cb650: Tourer --> Café tourer (på en spik)

Scoobasickan

Medlem
Gick med
3 Nov 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda cb Kaffeisch
Hej ärade läsare.

Jag är ny här på forumet men ska försöka få ihop det här ändå:confused:
Mot slutet av sommaren -07 sålde jag min bmw f-650 -98 och köpte en honda cb 650 -80.
Den vanligaste reaktionen var nåt i stil med
-Va, varför bytte du ner dig på det viset?
Anledningarna var flera och framförallt var det för att jag ville kunna ta med tjejen på hojsemester genom norge, vilket by the way var helt underbart!
Ja ja, så vad har detta att göra på SHs forum?
Jo, efter många härliga mil (som för övrigt kickstartades med att köpa hojen på en tisdag eftermiddag och påbörja en 300 milatur på torsdag morgon) har jag länge sneglat på att göra om den till en Café racer. Nu har tjejen börjat på att ta körkort själv och har köpt en egen hoj. Detta tillsammans med att jag har varit arbetslös tills nyligen (= mycket tid över)ger ett perfekt läge för att bygga om den gamle trotjänaren till nåt lite roligare.

Lite bakgrund om hojen tycker jag gör historien roligare:
Det är en nyckfull gammal hoj som behöver strykas medhårs för att bli glad. Förra ägaren, Christer hade lagt många tusenlappar och timmar på att renovera till väldigt fint skick, men vissa nyckfullheter bygger man inte bort så lätt...
När jag hade kört hem hojjen och efter ett par dar skulle sitta upp för att fara ut på äventyr vägrade han att starta. Så snart jag hade tillbett några gudar och Christers ande startade maskinen och för att blidka gudarna heter hojjen numer Christer.

Temat för bygget:
Förutsättningarna:
- väldigt skral ekonomi
- aldrig gjort någonting liknande förut
- ett stort allmänt garage, utan möjlighet att ha kvar grejerna över natten
eller arbetsbänkar att hålla till vid.
- absolut inte någon tillgång till svets eller plåtbockningsverktyg
- det ska kunna gå att åka ganska långt på hojjen, vilket innebär kompromisser i design vissa gånger.
- motor och mekaniska delar har jag inte tänkt gotta ner mig mer än
nödvändigt i (mest för att jag inte har någonstans att hålla till)

Naturligtvis måste jag ju lägga in lite bilder, så ni ser hur det hela såg ut i början.
Det ska även sägas att jag redan nu har kommit ganska långt i bygget, men det kommer inte stå klart förrens våren knackar på dörren... tror jag.
 

Bifogat

  • DelarVäck.jpg
    DelarVäck.jpg
    62.2 KB · Visningar: 95
  • KaffeChrister_strippad.jpg
    KaffeChrister_strippad.jpg
    76.1 KB · Visningar: 264
  • TouringChrister_fr.jpg
    TouringChrister_fr.jpg
    187.3 KB · Visningar: 103
  • TouringChrister_höSi.jpg
    TouringChrister_höSi.jpg
    61.5 KB · Visningar: 164
  • TouringChrister_ba.jpg
    TouringChrister_ba.jpg
    36.8 KB · Visningar: 92

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Blir säkert toppen! Det är ju ett helt ok utgångsobjekt om man bortser från fälgarna.
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Grunden ser ok ut, men som sagt ekerfälgar tycker jag är att föredra, annars är det inte så mycket som krävs för att göra caféracer av Christer - "Caféchrister"
 

Scoobasickan

Medlem
Gick med
3 Nov 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda cb Kaffeisch
Jo, det är inte världens vackraste fälgar inte!
Blir det lite cash till övers kanske det blir någonting annat senare.


Jag har tillverkat en cuts och sadel också...
Cutsen är gjord utav en gammal tank. Den är månne lite stor, men å andra sidan fick jag med "ränderna" från tanken på köpet och även ett litet utrymme att kunna förvara kaffet i. Jag kan lova att kapandet av tanken skedde under mycket hemlighetsmakeri och nerovisitet, i garaget. Damn vad gott det vore med ett eget garage!
Sadeln har jag gjort av en skinnjacka från röda korset och en gammal sadelstomme som såg ut som skit. Mycket slipning och spackel senare blev resultatet helt ok, tycker jag. Visst, den skulle kunna varit lite mindre den också, men jag har 70 mil upp till släkten... å då pallar inte ens min stålrumpa en liten skummgummilapp.
Kalla mig vek om du vill.

Jag har slipat lite mer och beställt lite småsaker som bör komma snart... samt håller på med sidokåpor, så det kommer väl en update med dem snart.
 

Bifogat

  • KaffeChrister_sadelPå.jpg
    KaffeChrister_sadelPå.jpg
    69.4 KB · Visningar: 211
  • KaffeChrister_bakifrån.jpg
    KaffeChrister_bakifrån.jpg
    60.9 KB · Visningar: 150
  • KaffeChrister_CutsenPå2.jpg
    KaffeChrister_CutsenPå2.jpg
    82.8 KB · Visningar: 179
  • KaffeChrister_tank,Cuts.jpg
    KaffeChrister_tank,Cuts.jpg
    79.6 KB · Visningar: 170

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tips om du vill ha de snyggare.. en tank från en 125 el moppe och gör likadant.. skulle göra mycket skillnad.. sen kanske få allt kortare baktill :va
 

Scoobasickan

Medlem
Gick med
3 Nov 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda cb Kaffeisch
tips om du vill ha de snyggare.. en tank från en 125 el moppe och gör likadant.. skulle göra mycket skillnad.. sen kanske få allt kortare baktill :va

Hmm, har haft den tanken jag också.... men fallit tillbaka på det där med att koka-soppa-av-en-spik konceptet och att en tager vad en haver....
sen hade jag en vision om att kunna använda orginal sadelstomme, vilket ger ett visst mått mot cutsen. Det är därför den är så pass bred.
För övrigt är det därför alla mått har blivit som de har blivit, eftersom jag har velat ha kvar möjligheten att fälla upp sadeln ville jag behålla orginalfästet och då blev sadeln så lång som den blev, så bred som den blev och cutsen därefter.



Mycket bilder blir det, men lägger i alla fall upp ett par bilder så man ser mer hur det ser ut från sidan och hur lång cutsen egentligen är. Här syns även första resultatet av ont slit med våtslippapperet... det ska slipas med finare korn innan lackning.
 

Bifogat

  • KaffeChrister_SlipadCuts.jpg
    KaffeChrister_SlipadCuts.jpg
    75.1 KB · Visningar: 190
  • KaffeChrister_SlipadCuts2.jpg
    KaffeChrister_SlipadCuts2.jpg
    66.8 KB · Visningar: 146
  • KaffeChrister_SlipadCuts3.jpg
    KaffeChrister_SlipadCuts3.jpg
    86.6 KB · Visningar: 142
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kanon att använda gammalt junk så ska det va!!!!!!!!!!!!!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hmm, har haft den tanken jag också.... men fallit tillbaka på det där med att koka-soppa-av-en-spik konceptet och att en tager vad en haver....
sen hade jag en vision om att kunna använda orginal sadelstomme, vilket ger ett visst mått mot cutsen. Det är därför den är så pass bred.
För övrigt är det därför alla mått har blivit som de har blivit, eftersom jag har velat ha kvar möjligheten att fälla upp sadeln ville jag behålla orginalfästet och då blev sadeln så lång som den blev, så bred som den blev och cutsen därefter.



Mycket bilder blir det, men lägger i alla fall upp ett par bilder så man ser mer hur det ser ut från sidan och hur lång cutsen egentligen är. Här syns även första resultatet av ont slit med våtslippapperet... det ska slipas med finare korn innan lackning.

Jag tycker att du har lyckats bra, rent av mycket bra med att fånga Café stuket som det egentligen såg ut på den tiden.
Det byggdes väldigt ofta precis på de vis du har gjort, dom ultratunna sadlarna satt nog bara på banhojar på den tiden, men har ändå blivit "ett måste" på gat-café racers i modern tappning.
Att bygga bakdel av en gammal tank är väl äldsta cafétricket i boken, så det är helrätt.

Det enda jag skulle ha gjort annorlund möjligen är att tunna ut sadel-delen mot cutsen och istället flytta fram cutsen.
Det går ju faktiskt att låta cutsen fällas upp med sadeln så kan du ändå behålla längden på sadelstommen.

Att hjulen är fula skulle jag leva med, det är åkbarheten som räknas.

Jag hade två bekanta som köpte amerikanska bilar ungefär samtidigt, den ene skulle ha minst nyskick på allt, den andra lagade sånt som gick sönder löpande under vintrarna och körde hela somrarna.

Han som skulle ha minst nyskick på alla prylar är inte riktigt klar med sin än, och det är bara 20år sedan han rev en fullt körklar bil till bitar, den andre killen har haft flera bilar under den tiden...

Ibland är det bättre att inte sikta för högt och istället fokusera på vad grejerna är till för, att användas!
 
Last edited:

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Jag tycker det ser ut som ett bra projekt och gillar tanken med att det ska vara på en budget.

Om jag vore du skulle jag nu fokusera på att rensa fronten. En Cafe racer är som namnet antyder "Race" och ska såleds rensas på allt som väger och är onödigt. All instrumentering tycker jag du ska helt ta bort och ersätta med antingen en pytteliten cykeldator för att få åtminstonde en hastighets mätare, dom kostar bara en hundring. Då kommer den se lättare ut fram. Sen framblinkers kan du nog köpa ett par mindre på biltema kanske? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=145974
82-339_l.jpg


och sätta dom tightare framtill så dom inte sticker ut. Enligt besiktningen behöves endast en indikatorlampa för heljus samt belyst hastighetsmätare.
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/43/Large/43-046_l.jpg
43-046_l.jpg

Allt annat kan du slitaloss, men jag brukar även spara oljetryckslampa. Enklast är att använda 12v lysdioder från biltema

Sen när all instrumentering är borta så får du flytta ner lyset några centimeter så den kommer under övre delen av styrkronan för att mer harmonisera med linjerna.
 
Last edited:

Scoobasickan

Medlem
Gick med
3 Nov 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda cb Kaffeisch
Det enda jag skulle ha gjort annorlund möjligen är att tunna ut sadel-delen mot cutsen och istället flytta fram cutsen.
Det går ju faktiskt att låta cutsen fällas upp med sadeln så kan du ändå behålla längden på sadelstommen.

Att hjulen är fula skulle jag leva med, det är åkbarheten som räknas.

Tack för responsen!
Jo det där med cutsen har du rätt i, det ä det jag är minst nöjd med, att cutsen hamnade så långt bak och ryggstödet blev så tjockt. Passningen därimellan är inte heller hundra:gnissla
Krukset är att gånggärnet till sadeln sitter så långt bak, samt att jag gjorde sadeln genom att bocka upp sista delsen av sadelstommen.... då var jag tvungen att göra på det där viset. Min tanke var att det skulle bli lite mer skicbacke över det... men men... det finns ju ett yrke som heter tapetserare av en anledning märkte jag!
Äh, det får va nu köra en säsong och se om det funkar.

Hjulen ja,
jo, de är inte det vackraste som skapats, men man måste beundra ingenjörerna som satte sig ner en måndag morgon och tänkte ut att
-äh fan grabbar ska vi pressa lite plåt i dag och se vad vi kan få ut :rolleyes:
Som vanligt, märker jag, lägger jag mig på förklara i feedbacktrappan:D
 

Scoobasickan

Medlem
Gick med
3 Nov 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda cb Kaffeisch
Jag tycker det ser ut som ett bra projekt och gillar tanken med att det ska vara på en budget.

Om jag vore du skulle jag nu fokusera på att rensa fronten. En Cafe racer är som namnet antyder "Race" och ska såleds rensas på allt som väger och är onödigt. All instrumentering tycker jag du ska helt ta bort och ersätta med antingen en pytteliten cykeldator för att få åtminstonde en hastighets mätare, dom kostar bara en hundring. Då kommer den se lättare ut fram. Sen framblinkers kan du nog köpa ett par mindre på biltema kanske?

Sen när all instrumentering är borta så får du flytta ner lyset några centimeter så den kommer under övre delen av styrkronan för att mer harmonisera med linjerna.

Tjena,
Jo det är onekligen på budget som gäller!
Håller helt med dig om fronten, till punkt och pricka i princip.
Jag har redan beställt lite grejer från Sam´s motor, men det var restat så de skickar det förhoppningsvis idag eller på måndag. Har beställt två små runda baklysen 60 mm diameter har jag för mig. Blinkers i stil med de du skickade bild på fast med tonat glas bak och klart framtill och faktiskt även en lamphållare så jag ska få ner lyset.

Sen vet jag inte hur jag ska göra med instrumenteringen. Jag är i alla fall på jakt efter clip-on, det går inte att använda det styret jag har, kommer så jävla långt fram, det är ju 140 mm högt! Sen kommer det att se mer centrerat ut och snyggare, samt mer rätt ut med clip-on också.
Är pepp på att göra som en skaD här på SH och sätta dioder i säkringshållaren och kanske rent av sno idén om att låte en rörstump sticka ut därifrån (med clip-on blir det ju tomt där annars) med två miniinstrument på. Fast å andra sidan är det roligare att göra nåt eget å så stämmer det inte så bra överens med budgettänket heller, kostar väl i alla fall en tusing:va
Egentligen vill jag helst inte ha en cykeldator, utan gärna riktiga analoga instrument med lite känsla i. Å varvräknare är ju givet så det blir två instrument i vilket fall. Hmm...:va
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Jag tycker det ser ut som ett bra projekt och gillar tanken med att det ska vara på en budget.

Om jag vore du skulle jag nu fokusera på att rensa fronten. En Cafe racer är som namnet antyder "Race" och ska såleds rensas på allt som väger och är onödigt.

.....styrkronan för att mer harmonisera med linjerna.

Du har rätt i en del, det där med att rensa instrumenteringen och göra dödssynden (cykeldator) på en caféracer :machinegu är helt FEL !!!!!!!!!!!
Jag anser att det är viktigt att få linjerna att harmoisera, helt rätt, men då är det cutsen som är mest fel,för stor åt alla håll.

Gör om, gör rätt !:tummenupp
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Jag fixar med en gammal Honda cb 500. Alex som äger den vill ha nyare fälgar och gaffel
 

Bifogat

  • Gixxertiger´s Garage.jpg
    Gixxertiger´s Garage.jpg
    59.5 KB · Visningar: 209

Scoobasickan

Medlem
Gick med
3 Nov 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda cb Kaffeisch
Jag anser att det är viktigt att få linjerna att harmoisera, helt rätt, men då är det cutsen som är mest fel,för stor åt alla håll.

Gör om, gör rätt !:tummenupp

Jo, i min mage känner jag att du har rätt om storleken på cutsen, men min hjärna säger åt mig att det är för jobbigt att göra om igen.... å så har vi den gamla tvisten om design vs. funktion.
Fan också, jag vet ju att design är allt så jag kan inte skylla på det heller:huvet



I vilket fall har jag varit nere i garaget och förvandlat två kakfat från nils johan (gamla designgrejjer) inköpta på röda korset för 20 pengar stycket till sidokåpor.
Jag gillar inte att orginalen går fram så långt mot tanken, förbi luftburken... som jag för övrigt har tänkt offra mot pod-filter så småning om.
Jag tycker att kåporna jag har gjort nu harmoniserar bättre med ramen... eller är jag fel ute igen:confused:
 

Bifogat

  • KaffeChrister_sidokåpa_höger.jpg
    KaffeChrister_sidokåpa_höger.jpg
    43.7 KB · Visningar: 141

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Sketasnyggt! Du är helt rätt ute med bygget, med ett par andra fälgar kommer den att bli king! Kolla in www.cb750cafe.com för massor av inspiration. Brukar sitta där och drägla i timmar :)
 

Scoobasickan

Medlem
Gick med
3 Nov 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda cb Kaffeisch
Sketasnyggt! Du är helt rätt ute med bygget, med ett par andra fälgar kommer den att bli king! Kolla in www.cb750cafe.com för massor av inspiration. Brukar sitta där och drägla i timmar :)

Gott å höra!
Du är inte ensam i din fetisch, jag har också slösurfat bort säkert en hel arbetsvecka på det stället, synd bara att sidan sällan uppdateras!

Temat för hojen är ju att det ska vara på budget och att den ska vara skön å köra, vilket krockar som fan med snyggheten.
Om allt läggs i en kittel och kokas ihop, blir då inte temat punk?

Åhh, jo, en polare kom på det bästa namnet på hojen, best ever!
Road sloth
(för alla som inte är nördiga med högsta betyg i alla engelskakurser kan jag avslöja att det betyder sengångare) Inte för att jag ska använda det, men ändå...

Ohh, måste ju slänga in en bild på utgångsmaterialet till sidokåporna. Det lyser väl inte igenom att jag tycker det är fantastiskt roligt att använda gamla grejjer till nya ändamål.... :D
 

Bifogat

  • niljohan bricka.jpg
    niljohan bricka.jpg
    19.7 KB · Visningar: 75

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Som jag sa, helt magiskt! Skulle jag räkna upp hur många olika prylar jag tagit delar till min hoj skulle jag få hålla på länge.. ;) Alltifrån rulltrappor till smidesbalkar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top