Små fyrcylindriga hojars existensberättigande?

Status
Ej öppen för fler svar.

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Har länge undrat om man verkligen behöver 1000 kubik med över 100 hästar och massor av vrid.. Lika länge har jag därför sneglat på smidiga 600 kubikare.

Racehojar har aldrig varit intressant utan bashojar med nedtrimmade motorer för bättre mellanregister som blir mera lättkörda..

Så efter lång tid så fick jag äntligen en legitim anledning att ta ut en liten pralin för en provtur.. Det blev en Yamaha Fazer.. Riktigt läcker..

Vrider om startnyckeln, petar i ettan, ger lite gas och släpper upp kopplingen..

Motorn tokrusar men hojen rör sig knappt framåt.. Att fortsätta varva när det knappt rör sig framåt känns ju sinnessjukt, så i med tvåan..

Samma sak.. Motorn tokrusar men mycket mer händer inte.. Petar i trean och har äntligen passerat 30 km på mätaren.

Fyran.. Femman.. Sexan.. Nu börjar ju hojen faktiskt röra på sig vartefter varvet ökar..

Vid körning på högsta växeln så märker man att motorn drar fint från ca 50 km och sen bara ökar tills man gissningsvis passerar 200.. Där har ju radfyran sin charm.. Flexibiliteten..

Men innan man som sagt kommer dit så känns ju hojen som rena skämtet.. Varför lägger man växlarna så löjligt lågt och tätt på en hoj som ändå är stark nog att orka dra ända från låg fart på högsta växeln??

Kan förstå varför ER-6 blev en sån succe.. Finns väl ingen anledning för någon vettig människa att tramsa runt på en lite radfyra när man kan få en lättkörd radtvåa.. Eller?
 
Vid vilken hastighet slog vartalsregulatorn ifrån på 2:ans växel???

Det är varva som gäller. Prova R6 om du vill testa annan utväxling.(bara en idé)
 
Nu kanske du inser varför man behöver 1000 kubikare med över 100 hästar och massor av vrid.

När jag körde sporthoj så körde jag 1000 cc. Är glad att jag inte köpte en 600 cc eftersom jag vet att jag skulle tycka det var tråkigt.
 
"Tokrusar" på trean i 30..:va
Seriöst: Endera är du "full of it" eller oxå har någon smällt dit ett 54 kuggars bak..
:pannkyss
 
Pröva med att släppa ut kopplingen helt så du slipper slira runt och varva.

Små fyrcylindriga maskiner går bra, och fort. Och blev det inte nyligen testat att en gixxer 750 är snabbare runt g'åsen än en 1000?!
 
Personligen "tramsar" jag hellre runt på en R6 än en ER6. R6:an går rätt mycket bättre om man säger så...
 
Personligen "tramsar" jag hellre runt på en R6 än en ER6. R6:an går rätt mycket bättre om man säger så...

Är den högre växlad än Fazern eller är det så att den varvar mycket mer så att du tex klarar att ta dig över en trafikkorsning på tvåan innan ljuset slår om..? :va
 
Motorn tokrusar men hojen rör sig knappt framåt.. Att fortsätta varva när det knappt rör sig framåt känns ju sinnessjukt, så i med tvåan..

Jag antar att du bara kört traktor förut (läs tvåcylindrigt som maxvarvar 7000 RPM)? För kör du en 600 där den ska köras - över 5000 varv - så är det inga som helst problem. Du ska inte växla där du växlar bilen, innan 3000 varv för då händer ingenting, tänk på att det är en motorcykel du kör. Gillar du inte att varva, köp Buell eller valfri glidare.
 
Han kanske tycker att motorn slits onödigt om varvpinnen går över 1200rpm.

Du menar väl 12000? Det är nämligen där Fazern tar ut sin maxeffekt..

Men att behöva varva hojen dit på lägre växlar bara för att fanskapet skall börja röra på sig är ju helt sinnessjukt..

Är det ingen annan än jag här inne som inser det??:confused:
 
Varför finns det ingen :troll smiley? :7peta

Om jag nu har fel angående trolleriet ber jag om ursäkt, men då måste trådskaparen gjort något fel när han provkörde eller så var kopplingen trasig..
 
Varför finns det ingen :troll smiley? :7peta

Om jag nu har fel angående trolleriet ber jag om ursäkt, men då måste trådskaparen gjort något fel när han provkörde eller så var kopplingen trasig..
Du har så klart helt rätt. Ett klockrent mas-troll..
 
Varför finns det ingen :troll smiley? :7peta

Om jag nu har fel angående trolleriet ber jag om ursäkt, men då måste trådskaparen gjort något fel när han provkörde eller så var kopplingen trasig..

Försök inte förolämpa mig.. Har kört hoj i 20 år men råkat undvika dessa fjantiga bensindrivna symaskiner med hjul..

Ta gärna del i diskussionen på ett konstruktivt sätt..

Du vet antagligen hur mycket varv en sådan 600 kräver för att passera 30 km på tvåans växel tex..

Du har så klart helt rätt. Ett klockrent mas-troll..


Tuono? Ehum.. Är inte det en 1000 kubikare med en maffig twinmotor??


Går du längst fram i täten men en stor flagga när rödstrumporna har parad oxå?:tuttar
 
Last edited:
Försök inte förolämpa mig.. Har kört hoj i 20 år men råkat undvika dessa fjantiga bensindrivna symaskiner med hjul..

Ta gärna del i diskussionen på ett konstruktivt sätt..

Du vet antagligen hur mycket varv en sådan 600 kräver för att passera 30 km på tvåans växel tex..

Förstår inte riktigt var du vill komma, en rad-4a 600cc är byggd för att varvas. Är man ute efter en jämn effektkurva med mycket botten och vrid bör man nog välja nånting annat.

Har inte riktigt koll på hur mycket hojjen varvar i så låga hastighet för jag brukar inte titta på varvräknaren fören runt 10k rpm. Men om jag ska gissa så tippar jag på 3-4000 varv i 30kmh på tvåan.

EDIT: ändrar mig, det borde vara lägre än så kanske 2000-3000.. men är inte säker
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top