ZX7R på tre cylindrar på låga varv

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Var ute en sväng på lunchen och på låga varv < 4000 varv så verkar det som om en cylinder inte riktigt hänger med.
Ger man full mutter så går den klockrent.
Av det lilla jag körde så känns det även som om problemet minskade när man gasade ut ordentligt.

Vart ska jag börja titta? Tändstift, förgasare...?

Edit: Jo, tomgången är aningen hög och ojämn...

Last edited:
Kan vara igensatt lågfartsmunstycke eller osynkade förgasare. Det kan även vara överslag i någon tändhatt, har varit med om detta på min Bimota.

Försök att ta reda på vilken cylinder det är. Jag brukar starta hojen sedan ta en sprutflaska med vatten och spruta på avgasrören, då ser man direkt vilken det ryker mindre av. Nackdelen är väl att det är svårt att komma åt utan att plocka ner hojen för mycket men jag tror det ska räcka med att ta bort ena sidostycket på kåpan.

kolla som sagt förgasarna, igensatta munstycken , passa samtidigt på o kolla trottlarna, en bekant hade bekymmer med vakumet som gjorde att det inte lira som det skulle

I mina öron låter det nästan som tjuvluft, kolla genom att spruta startgas runt insugninggummina (och däromkring) med hojen på tomgång. Ändrar den varvtal så har du hittat läckan.

Eftersom det är en Kawa så skulle jag kika på ventilspelet.

Snälla, det är en 90-talare. Hade det varit en 80-talare hade jag hållit med dig.

Min hoj som är föregångaren till zx7r gick ett tag på tre cylindrar mellan 5 och 9000 varv. Jag testade med att byta tändstift och döm av min förvåning så gick den som den skulle sen. Är stiften litet gamla är det värt att testa med att byta, kostar inte så mycket. Kan ju kolla upp tändhattar och tändkablar samtidigt.

Edit: är tomgången hög och ojämn hade jag kollat om den tar tjuvluft innan tändstiften.

Last edited:
Snälla, det är en 90-talare. Hade det varit en 80-talare hade jag hållit med dig.

.

Snälla snälla...

Jag har jus precis nu en ZX7a från typ 92-93 nånting i verkstan som går på 3 cylindrar på tomgång.
Spel på insug låg mellan 0,20 - 0,00.
Detta är absolut inte den första kawan som jag har haft nollspel på ventilerna.

Så snälla snälla snälla...
Har jag fortfarande fel???

Last edited:
hmmm min går alltid på tre!:D

Jag måste hålla med om att den lät mysigare på tomgång på tre burkar. :)

Uppdatering:
Jag har hällt i förgasarrengöring och kört 10 mil (av 20 enl flaskan), och nu går den kanon.
Känns dock som det saknas lite vrid i botten på registret och om det håller sig tills nästa gång det blir åka av.

Har vidare inhandlat nya stift som ska på när jag har tid.
Förgasarna skulle ses över i vinter, får se om det behövs göras lite tidigare.

Hej du! ta en titt på dina tändkablar när du ändå är i farten. Jag hade samma symptom på min , framför allt i regn, och nya kablar gjorde susen.
Ha de....Per :squid

Det ska jag göra!
Vem säljer reservdelar till Kawasaki i stockholm? Vem är bäst söder om stan?

Finns det någon bra hemsida där man kan beställa grejor efter artikelnummer, ungefär som jag gjorde tidigare av Karlströms motor när jag körde KTM.

Du behöver inte köpa orginaltändkablar.
Jag köpte mina på metervara hos www.louis.de
men det finns även att köpa på www.touring.se
de har kablar som säljes metervis, sedan använder du den gamla tändhatten.
Behöver du byta dessa så är det orginal som gäller.

Prova ändå att få förgasarna synkade i vinter, brukar göra mycket för motorgången och kostar inte så mycket att få gjort.

Såg att du ville veta en bra verkstad den enda jag skulle rekomendera ligger tyvärr norr om stan men efter testat ett antal mc butiker i Stockholm så är Tobbe på Svenska Motorcykelaktiebolaget 08-287939 den enda jag handlar av.

::Jeppe

Om någon söker på samma problem:

Rengöring och byte av packningar i förgasarna löste problemet helt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti