Trög frambroms

Alfetta

Nybörjare
Gick med
26 Apr 2008
Hoj
Yamaha Thundercat
Har ett litet problem med frambromsen på thundercaten, själva bromsarna tar kanon men handtaget går "hackigt" precis som om kolvarna skulle kärva. Men hojen har använts regelbundet hela sommaren så jag tror inte det är kolvarna. Bromsarna är litet svårdoserade p.g.a. detta, nån som varit med om nåt liknande?

/Kaj

Pröva först att ta loss handtaget å rengör och smörj upp allt med 5-56 el liknande om du inte gjort det... Kan ju ha samlats endel skit där..

Pröva först att ta loss handtaget å rengör och smörj upp allt med 5-56 el liknande om du inte gjort det... Kan ju ha samlats endel skit där..

Va fan, det skulle ju jag säga också!
Är bulten sliten som handtaget lagras på så byt ut den. Det gör väldigt stor skillnad.

Mats

... smörj upp allt med 5-56 el liknande

Får jag fråga vad du menar med att "smörja upp med 5-56". Det är ju lättflyktigt. Jag använder det till att rengöra och lossa saker som kärvar, fast jag tycker WD-40 är mycket bättre, men det är en annan sak. Smörjer upp gör jag med fett som är beständigt och ligger kvar imorgon också.

Skippa sprayerna, ha dom till att tvätta av och lösa upp gamla fettrester med. Smörj lederna i koppling och bromshandtagen med lite fett istället. Då sitter smörjan kvar längre än till närmsta regnskur.

Får jag fråga vad du menar med att "smörja upp med 5-56". Det är ju lättflyktigt. Jag använder det till att rengöra och lossa saker som kärvar, fast jag tycker WD-40 är mycket bättre, men det är en annan sak. Smörjer upp gör jag med fett som är beständigt och ligger kvar imorgon också.

Finns faktiskt annat spray än wd-40 och 5-56 som får erat kletiga fett att bli avundsjuk:D Tänk på att fett drar till sig smuts, grus och allt annan skit när det ligger där å geggar..

Nämnde väl mest 5-56 för att många känner till vad man menar för sort då.. Testa med STS Penetrant isället då, eller den sprayen jag har som lämnar en torr, grå teflonhinna som tål upp till 350c (minns tyvärr inte vad burken heter)

Finns faktiskt annat spray än wd-40 och 5-56 som får erat kletiga fett att bli avundsjuk:D Tänk på att fett drar till sig smuts, grus och allt annan skit när det ligger där å geggar..

Nämnde väl mest 5-56 för att många känner till vad man menar för sort då.. Testa med STS Penetrant isället då, eller den sprayen jag har som lämnar en torr, grå teflonhinna som tål upp till 350c (minns tyvärr inte vad burken heter)

Tänk även på att fettet håller skiten ute till skillnad från "torra" sprayer. Det står sånt på hyllan i verkstan också, använder det inte.

Använd vattenresistent chassifett av god kvalitet så ska du se att det blir bra. Omega 77 är finfint.

Tack, nu låter det mycket bättre :)

Jag blev lite rädd ifall folk använder 5-56 eller dyl. till att smörja med. Jag har själv gjort det en gång i tiden :huvet men inte nu längre.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D