor som ska göra att hojen lyser på natten. jag märker att batteriet vill laddas om ganska ofta fastän det är nytt.
Kan det vara så att det är något som ligger och "smygdrar" från batteriet även om tändning och allt är avslaget?:confused:
 
Snygg bild!

Jag får väl göra en riktig vinetröversyn och byta det som ev är slitet, ge hojen en riktig översyn helt enkelt.

En annan fråga: tidigare ägaren har kopplat och dragit sladd för en massa dioder, fjantlampor som ska göra att hojen lyser på natten. jag märker att batteriet vill laddas om ganska ofta fastän det är nytt.
Kan det vara så att det är något som ligger och "smygdrar" från batteriet även om tändning och allt är avslaget?:confused:
Lyser hojen jämnt? Hur tänds lamporna? Eller går du ut å startar hojen lite då å då på vintern också?
 
Lyser hojen jämnt? Hur tänds lamporna? Eller går du ut å startar hojen lite då å då på vintern också?

Nä, den lyser inte jämnt. Tror inte sladdarna är kopplade till lamporna men de är dragna ut mot lamporna. Dom ligger i förvaringsutrymmet bakom sadeln, 3 små sladdar. Jag startar den ibland tycker det är kul:-)

Var lite orolig att det var något fel på hojen då den inte orka starta med mitt nya batteri. Tog hem batteriet och ladda upp det 1 gång. Sen för en vecka sedan blev jag sur när jag tänkte på att hojen inte startar. Hade laddat batteriet i oktober gick ner o koppla in det och hojen starta direkt, lycka!!!

Men sen var det någon som sa att det kanske är något som snor ström då hojen inte vill starta några dagar senare...
 
Nä, den lyser inte jämnt. Tror inte sladdarna är kopplade till lamporna men de är dragna ut mot lamporna. Dom ligger i förvaringsutrymmet bakom sadeln, 3 små sladdar. Jag startar den ibland tycker det är kul:-)

Var lite orolig att det var något fel på hojen då den inte orka starta med mitt nya batteri. Tog hem batteriet och ladda upp det 1 gång. Sen för en vecka sedan blev jag sur när jag tänkte på att hojen inte startar. Hade laddat batteriet i oktober gick ner o koppla in det och hojen starta direkt, lycka!!!

Men sen var det någon som sa att det kanske är något som snor ström då hojen inte vill starta några dagar senare...
Du skrev själv varför batteriet inte startar. Att starta hojen lite då och då, kanske tom låta den stå på tomgång en stund, innan man stänger av den igen är bästa sättet att tömma batterier på! En hojgenerator ger ingenting under 3-4k varv, dvs du drar ur en hel del kräm när du startar hojen, och fortsätter dra ur det när du låter den stå på tomgång (soppapump, tändning lysen mm). Sen drar batteriet ur sig själv när det står halvladdat i garaget.
Så ladda batteriet fullt, å ge fan i att starta hojen innan det är dags att börja köra igen ;)
Innan nån säger det, ja, motorn mår inte bra av att stå på tomgång heller, kall motor + tomgång = ingen smörjning i toppen. Motorn mår bäst av att man kör iväg så fort man har startat den, och varmkör den försiktigt. Och startar man den då å då på vintern får man bara en massa kondens mm i motorn.
 
Du skrev själv varför batteriet inte startar. Att starta hojen lite då och då, kanske tom låta den stå på tomgång en stund, innan man stänger av den igen är bästa sättet att tömma batterier på! En hojgenerator ger ingenting under 3-4k varv, dvs du drar ur en hel del kräm när du startar hojen, och fortsätter dra ur det när du låter den stå på tomgång (soppapump, tändning lysen mm). Sen drar batteriet ur sig själv när det står halvladdat i garaget.
Så ladda batteriet fullt, å ge fan i att starta hojen innan det är dags att börja köra igen ;)
Innan nån säger det, ja, motorn mår inte bra av att stå på tomgång heller, kall motor + tomgång = ingen smörjning i toppen. Motorn mår bäst av att man kör iväg så fort man har startat den, och varmkör den försiktigt. Och startar man den då å då på vintern får man bara en massa kondens mm i motorn.


Kanonsvar, tackar för detta!!

Ska inte starta hojen något mer förrän i vår, jag lovar:-)
 
Du skrev själv varför batteriet inte startar. Att starta hojen lite då och då, kanske tom låta den stå på tomgång en stund, innan man stänger av den igen är bästa sättet att tömma batterier på! En hojgenerator ger ingenting under 3-4k varv, dvs du drar ur en hel del kräm när du startar hojen, och fortsätter dra ur det när du låter den stå på tomgång (soppapump, tändning lysen mm). Sen drar batteriet ur sig själv när det står halvladdat i garaget.
Så ladda batteriet fullt, å ge fan i att starta hojen innan det är dags att börja köra igen ;)
Innan nån säger det, ja, motorn mår inte bra av att stå på tomgång heller, kall motor + tomgång = ingen smörjning i toppen. Motorn mår bäst av att man kör iväg så fort man har startat den, och varmkör den försiktigt. Och startar man den då å då på vintern får man bara en massa kondens mm i motorn.

Synd att det ska vara så innihelvete svårt att låta den stå bara. Stå å varva lite, lyssna på motorsången, känna avgaslukten och vibrationerna i arslet. Får väl filma nästa gång man går ut så man kan simulera provstarter i framtiden. Får bara tjacka en massagedyna först så man kan få stjärtvibbarna också. Sätta sig på en dildo känns inte helrätt direkt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top