Vilket moment ska bakhjulet spännas med?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har en Yamaha FZ6 som jag måste spänna kedjan på.
Har alltid låtit verkstan fixa det vid däckbyte så jag har inte en aning om vilket moment hjulaxeln ska spännas med.

Har hört att det ska vara ganska noga för att inte paja lagerna, annars har jag alltid spänt på känn på mina tidigare 80-tals hojar.

Undrar också hur löst kedjan ska sitta, har inte tillgång till manualen just nu.

Tacksam för snabba svar.

/Jesper
 
skulle inte tro du behöver moment spänna..
spann tills du känner att hjulet bromsar sedan släpper du lite tills det rullar lätt igen.
 
Tanka ner en verkmanual ifrån nånstans, eller fråga i FZ tråden, dra på känn går ju, men varför när det finns angivna moment o använda?
 
skulle inte tro du behöver moment spänna..
spann tills du känner att hjulet bromsar sedan släpper du lite tills det rullar lätt igen.

Är det inte just detta som sabbar hjullagerna på en modern hoj?

Har ett vagt minne att jag läst i en tråd att nya hojar har en annan typ av hjullager och det fungerar därför inte så bra att spänna så hårt som man kunde göra på gamla hojar.
Dock inte säker då jag inte hittar tråden, därför jag undrar.
 
Bakhjulet borde vara som på alla andra hojar, d v s att det finns ett rör mellan lagren som gör att hjulet löper fritt oavsett hur hårt hjulaxlen dras. Hjulaxlen brukar dras med ca 90 Nm på de flesta hojar, men kolla vad som gäller för DIN.
 
Bakhjulet borde vara som på alla andra hojar, d v s att det finns ett rör mellan lagren som gör att hjulet löper fritt oavsett hur hårt hjulaxlen dras. Hjulaxlen brukar dras med ca 90 Nm på de flesta hojar, men kolla vad som gäller för DIN.

Tips på var jag hittar info om just min?

Och finns det något generellt när det gäller kedjespelet eller det är också olika på varje hoj?
 
Tips på var jag hittar info om just min?

Och finns det något generellt när det gäller kedjespelet eller det är också olika på varje hoj?
Kedjespel brukar väl vara angivet i handboken, fråga suzukilover :hihi, men 20-35mm är väl rimligt
 
Tips på var jag hittar info om just min?

Och finns det något generellt när det gäller kedjespelet eller det är också olika på varje hoj?

Det står säkert i handboken om du har en sådan. Men om hjulaxeln är ca 20 mm kan du dra med 90-95 Nm så länge. Det är ändå inte det som håller hjulet i längsled, det sköts av spännarskruvarna.
 
Det står säkert i handboken om du har en sådan. Men om hjulaxeln är ca 20 mm kan du dra med 90-95 Nm så länge. Det är ändå inte det som håller hjulet i längsled, det sköts av spännarskruvarna.

Står säkert mycket i den där handboken. Bara det att jag sitter hos föräldrarna som har garage och verktyg och manualen ligger där hemma. :näsblod

Får väl gå på dit tips och kontrollera när jag kommer hem. :tummenupp
 
120Nm
 

Bifogat

  • FZ6_08.JPG
    FZ6_08.JPG
    30.7 KB · Visningar: 187
  • kedjeslack_FZ6.JPG
    kedjeslack_FZ6.JPG
    77.3 KB · Visningar: 201
Last edited:
Jag hade en -04 verk manual, i den står det 120Nm, det bör väl vara samma chassi på dom eller?
 
Samma chassi, det är fz6 s2 som har en annan sving jämför med tidigare årsmodeller.
Tackar så mycket för infon. :tummenupp



Då blir det 120Nm :tummenupp

Det var mycket, 20% mer än på haybusa och 30% mer än på GSX R1000. Men, såklart ska du följa tillverkarens rekommendation. Det skadar dock inte att fetta in gängor som dras med så höga moment och att ha en nyckel som stämmer, annars är det bättre att dra på känn.
 
Det var mycket, 20% mer än på haybusa och 30% mer än på GSX R1000. Men, såklart ska du följa tillverkarens rekommendation. Det skadar dock inte att fetta in gängor som dras med så höga moment och att ha en nyckel som stämmer, annars är det bättre att dra på känn.
24mm axel står det att det är.
 
Det var mycket, 20% mer än på haybusa och 30% mer än på GSX R1000. Men, såklart ska du följa tillverkarens rekommendation. Det skadar dock inte att fetta in gängor som dras med så höga moment och att ha en nyckel som stämmer, annars är det bättre att dra på känn.

Jag vill säga precis tvärt om. Drar du till så höga moment (relativt sett) ska du kontrollera vad verkstadshandboken säger. Fettar du in gängorna utan att verkstadshandboken anger det, drar du sönder gängorna!

Jag har verkstadshandboken till min R6 och i den står precis vilka gängor som ska fettas in och vilka som inte ska fetas in.
 
Jag vill säga precis tvärt om. Drar du till så höga moment (relativt sett) ska du kontrollera vad verkstadshandboken säger. Fettar du in gängorna utan att verkstadshandboken anger det, drar du sönder gängorna!

Jag har verkstadshandboken till min R6 och i den står precis vilka gängor som ska fettas in och vilka som inte ska fetas in.

Ja det stämmer som du säger :) Men jag har mot bättre vetande alltid fettat in hjulaxlen och det har fungerat bra på alla hojar, så här långt. Ser dock nu att den tydligen INTE ska fettas in på Busan :skrämd
 
Ja det stämmer som du säger :) Men jag har mot bättre vetande alltid fettat in hjulaxlen och det har fungerat bra på alla hojar, så här långt. Ser dock nu att den tydligen INTE ska fettas in på Busan :skrämd

Jag råkde göra det misstaget att fetta in gängorna när jag bytte drivpaket senast (trots att jag har verkstadshandboken). La lite fett på pinnbultarna som håller bakdrevet, drog till föreskrivet moment och gjorde gängsallad av gängorna :D
 
Jag råkde göra det misstaget att fetta in gängorna när jag bytte drivpaket senast (trots att jag har verkstadshandboken). La lite fett på pinnbultarna som håller bakdrevet, drog till föreskrivet moment och gjorde gängsallad av gängorna :D

Det var som själva f-n, bra info :)
 
Shit ni får mig att känna mig sååå oseriös! Själv har jag dragit fast bakhjulet med rörtång dom senaste gångerna:D
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top