Köpa svets!? Hjälp!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu är det som så att jag letar efter en ny svets men har lite frågetecken som jag skulle vilja ha uträtade...
äger sedan innan en gammal pinnasvets men den är ju inte direkt lämplig för arbeten i tunnare plåt och dylikt, och Mig-svets är inte ett alternativ då jag vill kunna svetsa alla material och tjocklekar på gods... så jag antar att jag är ute efter en Tig-svets, eller?:confused: har ingen koll alls på det här så ledsen om jag idiotförklarar mig själv...:rolleyes:
iallafall, nu undrar jag: vad ska man leta efter? märken, modeller, vad man behöver ha till med mera med mera. måste man ha gas till Tig-svetsning?:va
har väl en budget på sisådär en 5000 så alla tips på vad jag ska kolla efter emottages tacksamt!:)
Mvh Anton
 

Solid snake

Guest
Såvitt jag vet så måste du ha gas till tig-svets, har du 3-fas hemma? Lyx isf för jag har inte sett nån tig-svets utan 3-fas.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Det finns visst tigsvetsar som man inte behöver ha 3-fas till..
Använde en sådan bara för någon vecka sedan när jag bytte skärmkanter åt en polare.

Fast du blir ganska begränsad med en sån eftersom du inte kan svetsa så tjocka gods som man kan med en "3-fasig" :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det finns visst tigsvetsar som man inte behöver ha 3-fas till..
Använde en sådan bara för någon vecka sedan när jag bytte skärmkanter åt en polare.

Fast du blir ganska begränsad med en sån eftersom du inte kan svetsa så tjocka gods som man kan med en "3-fasig" :)

ah, jag förstår. men tjocka gods kanske man kan använda pinnsvetsen till så det kanske inte skulle göra så mycket för min del?:va
vad ungefär kostar en duglig tig-svets? en- eller trefas.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
ah, jag förstår. men tjocka gods kanske man kan använda pinnsvetsen till så det kanske inte skulle göra så mycket för min del?:va
vad ungefär kostar en duglig tig-svets? en- eller trefas.

Tigsvetsar är dyra, 5000 undrar jag om du får nåt vettigt för, definitivt inte med växelström om du vill svetsa alu.
Jag hittade en här, men då får du ingen nytta av din 3-fas. Om den är något att ha vet jag dock inte.

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2869

EDIT: Intermittensen kan vara bra att kolla på om du tittar runt, den anger hur länge du kan belasta svetsen vid en viss styrka.
tex på svetsen jag länkade till är intermittensen:

- TIG 60% 120 A, 30% 180 A
- MMA 60% 120 A, 30% 160 A

Detta innebär att du vid TIG svetsning 120 A kan fräsa på 6 minuter på en 10 minutersperiod. 3 minuter på en 10 minutersperiod vid 180 A osv.
 
Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Tigsvetsar är dyra, 5000 undrar jag om du får nåt vettigt för, definitivt inte med växelström om du vill svetsa alu.
Jag hittade en här, men då får du ingen nytta av din 3-fas. Om den är något att ha vet jag dock inte.

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2869

Med tanke på frågorna så verkar han inte ha kunskapen att svetsa alu, så det kanske inte spelar någon roll. Men om han ändå kan det så finns det ju speciella pinnar till pinnsvetsen som man kan svetsa alu med :tummenupp
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Själv har jag en 120A MIG enfas som räcker riktigt långt, har svetsat tvärbalkar och annat tjockare gods utan problem. Vad exakt ska du svetsa som kräver TIG?
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Men om han ändå kan det så finns det ju speciella pinnar till pinnsvetsen som man kan svetsa alu med :tummenupp

Det stämmer, ville mest klargöra att man inte kan bränna alu med alla TIG aggregat, eftersom jag såg att han ville fräsa alla material. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tigsvetsar är dyra, 5000 undrar jag om du får nåt vettigt för, definitivt inte med växelström om du vill svetsa alu.
Jag hittade en här, men då får du ingen nytta av din 3-fas. Om den är något att ha vet jag dock inte.

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2869

EDIT: Intermittensen kan vara bra att kolla på om du tittar runt, den anger hur länge du kan belasta svetsen vid en viss styrka.
tex på svetsen jag länkade till är intermittensen:

- TIG 60% 120 A, 30% 180 A
- MMA 60% 120 A, 30% 160 A

Detta innebär att du vid TIG svetsning 120 A kan fräsa på 6 minuter på en 10 minutersperiod. 3 minuter på en 10 minutersperiod vid 180 A osv.

jo, jag har väl börjat inse det... men ponera att vi höjer till runt en 8000 då, är det samma problem där eller börjar det närma sig?

kollade lite på den du tipsade om men som du säger så är det inte trefas och sen så verkade den ganska dyr i förhållande till hur bra den är... känns som om det blir till att leta begagnat för mig.

bra tips där om intermittens, då vet jag ju lite vad jag ska kolla efter iallafall! ungefär hur mycket kräm krävs det för att svetsa rostfri plåt på ca 1 mm?:va mest så att jag vet ungefär hur pass konstant man kan svetsa i det exempelgivna materialet.

har kollat lite på denna, vad tror ni om den?
http://www.blocket.se/vi/18782751.htm?ca=23_10_s
visserligen lite dyrare än jag tänkt mig men är det bara bra grejer så...
vad är förresten skillnaden mellan en ac/dc-svets och en dc-svets?:va vad kan man göra med den ena som man inte kan med den andra?:va
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Med tanke på frågorna så verkar han inte ha kunskapen att svetsa alu, så det kanske inte spelar någon roll. Men om han ändå kan det så finns det ju speciella pinnar till pinnsvetsen som man kan svetsa alu med :tummenupp

Att svetsa alu med pinne är den absolut sista utvägen.

Visst går det men det ser ut som skit och är svårt att få en bra svets.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Med tanke på frågorna så verkar han inte ha kunskapen att svetsa alu, så det kanske inte spelar någon roll. Men om han ändå kan det så finns det ju speciella pinnar till pinnsvetsen som man kan svetsa alu med :tummenupp

varför skulle det vara så svårt att svetsa just alu?:va
jag har aluelektroder till pinnsvetsen:)
anledningen till att jag vill ha möjlighet att svetsa alu även med tig:en är att pinnsvetsen inte duger så bra till tunnväggiga arbeten. ska man nu köpa en ordentlig svets så kan man ju lika gärna köpa något som duger till det mesta och har en helt ok kvalité så att man slipper uppgradera typ direkt:)

Själv har jag en 120A MIG enfas som räcker riktigt långt, har svetsat tvärbalkar och annat tjockare gods utan problem. Vad exakt ska du svetsa som kräver TIG?

jag vill inte ha MIG av två anledningar: har hört att det ska vara ett litet helvete att byta svetstråd så att man kan svetsa olika material och jag vill som sagt ha möjligheten att svetsa allt, och sen har jag även hört att mig inte blir särskilt snyggt/hållbart jämfört med tig. tig verkar bättre helt enkelt, därför vill jag ha en:)
och vad jag ska svetsa... antagligen många olika saker, men nu mer inom en snar framtid sådär så är jag inne på att bygga mig ett svgassystem till RD:n...:)
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Frågan är ju vilken typ av jobb du skall göra ?


Tigen är mycket känsligare för smuts och glipor,drar mer gas och allmänt mer finlir.


Kanske kan en mig med alutråd vara något att titta på ?
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
jo, jag har väl börjat inse det... men ponera att vi höjer till runt en 8000 då, är det samma problem där eller börjar det närma sig?

kollade lite på den du tipsade om men som du säger så är det inte trefas och sen så verkade den ganska dyr i förhållande till hur bra den är... känns som om det blir till att leta begagnat för mig.

bra tips där om intermittens, då vet jag ju lite vad jag ska kolla efter iallafall! ungefär hur mycket kräm krävs det för att svetsa rostfri plåt på ca 1 mm?:va mest så att jag vet ungefär hur pass konstant man kan svetsa i det exempelgivna materialet.

har kollat lite på denna, vad tror ni om den?
http://www.blocket.se/vi/18782751.htm?ca=23_10_s
visserligen lite dyrare än jag tänkt mig men är det bara bra grejer så...
vad är förresten skillnaden mellan en ac/dc-svets och en dc-svets?:va vad kan man göra med den ena som man inte kan med den andra?:va

Svetsen du länkade till är ju av ett bra märke, även om jag inte är bekant med modellen.
För att kunna svetsa aluminium måste svetsen ha växelström (ac) då den alternerande spänningen "slaggar av" oxid vid aluminiumsvtsning. Likström används vid "övrig" svetsning.

Edit: Aluminiumsvetsning ÄR svårt i början, och TIG svetsning överlag dyrare än annan svetsning pga dyrare gas, dessutom ska du låta gasen flöda mer, eftersom det är sjukt noga med renhet om du svetsar "vitt".

Dessutom måste du lära dig slipa elektroden olika för alu svets mot tex rostfritt. En hel del att sätta sig in i redan innan du börjar med andra ord. Det finns en del elektroder att välja på också. Det är kul att lära sig, men man ska vara medveten om att själva svetsningen blir dyrare också, inte bara inköpet av svetsen.
 
Last edited:

Ekerholm

Guest
ja det finns pinnar till att svetsa alu med... men dom är svindyra...dom jag ha på jobbet tror jag att dom kostar runt 50kr pinnen... så skaffa du dig en tig om du ska svetsa tunna plåt bitar... men 8000kr så kommer du nog inte så långt och ska du då ha med så du kan svetsa alu med då är det ännu dyrare... och tänk på att wolframen är dyrare än vad guld är i kg pris... så slippa inte allt för mycket varje gång du ska få wolframen spetsig... ja ska du då svetsa alu med så måste du ju ha andra wolfram till det... så hade jag varit du så hade jag höjt min budjet med rätt många tusen och köp något bra på en gång.. jag tror du kommer bli besviken om du köper någon billig skit maskin...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Frågan är ju vilken typ av jobb du skall göra ?


Tigen är mycket känsligare för smuts och glipor,drar mer gas och allmänt mer finlir.


Kanske kan en mig med alutråd vara något att titta på ?

jag kommer ha kvar pinnsvetsen till riktigt grova jobb (typ centimetertjocka gods och allt över det) och sen har jag tänkt ha Tig:en till allt annat. som jag sa funderar jag på att bygga avgassystem och det ska isåfall bli i rostfritt... Mig känns som sagt för enformigt... kommer nog inte svetsa sådär extremt mycket alu, men jag vill iallafall ha möjligheten om utifall att liksom.

Svetsen du länkade till är ju av ett bra märke, även om jag inte är bekant med modellen.
För att kunna svetsa aluminium måste svetsen ha växelström (ac) då den alternerande spänningen "slaggar av" oxid vid aluminiumsvtsning. Likström används vid "övrig" svetsning.

Edit: Aluminiumsvetsning ÄR svårt i början, och TIG svetsning överlag dyrare än annan svetsning pga dyrare gas, dessutom ska du låta gasen flöda mer, eftersom det är sjukt noga med renhet om du svetsar "vitt".

Dessutom måste du lära dig slipa elektroden olika för alu svets mot tex rostfritt. En hel del att sätta sig in i redan innan du börjar med andra ord. Det finns en del elektroder att välja på också. Det är kul att lära sig, men man ska vara medveten om att själva svetsningen blir dyrare också, inte bara inköpet av svetsen.

aha, jag förstår... så det är helt omöjligt att svetsa alu med enbart dc?

som jag sa så ska jag nog inte svetsa överdrivet mycket alu, men skulle man nån gång snubbla över ett alujobb så vore det ju kul att iallafall kunna liksom...

ok... verkar jobbigt detta...:( vad är det för skillnad i övrigt mellan Tig och Mig? hur blir skillnaden i svetsfogar och dylikt?

ja det finns pinnar till att svetsa alu med... men dom är svindyra...dom jag ha på jobbet tror jag att dom kostar runt 50kr pinnen... så skaffa du dig en tig om du ska svetsa tunna plåt bitar... men 8000kr så kommer du nog inte så långt och ska du då ha med så du kan svetsa alu med då är det ännu dyrare... och tänk på att wolframen är dyrare än vad guld är i kg pris... så slippa inte allt för mycket varje gång du ska få wolframen spetsig... ja ska du då svetsa alu med så måste du ju ha andra wolfram till det... så hade jag varit du så hade jag höjt min budjet med rätt många tusen och köp något bra på en gång.. jag tror du kommer bli besviken om du köper någon billig skit maskin...

det där lät inte hoppfullt alls... trodde inte att det skulle vara riktigt så omständigt och komplicerat med Tig-svetsning...
kan man göra ett lika bra jobb med en Mig som med en Tig om man bara har rätt tråd för rätt material och sådär?

vad tror ni om de här förresten?

http://www.blocket.se/vi/18254818.htm?ca=23_10_s

http://www.blocket.se/vi/18786937.htm?ca=23_10_s

http://www.blocket.se/vi/18900700.htm?ca=23_10_s

http://www.blocket.se/vi/19027112.htm?ca=23_10_s

är någon av dem något att ha kanske?:va
 
Last edited:

Ekerholm

Guest
ja ska du svetsa ula med en mig så ska du ju en annan gas du ska du ha en bland gas med argon och helium och rätt tråd.. ska du svetsa rostfritt å kan du nog köra med den gasen med fast en annan tråd... ska du svetsa vanligt svart så ska du ja en aktiv gas och rätt tråd till det... men satsa du på entig svets.. jag tror det är det bästa om inte så det roligaste att svetsa med iaf... känner än han köpte en beg tig svets med borde DC och AC han gav 15 för den och dn funkar skit bra... finns säkert mycket billigare svetsar som är bra... men man är väl lite yrkersskaddad man harju rätt finna maskiner på jobbet... jag fick min nya mig/mag svets som jag har när jag svetsar rörtråd med... och den kostar 120tusen... så det är ju ju lite skillnad på grejerna... men jag tycker att du ska åka till någon butik som säljer svetsar och snacka mer med dom... dom har ju alla pris uppgifter och sånt...
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
jag kommer ha kvar pinnsvetsen till riktigt grova jobb (typ centimetertjocka gods och allt över det) och sen har jag tänkt ha Tig:en till allt annat. som jag sa funderar jag på att bygga avgassystem och det ska isåfall bli i rostfritt... Mig känns som sagt för enformigt... kommer nog inte svetsa sådär extremt mycket alu, men jag vill iallafall ha möjligheten om utifall att liksom.



aha, jag förstår... så det är helt omöjligt att svetsa alu med enbart dc?

som jag sa så ska jag nog inte svetsa överdrivet mycket alu, men skulle man nån gång snubbla över ett alujobb så vore det ju kul att iallafall kunna liksom...

ok... verkar jobbigt detta...:( vad är det för skillnad i övrigt mellan Tig och Mig? hur blir skillnaden i svetsfogar och dylikt?

Ja, det går inte att svetsa aluminium med likström och att svetsa aluminium bara "nån gång" tror jag du lägger ner direkt, det kräver mycket mer vana än så. Då är det bättre att köpa en TIG utan växelström och köra rostfritt istället. Å andra sidan kan du ju likagärna då köra rostfritt med MIG/MAG.
Det blir inte lika snyggt, men det går och det blir mycket billigare i längden.

Egentligen finns allt och mycket till här om du är intresserad av att sätta dig in i olika svetsmetoder. http://www.svets.se/
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top