R1 går bara på tre till och från (inte tändningsfel) Hjälp!

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Har problem med min R1 -01.
Det är så här att den går bara på tre cylindrar till och från, ettans grenrör e kallt/ljummet efter varmkörning. Den har gnista på alla stift, har provat nya stift, spolar och kablar, provat skifta tändhatt mellen etten och fyran (samma tändspole). Har provat med en annan förgasarbrygga, men ingen skillnad.
När den går puffar det till lite baklänges i ettans förgasare då och då, och så är det lite lite sotigt runt spjället i bara den förgasaren.
Har kollat komp och läckage testat alla cylindrar utan att se nån skillnad. Haft ner ventilkåpan och kollat ventilerna så att dom jobbar fint vid körning på startmotorn och det tickar inte när den går. Har mätt upp ventilspelet och det stämmer exakt.
Varför bara ettans cyl? Är det nån skillnad på dom?

Snälla hjälp!
 
jag hade samma problem med min gsx 600.provade allt som du verkar ha testat,men inte förrän jag blåste ren förgasarna med tryckluft så släppte allt och den fungerade på alla cylindrar . så mitt råd är ta bort ettans förgasare ta isär den ut med alla munstycken och blås ren den så bör den gå .samt höj trottelnålen ett snäpp. det funka för mig , lycka till.:tummenupp
 
Såg att du varit inne på min gamla tråd (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=181952). Jag tror att mitt problem i slutänden hade några enkla förklaringar.
Förgasaren/förgasarna som strulade var skitna.
Jag vet att min R1á är Dynojetkittad med ett Devil-higpipe och när jag kör på bana så har jag originalsystemt. Jag körde med original de sista tre bandagarna 2007 och ställde sedan in hojen för vintern, tog ut den och körde flera bandagar med problemet. Men sedan satte jag på mitt Devil-system för att köra lite gata och då fanns inte problemet kvar alls. Nu har jag satt på original för bana igen, så jag får se om problemet kommer igen. Det känns ju tyvärr som om det kommer att komma tillbaka när jag har "fel" system på, sedan om det verkligen är så kan man bara spekulera kring.

Men mitt tips är att rengöra förgasaren sjukligt noggrant och även rengöra alla säten med tandkräm, alternativt byta sätena i den strulande förgasaren. Testa med säten från en förgasare du vet fungerar.

Lycka till:tummenupp
 
jag hade samma problem med min gsx 600.provade allt som du verkar ha testat,men inte förrän jag blåste ren förgasarna med tryckluft så släppte allt och den fungerade på alla cylindrar . så mitt råd är ta bort ettans förgasare ta isär den ut med alla munstycken och blås ren den så bör den gå .samt höj trottelnålen ett snäpp. det funka för mig , lycka till.:tummenupp

Har provat med en helt annan förgasarbrygga, tog hela bunten från brorsans hoj (lika dan). Men det var samma fel ändå:näsblod

Men tack för tipset:tummenupp

Såg att du varit inne på min gamla tråd (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=181952). Jag tror att mitt problem i slutänden hade några enkla förklaringar.
Förgasaren/förgasarna som strulade var skitna.
Jag vet att min R1á är Dynojetkittad med ett Devil-higpipe och när jag kör på bana så har jag originalsystemt. Jag körde med original de sista tre bandagarna 2007 och ställde sedan in hojen för vintern, tog ut den och körde flera bandagar med problemet. Men sedan satte jag på mitt Devil-system för att köra lite gata och då fanns inte problemet kvar alls. Nu har jag satt på original för bana igen, så jag får se om problemet kommer igen. Det känns ju tyvärr som om det kommer att komma tillbaka när jag har "fel" system på, sedan om det verkligen är så kan man bara spekulera kring.

Men mitt tips är att rengöra förgasaren sjukligt noggrant och även rengöra alla säten med tandkräm, alternativt byta sätena i den strulande förgasaren. Testa med säten från en förgasare du vet fungerar.

Lycka till:tummenupp

Va gött att det löste sig:tummenupp
Provat med nya fuggar, men samma fel ändå.

Då kanske vi ses på Anderstorp 4/8 då?:yoparty
 
Last edited:
Kanske inte gäller för dig men när min r1(00) gick kass så hällde jag i en flaska ksprit i tanken (hade skit i ngn av förgasarna). Efter ca 20mil på gata så försvann problemet helt.
 
Det här känns grymt långsökt, men då du verkligen har kollat allt inklusive spolar, t-kablar, stift, förgasare och annat så skulle jag kolla grenröret så inget har kommit in i pipan för den cylindern.
Jag har hittat mumifierade möss på ställen man aldrig trodde man skulle hitta sådant, så man vet aldrig....

Är röret från ettans cylle blockerat kommer det ju inte kunna sugas in någon ny bränsleblandning och det lilla som kommit kommer ju backas ut genom förgasaren och bilda sot där precis som du beskriver att du har.
 
är du säker på spolarna,de är riktiga skitspolar som krånglar mycket.prova och byt spolen till en annan som ej sitter på hojen.stiftet är säkert knäckt vid detta laget så hiva det oxå.
samma komp är bra så inget mekaniskt fel då.
bytt förgasarbrygga så är bränsle uteslutet,altså måste det vara gnista som saknas om du inte ex katten gått sönder och trillat ner i downpipen.
är det inte stopp i avgaset så är det gnista om inte topppakningen läcker in vatten men då blir den vit på stiftet.
hade gett mig på tändning.
 
är du säker på spolarna,de är riktiga skitspolar som krånglar mycket.prova och byt spolen till en annan som ej sitter på hojen.stiftet är säkert knäckt vid detta laget så hiva det oxå.
samma komp är bra så inget mekaniskt fel då.
bytt förgasarbrygga så är bränsle uteslutet,altså måste det vara gnista som saknas om du inte ex katten gått sönder och trillat ner i downpipen.
är det inte stopp i avgaset så är det gnista om inte topppakningen läcker in vatten men då blir den vit på stiftet.
hade gett mig på tändning.

Har provat med brorsans spolar, tändkablar och andra stift, även flyttat runt stiften i och med div komp och läcktester.
Glycol och olja ser helt perfekt ut, så jag tror inte det är packningen, ser man på komptestet med.
Tack för tipset:tummenupp

Det här känns grymt långsökt, men då du verkligen har kollat allt inklusive spolar, t-kablar, stift, förgasare och annat så skulle jag kolla grenröret så inget har kommit in i pipan för den cylindern.
Jag har hittat mumifierade möss på ställen man aldrig trodde man skulle hitta sådant, så man vet aldrig....

Är röret från ettans cylle blockerat kommer det ju inte kunna sugas in någon ny bränsleblandning och det lilla som kommit kommer ju backas ut genom förgasaren och bilda sot där precis som du beskriver att du har.

Skitbra:tummenupp får en att tänka i helt andra banor. Kollade upp det, men det är helt fritt i utblåset från cylindrarna.
Men tack ändå:tummenupp
 
Last edited:
Tjena!

Har precis samma problem som dig just nu fast på en kawa zx6r -95
Har kollat tändning precis som du och inga problem.:huvet
Man blir fundersam när kompen, tändningen å bränslet funkar, den ska juh gå!
Ska kolla utblåset idag, tack för tipset.
Hör av mig när jag hittat felet, det kanske kan hjälpa dig lite iallafall.
 
Tjena!

Har precis samma problem som dig just nu fast på en kawa zx6r -95
Har kollat tändning precis som du och inga problem.:huvet
Man blir fundersam när kompen, tändningen å bränslet funkar, den ska juh gå!
Ska kolla utblåset idag, tack för tipset.
Hör av mig när jag hittat felet, det kanske kan hjälpa dig lite iallafall.

Ja tack, å om jag hittar nåt skriver jag det här.
Men idag blir blir det inget meckande, ska på MAIDEN:yoparty :fyllisar :bow
 
Börjar verkligen bli desparat :huvet
Får verkligen ingen ordning på det, varmkörde den idag och då lät den som att den gick bättre när den blivit varm:confused: så jag tog en liten test runda, vid lugnt acc går det rätt bra men så fort jag börjar belasta den så går det skit ryckigt och den är slö.

Vad fasen ska jag göra? Måste ha igång den innan 4/8!!!
Verkstäderna verkar ha semester stängt hela juli :huvet
 
Var har du anslutningen till förgasarbryggan? Du kanske har dålig tillförsel av soppa från tanken, och då blir kanske ettans fugge utan?
Riktigt långskott, men är kamaxlarna hela? Jag har kört av en stump av kammen på min gixxer en gång, och det blev lite liknande fenomen.
 
Var har du anslutningen till förgasarbryggan? Du kanske har dålig tillförsel av soppa från tanken, och då blir kanske ettans fugge utan?
Riktigt långskott, men är kamaxlarna hela? Jag har kört av en stump av kammen på min gixxer en gång, och det blev lite liknande fenomen.

Soppaslangen sitter precis vid tvåans fugge, har provat med brorsans brygga, men samma fel ändå och hans hoj går perfekt.
Har tagit bort ventil kåpan och kollat kammar och ventilspel och där ser det fint ut.
Tack för tipsen :tummenupp
 
Bilar har ju hallgivare som ska ge signal till tändspolarna att ge gnista antar att mc har nått liknande? Kan den ha lossnat o skadat signalgapet för 1ans cyl ? Kan va så att man måste ha ett ocilisskop för att utesluta tändning helt.
 
Bilar har ju hallgivare som ska ge signal till tändspolarna att ge gnista antar att mc har nått liknande? Kan den ha lossnat o skadat signalgapet för 1ans cyl ? Kan va så att man måste ha ett ocilisskop för att utesluta tändning helt.

Bra tips, det sitter en induktionsgivare som ger puls till tändningen, men den har jag uteslutit genom att skifta tändkabel mellan ettans och fyrans cylinder. Den tänder nämligen samtidigt på 1-4 och 2-3.
Men tack ändå :tummenupp

Har du kolat den lille givaren som sitter på höger sida så den ärinkopplad igen. Alternativt att den sitter lite fel inställt och att du därmed har fel nivå?
Värt ett försök kanske.

Vilken givare menar du? Om du menar den på förgasarbryggan så är den det.
Går det att ställa in nån nivå på den? Hur? Och nivå på vad?
Om det är bryggan du menar, jag har ju provat med brorsans.

Förbannat! Verkar som att jag får ta ur motorn och riva toppen:huvet
Är det nån som vet om man "måste" byta topp-packningen om man lyfter toppen och den ser hel och fräsch ut?
 
Last edited:
Bra tips, det sitter en induktionsgivare som ger puls till tändningen, men den har jag uteslutit genom att skifta tändkabel mellan ettans och fyrans cylinder. Den tänder nämligen samtidigt på 1-4 och 2-3.
Men tack ändå :tummenupp

Du verkar fan ha testat allt.
Många:
Men tack för tipset :tummenupp

Lider med dig! Vi alla vet hur jävligt det känns när det strular! :huvet
 
Om det är bryggan du menar, jag har ju provat med brorsans.

Förbannat! Verkar som att jag får ta ur motorn och riva toppen:huvet
Är det nån som vet om man "måste" byta topp-packningen om man lyfter toppen och den ser hel och fräsch ut?[/QUOTE]

Hej!

Om du lyfter toppen måste du byta packningen. (kostar ett par hundra har jag för mig.)

Vilket j-a trassel du har. Lycka till
 
Vad hoppas du hitta när du river toppen då? En otät ventil borde ju ha visat sig på kompprovet?
 
Du verkar fan ha testat allt.
Många:
Men tack för tipset :tummenupp

Lider med dig! Vi alla vet hur jävligt det känns när det strular! :huvet

Jag uppskattar vart enda tips, från moppefucko (ursäkta uttrycket) till meck-kungar, alla har tagit sig tid att fundera och bryr sig:tummenupp

Hej!

Om du lyfter toppen måste du byta packningen. (kostar ett par hundra har jag för mig.)

Vilket j-a trassel du har. Lycka till

Skit oxå, få tag i en packning under semestern... :huvet
Tack för svaret:tummenupp

Vad hoppas du hitta när du river toppen då? En otät ventil borde ju ha visat sig på kompprovet?

Nej, jag vet inte? Vad kan det va då?
Den går knackigt, ibland på tre ibland på fyra skiftar hela tiden. Om nu en ventil går trögt ibland så att den stänger ibland och inte orkar stänga ibland då är det ju bra komp när den stänger, och har komptestet en gång visat bra komp sjunker den inte nästa kolvuppgång när det läcker, för det sitter en backventil i mätaren.
Förslag?
Ska se om jag kan filma med mobilen, så ska jag lägga upp den här.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top