Qualifier RR eller GP Racer

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Hej

Vilket Dunlopdäck har bäst grepp av Qualifier RR eller GP Racer? Jag har bara sett dem på bild men därifrån är det svårt att avgöra skillnaden på dem. Kan få rätt bra pris på båda två. Det jag söker är ett bra däck för bana och gata. Spelar ingen roll om det tar lite tid att värma upp, huvudsaken är att det klarar höga arbetstemperaturer (långa banpass) och har bra grepp vid nedlägg.

Och vidare, hur står sig Dunlops däck mot till exempel Supercorsa?

Tack på förhand.

Jag har ingen erfarenhet av GP Racer, men Qualifier RR verkar klara sig bra på tighta banor även vid hög utetemperatur utan att överhetta, har dessutom väldigt fina släppegenskaper - kasar utan att tvärsläppa.

Är det rätt uppfattat att Qualifier RR är ett renodlat gatdäck i samma kategori som

Sportec M3,
Pilot Power,
Supercorsa Pro osv,

medan GP Racer är mer av ett bandäck (som håller för gata) i samma klass som

Pilot Race,
Racetec,
Diablo Supercorsa med fler?

Och om det är så, hur kommer det sig då att man inte kan välja hårdhet på GP Racer (hård, medium, mjuk) såsom man kan på andra bandäck?

Sen kan man alltid prova Dunlop D211GP, beställs från TL racing.

Kört dessa iår och är kanonnöjd.

Hårdare blandning i mitten och mjukt på sidorna,
Har bara provat medium bak och de håller för ett par bandagar.

Last edited:
Har gp på -08an och det greppar betydligt mer än jag kan utnyttja.
Tar lite längre tid att få varma och känns lite instabila innan man jobbat upp tempen i dom men när dom är varma inger dom förtroende att det går att göra vad som helst.

Qrr är betydligt stabilare innan dom är varma och blir det snabbare,räcker även dom till min lite lugnare körning,känns dock som det är sämre grepp än GP men har svårt att förklara hur.
Kanske som att GP känns som att lägga ner handflatan i backen medans rr så håller du emot med handen på högkant,bägge funkar men det känns tryggare med GP.

Skulle tro att du kommer dubbelt så långt på Qrr mot GP så det är det vettiga alternativet om du inte är överjävlig på att köra,hade jag inte fått ett så bra pris själv så hade jag inte handlat dom.

Qrr är inget vidare i väta,dåligt grepp och släpper gärna,GP är som en löddrig tvål i ett badkar i väta och släpper på raksträckor vid påslag ända upp på 5an så ska det köras även om det inte är torrt så välj Qrr.

Han jag handlade av gick över till pirelli och metzler istället för GP då de däcken enligt honom greppade bättre men han tävlar så det spelar nog ingen roll för en vanlig dödlig(kanske spons oxå,vad vet jag)

Kör inte jävligt eller bra nog egentligen för att bedöma skillnaden men det kanske hjälper lite iaf.

Har Qrr på -05an så jag har kört lite paralellt och inte efter varann men det är ju inte samma chassi på dom heller så jag låter vara osagt hur mycket som beror på hojen vad gäller känslan av dom,när det är blött däremot så är Qrr bättre.

Henrik

q rr är ett bra däck o har grepp fast vid regn kan dem vara sämre än gp:n

Jag vill veta exakt samma sak. Det är dags att byta i vinter och man vill ju inte bli mobbad på bandagarna nästa sommar för att man valt fel däck...

Dock verkar det som om Qualifier RR är det bästa valet för mig. Hur fort slits ett sådant (jämfört med liknande däck)?

// Wibäck

Är det rätt uppfattat att Qualifier RR är ett renodlat gatdäck i samma kategori som

Sportec M3,
Pilot Power,
Supercorsa Pro osv,

medan GP Racer är mer av ett bandäck (som håller för gata) i samma klass som

Pilot Race,
Racetec,
Diablo Supercorsa med fler?

Och om det är så, hur kommer det sig då att man inte kan välja hårdhet på GP Racer (hård, medium, mjuk) såsom man kan på andra bandäck?

Eric var det dom man skulle ha så lågt lufttryck i?

/ Micke

Sen kan man alltid prova Dunlop D211GP, beställs från TL racing.

Kört dessa iår och är kanonnöjd.

Hårdare blandning i mitten och mjukt på sidorna,
Har bara provat medium bak och de håller för ett par bandagar.

Var får man tag på GP Racer? TL-racing har haft dem "på gång" i fyra månader nu... NU lär de ha framdäck men inga bakdäck...

Jo.... men eftersom de får sina däck från TL-racing så har de nog inga GP Racer...

Åter till ämnet... Anledningen till att jag frågar är att jag idag har ett par Sportec M3 på hojen, och de blir glashala så fort man får upp lite temperatur i dem efter några hårda varv på bana. Antar att arbetstemperaturen i dem är anpassad för gatbruk. Så det jag söker är ett par däck som klarar lite högre temperatur, men därmed inte sagt att jag behöver ett par renodlade racedäck. Det kanske räcker med "ett snäpp" närmare racedäck?

Jag har kört med mina Q rr på både Anderstorp och Gelleråsen.

Är grymt nöjd med dom. Hade bra tempo i alla fall på Gelleråsen och jag har mycket bra förtroende för dessa däck.
Har kört dom ca 200 mil nu och det syns inte mycket på dom.
Kan rekommendera dom.

mvh // Jon as

Gatanpassade Metzeler Racetec? De ligger mellan Racetec för bana och sportec? Kanske behövs däckvärmare för de? Någon som vet, är också nyfiken.

Jag har precis köpt Bridgestone BT-016 till min. Har inte åkt på dom än men känner flera som är mycket nöjda med dom. Åkte tidigare på Power 2CT och dessa var lite för mjuka på sidorna för bankörning.

Åter till ämnet... Anledningen till att jag frågar är att jag idag har ett par Sportec M3 på hojen, och de blir glashala så fort man får upp lite temperatur i dem efter några hårda varv på bana. Antar att arbetstemperaturen i dem är anpassad för gatbruk. Så det jag söker är ett par däck som klarar lite högre temperatur, men därmed inte sagt att jag behöver ett par renodlade racedäck. Det kanske räcker med "ett snäpp" närmare racedäck?

Varför köper du inte beggade racedäck som jag och många andra säljer?:va Tramspengar för däck som är KANON till allt utom att köra i regn...
OK, de håller kanske inte så länge som ett mer gatanpassat däck, men du kan ju köpa 2 set för mindre än ett nytt gat/race-däck kostar.
:confused:

Varför köper du inte beggade racedäck som jag och många andra säljer?:va Tramspengar för däck som är KANON till allt utom att köra i regn...
OK, de håller kanske inte så länge som ett mer gatanpassat däck, men du kan ju köpa 2 set för mindre än ett nytt gat/race-däck kostar.
:confused:

Jo, jag håller på att titta på det också. Har två spår :-)

Jag har åkt på Pirelli Diablo Supercorsa har funkat kanon ¨på 3st bandagar.
Nu har jag slängt på Dunlop Qualifier men inte testat på bana ännu men det får man väl se hur det går :)

///Micke

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...