Honda VTR

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Då jag ev ska införskaffa en gathoj till sommaren så fastna jag lite för just VTRen.
Men jag hittar ingen tråd som behandlar den hojjen och e ju lite nyfiken på vad man ska titta efter och hur dyr den e att försäkra.
Någon som har lite info att bjucka på?:tummenupp

Jag fastnade för VTR:en just för att det är en lagom blandning mellan sport och touring. Jag gillar R-hojar men körställningen gör att jag väljer bort att äga en sådan tyvärr.

Försäkringen är också en avgörande aspekt... med IF så hamnar jag på dryga 7.000 helår/helförs. för en VTR och det känns helt klart vettigt.

Kolla här för att se försäkringspriserna, VTR:en går under klassen S.Touring 2
http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/MC/Villkor_honda.pdf

Skojjig jämförelse. Svårigheten e väll att kunna provköra i detta väglag om nu hojjen e såpass känslig för väta.

Skojjig jämförelse. Svårigheten e väll att kunna provköra i detta väglag om nu hojjen e såpass känslig för väta.

VTR:en är en mycket trevlig bajk. Oavsett om man är nybörjare eller mer erfaren. Har kört uteslutande R-hojar i snart 20 år. Kör även rookie1000. Men för gata kan jag rekommendera Hondan. Skön körställning, lagom svampig fjädring som sväljer de flesta potthåll, motor som räcker till för plocka upp den på bakslangen på 2:ans växel. Enda nackdelen är att den är rätt törstig, vilket dock vägs upp av rätt billig försäkringspremie. För sportig landsvägkörning kör man absolut inte snabbare med dubbelt så mycket effekt.

Sålde min när den gått 5500mil. Mycket kompetent hoj för allroundkörning och som fler sagt lätt att få lyft på framhjulet. :gnissla
En modernare toppkåpa (designen är trots allt lite 90-tal) så vore det en guldhoj.
Plus för:
* Lättkörd! På ett bra sätt.
* Skoj motor
* Körställning
* Smidig (jämför med en tl1000 och du skrattar åt tl'en, den känns som en gravid buffel)
* Kvalitet (jag fick dock renovera vxl-lådan, men det var självförvållat) utöver det - serva och köra
* Försäkringskostnader, nästan gratis

Minus för:
* Törstig, 0.9l/mil blandad körning, men det kanske är fler tusenkubikare som drar så?
* Liten tank fram till 02, 03 nånstans? (rätta mig gärna)

Jag vill ha en ny hoj till våren, och det är inte omöjligt att det blir en likadan.

OBS, se upp för ful-pimpade vtr'er på blocket, tex dessa :gråta :

Bifogat

• fulvtr1.jpg
    fulvtr1.jpg
    64.9 KB · Visningar: 290
  • fulvtr2.jpg
    fulvtr2.jpg
    63.3 KB · Visningar: 273
Just.

Det är svårt att bygga ett bra kamerafäste. Twinnar vibrerar lite. :gnissla
Hjälmkamera kanske funkar bättre.
(Men man får ju höra lite gött muller iallafall)
[YOUTUBE-ID]QRkNv_3zL_Q[/YOUTUBE-ID]

Billig och billig i försäkring vet jag inte. Folksam tyckte att det skulle kosta 10k Halv/Hel med en året runt försäkring.

Ajdå, är du ung? Jag är 35 (gråhårig). :) Kan ju ha att göra med att du bor i Slöddertälje med kanske, men då är väl ingen hoj billig att försäkra. (Varför bor man där?)
(Jag betalade 4k halvförsäkring/helår)

Last edited:
Får väl skriva om min erfarenhet av dessa hojjar.
Köpte en helt ny firestorm -05. Såld på ljudet av ett par rensade orginalburkar. Lättkörd, bra bottendrag, schysst körställning, lätt för etthjulsåka, bra försäkring på IF men även bilsport mc tar den. Minus är väl fjädringen som precis räcker för gata, lite törstig. Ingen erfarenhet av SP 1-2, tyvärr.
Totalt sett gillade jag den.
Saknar den lite.
Kolla som sagt på vtr.nu. Där finns grabbar som kan dessa hojjar bättre.

haft min i 6 år nu, funkar sketabra, aldrig gjort nån direkt service på den heller utan bara lagat den efter varje vurpa (har nog drattat omkull den en 5-6gånger iallafall, finns en bild nånstans här på SH med en trashad VTR på gelleråsen = min).

köpte min när jag va 20 och trots att jag hade några månader kvar till tunga lappen så fick jag försäkra den hos FB :va jag la oxå ca 10 papp i runda slängar för en halv/hel...

kort och gott en mycket trevlig och relativt billig hoj.

törstig som fan är den dock, försök hitta en med den stora tanken!

Tillisen är ett alternativ. Men Honda har ju ett gott kvalitetsrykte. Även om det verkar som om Hondan är lite väl dyr om man ser till vad man får.

Någon som har koll på VTR.nu? Jag har reggat mig men inte fått någon aktivitetskod! Kan någon VTR puffa lite på admin...

fisken

ps. Någon som har en #€%& fin VTR för rimliga pengar till salu så hojta till d.s

Hojen kan kännas lite tjurig att köra med sina jätteförgasare. Tjuvstopp förekommer ibland vid inbromsning. Hojen är även känslig på förgasarbestyckning vid montage av slip on. Många hojar är omdrevade för bättre acc. t.ex 2 kugg extra bak.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back