Hoj går sämre efter service...

I C E

AKA Preben
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 900 RR Fireblade -94
Hade nyligen min CBR 900 Fireblade (-94) på 4800-mils service och följande gjordes:
- Justerade ventilerna
- Synkroniserade förgasarna
- Bytte tändstift
- Bytte original luftfilter

Efter service går den orent mellan 6-7000 varv. Lite ryckig gång kan man säga. När man passerat 7000 varv går den riktigt fint och rent ända upp till varvstopp. På detta register märker jag en viss effektökning sedan service.
Mellan 0-6000 varv går den också rent och jämnt med samma effekt som innan service.
När man drar över hela registret på ettans och tvåans växel så passerar man "problemregistret" väldigt snabbt så då märker man inte problemet så mycket men på femmans och sexans växel går det ju lite långsammare och då
är det väldigt störigt.
Värt att notera är att jag hade även ett visst problem innan service också men då på endast ett extremt kort intervall (kanske 6000-6100).

Någon som vet vad det kan vara för fel?
Tycker ni jag borde återvända till verkstaden och låta dom åtgärda problemet (kostnadsfritt?)

På min förra Fireblade (-98) bytte jag från original ljuddämpare till effekt slipon. Jag gjorde då en förgasarsynkning samt bänkning för att optimera effekten med sliponet. Då nämnde han nämligen för mig att "om man vill ha en högre effekt på toppregistret så får man alltid ge avkall på något annat register". Han menade på att man får alltid en dipp någonstans i registret.

Betyder det med andra ord att jag helt enkelt får leva med mitt "bluddrande"
på 6-7000 varv? Är det helt enkelt förgasarnas eviga förbannelse?

Hoppas på lite tips och råd från bättre vetandes.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top