Elstöt på häst

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan någon som vet förklara varför det är så fruktansvärt att elstöta en häst jämfört med ett annat djur?
Slaktdjur föser man ju med el och då anses det väl inte som så hemskt?
Visst kan det väl vara ett obehag för djuret men inte sprang hästar runt i ring när människan för tusentals år sedan upptäckte den så hela beteendet är ju fullkomligt onaturligt.

Sedan undrar jag om de som jobbar med djur och har erfarenhet av det ofta är bättre lämpade att bedöma än någon gammal myndighetstönt som inte varit i verkligheten på 390.000 år. Gäller för övrigt även andra frågor, som den gräsliga köttfärsskandalen t.ex. som ingen blivit sjuk av och som alla bedrev i skymundan. Ingen tänkte på att fråga om regelverket kanske var helt stenålder...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3560&a=865832

Det är alltid hemskt att använda el på djur, vare sig det gäller hästar eller slaktdjur. Att låta hästar trava runt en bana känns inte på långa vägar lika mycket djurplågeri som att ge dom elstötar. Jag tyckar att någon skulle köra upp en elstav i röven på Travtränaren så får han känna hur det känns

Tycker det bara är så totalt onödigt. Varför ge hästar elstötar när andra hästar vinner utan att travtränare använder elstötar/piskor m.m?????

Skittränare hoppas han får böta mycket.

Jo, men det är ju sådär.. Ett jävla hyckleri!

"Ohhh stackars lilla sommarkatten", snyftas det samtidigt som ett nyslaktat djur fräser på grillen..

.

Last edited:
Förbjud allt vad maning på hästar heter. Då tävlar alla på lika villkor.

Det är alltid hemskt att använda el på djur, vare sig det gäller hästar eller slaktdjur.

Men hur illa är en sådan där elstöt egentligen, man får ju lätt känslan av att det är motsvarande att få en stun gun i fejset men det kanske inte är värre än elstängsel för allt vad jag vet.
Elstängsel, varför är inte det djurplågeri?

För övrigt pågår en del riktigt gräsliga grejer, t.ex. kastreringen av nyfödda grisar men av någon anledning så är det inte av intresse... Märkligt.

Kan du inte flytta tråden till bukefalos hemsida istället, de kommer nog gladeligen förklara för dig, varför man inte ska elstöta hästar:D :D

Kan du inte flytta tråden till bukefalos hemsida istället, de kommer nog gladeligen förklara för dig, varför man inte ska elstöta hästar:D :D

Fast det är ju hästintresserade som håller på med sådant där så hittar nog en del förespråkare också...;)

hmmm en fråga...går min hoj snabbare om jag ger den elstötar....:näsblod

JAAAAAA jag är ironisk

Å varför hittar man inte längre hästkött i charken, utan hamburgerkött?

För att hästen e ett nedavlat djur sen aslänge tillbaks precis som hunden. Få djur skulle klara sig på egen hand i naturen. Nästan helt avhängiga på människan så uppstår defekter plus att ingen har nån större lust(eller kan ekonomiskt) att ta hand om ett skadat djur som inte kan ta hand om sig självt.

Hästen e jäkligt känsliga för chock. Ljud å el bl.a. Å eftersom det är ett sällskapsdjur å inte drivs till sista vilan med endast ett nummer till namn, utan drivs till att pressa sig till sitt yttersta enbart för människans nöje, därför e det djurplågeri!

Denna frågan funderade jag med på...
Visst, när när chauffören som körkräkbilen hemma halade upp en elfösare för att skynda på kvigorna lite så kändes det lite märkligt, men vet inte om det är så mycket bättre att slå dem med käppar över baklåren egentligen..

Eller som Kjelle sa - Sticker man upp pinnen i röven i stället så rör de på sig.
Lyfta svansen fungerar också, men det är inte lika spektakulärt.
Detta handlade ju iofs om mjölkfabriker, men fyrbent som fyrbent.
:rolleyes:

Tjao, vad hade du själv sagt om jag elstötat dig?

Ingen kan ju påstå att det är rätt.. Men sen behöver man inte bry sig så mkt att man lägger sig i det

varför? tycker det är lika hemskt oavsett vad det är för djur..
Men det är fördjudet att andvända det på hästar.
Anledningen till att folk andvänder det (vanligast inom travsporten/förekommer även innom galopp) är för att hästen inte "presterar" tillräckligt bra, men det finns oftast en anledning till att en häst inte vill trava (ge allt) oftast pga skador & liknande. Tränaren skrämmer/piskar/jagar då upp hästen, en häst som är rädd eller skrämd presterar då bättre för att dom försöker springa ifrån "faran" därför är det totalt fel. Man skrämmer med andra ord i väg hästen eller djuret. sjukt enligt mig & totalt fel å osportsligt!

Använd elstötar på alla som förespråkar skiten! minst sagt vidrigt! Jag slutar aldrig att förvånas över hur långt människor är beredda att sträcka sig för pengars skull. Skyldig eller inte, vittnen som varit anställda av den utpekade, samt att den utpekade måste anlita självste Leif Silbersky, säger väl allt... Det förekommer fusk och orent/ oschysst spel i alla branscher. Tragiskt.

Använd elstötar på alla som förespråkar skiten! minst sagt vidrigt! Jag slutar aldrig att förvånas över hur långt människor är beredda att sträcka sig för pengars skull. Skyldig eller inte, vittnen som varit anställda av den utpekade, samt att den utpekade måste anlita självste Leif Silbersky, säger väl allt... Det förekommer fusk och orent/ oschysst spel i alla branscher. Tragiskt.

:va nu var väl inte fusket så jäkla allvarligt som övergreppet...? Eller har du torskat slantar på herr Åke?

Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!