Hur kommer man över en olycka?

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
I slutet (som tur var) på förra säsongen väjjade ja för en lastbil i en kurva, körde av vägen i relativt hög hastighet och voltade. Hojen blev skrot. Blev ambulans, sjukhus och ett brutet nyckelben :(

Jag glömde trotts det inte av hur skojj det kan va med hojj, så i våras köpte ja en ny.

Men nu när ja börjat köra lite lätt igen så kommer tankarna tillbaka... I varenda kurva stirrar ja mig blind på grus och smuts på vägen och tappar koncentration frammåt. För varje bil ja möter får ja en kall kår och sakkar ner på gasen. Om ja ens ser att ja kommer att möta en bil i en kurva så tar ja kurvan i 50km/h eller långsammare. Och så vidare och så vidare..

Hur skall ja komma över det som har hänt och få kunna glida på vägarna i sommar?

Jag vet precis vad du menar.

Jag körde på ett rådjur & åkte i backen förra året (12 juni)
efter 2 månader var hojen hel igen, men jag var rädd för att gasa på lite, speciellt där det var mycket buskar/träd

Det sitter enbart i skallen, du måste ut o köra, köra själv & återfå kontrollen/känslan/förtroendet för dig & motorcykeln.

själv är det inte förrän 500 mil efter olyckan som jag äntligen känner att det släppt ordentligt.

jag anser att det INTE har med broms & kurv kurs att göra

Last edited:
Face it !
Det finns inget annat att göra om du vill fortsätta njuta av att åka hoj än att kolla det du är rädd för i vitögat så att säga.
en rädsla som får springa fritt ökar bara.
en rädsla hålls under kontroll genom att man inte ger efter för den.
ut o nöt mil efter mil, i lugnt tempo så att det känns komfortabelt.
sedan kan du öka när du märker att du börjar le, ibland kommer det skrämselhickor och du är tillbaks på instegs steget igen, men ger du inte upp kommer du snart vara igång igen.

Ger du efter för rädslan blir det så mycket svårare att komma igen efteråt.
kroppen minns och just nu minns den tydligast vad du gjorde sist, låt den få fina minnen också så skall du se att det ordnar sig.

istället för att leta fart leta hastigheten där du inte behöver bromsa in i kurvan och bara kan njuta av att ta kurvan i precis rätt hastighet.
öka, det kan du göra sedan.

Jag vet precis vad du menar.

Jag körde på ett rådjur & åkte i backen förra året (12 juni)
efter 2 månader var hojen hel igen, men jag var rädd för att gasa på lite, speciellt där det var mycket buskar/träd

Det sitter enbart i skallen, du måste ut o köra, köra själv & återfå kontrollen/känslan/förtroendet för dig & motorcykeln.

et har INGET med tidpunktbroms & kurv kurs att göra

så sant som d e sagt men! krockkade själv med rådjur! bogesund! gången efter med budhojj dyker dom upp igen men missade dom som tur va! hojjen blev ingenting av o ingen försäkring! nya hojjen -08 första dan så dyker upp 3 rådjur på vägen! man börjar ju undra! men de va nog fel väg vid fel tidpunkt! man blir ju lite nojjig! men nu när jag kört lite sporthoj igen så börjar det ge sej! förut så kollade man ju överallt efter rådjur!

jag anser att det INTE har med broms & kurv kurs att göra

Hur mycket bana & BKK körde du de 500milen som de krävdes för att rädslan skulle släppa? Vet flera inkl. mig själv som fått det att släppa (på betydligt färre mil) p.g.a just denna typ av övningar. Inte hört om någon som ser det som något negativt. Men alla är ju olika.

Kan ju var lite positivt med att du tar det lugnare.. Okej 50 i en kurva kanske är lite trist, men se det som en erfarenhet, vissa kör som det aldrig kommer hända något, vilket det med all säkerhet förr eller senare gör..

Själv lade jag hojen i låg hastighet när det regnade i slutet på förra sommaren.
Har kört hela den här sommaren och jag är fortfarande inte helt säker i kurvorna, speciellt när det regnar är jag skitskraj. Men det har lossnat rejält om man jämför med hur det var tidigt i somras. Ju mer man kör ju säkrare blir man. Tror det är bra att ramla nån gång så man tas ner på jorden och taggar ner lite.

Jag krashade för 17 år sedan ordentligt(!) och har kört hela tiden sedan jag blev "frisk" (i början till och från hojen med kryckor) och rädslan, den försvinner men visheten består......mao du kommer aldrig att köra lika fort på liknande ställen igen..

Det finns inget annat att göra om du vill fortsätta njuta av att åka hoj än att kolla det du är rädd för i vitögat så att säga.

Det är bara det att när ja tänker på just den där vänsterkurvan, så kommer alla minnen upp om vad som kunde gått fel men som inte gjorde det. Samt vad som kunde ha hänt....
Alla gånger som ja tatt kurvor med för små marginaler osv osv. Nu tar ja alla kurvor i tron om att ja kommer möta en lastbil, eller liknande.

Kan tänka mig att bankörning skulle vara ett bra sätt att känna sig säker.

. Nu tar ja alla kurvor i tron om att ja kommer möta en lastbil, eller liknande.

Det gör jag jämt när jag kör,, har fått för mig att det är ett bra tankesätt..
Men bara för att man garderar sig så behöver det ju inte betyda att man kör tråkigt långsammt!

Det är bara det att när ja tänker på just den där vänsterkurvan, så kommer alla minnen upp om vad som kunde gått fel men som inte gjorde det. Samt vad som kunde ha hänt....
Alla gånger som ja tatt kurvor med för små marginaler osv osv. Nu tar ja alla kurvor i tron om att ja kommer möta en lastbil, eller liknande.

Kan tänka mig att bankörning skulle vara ett bra sätt att känna sig säker.

Bankörning är väldigt bra, där kan man gasa ur sig på ett säkert sätt och där kan man testa gränser och då vet man var de är när man kommer ut på vägarna.
Jag la med i kurva för att jag inte hade koll på hur mycket den svängde, så nu gasar jag inte ur en kurva förrens jag vet vad som finns bakom kurvan och det har fått till följd att jag kör mer harmoniskt,,,,,,,,,

Hur mycket bana & BKK körde du de 500milen som de krävdes för att rädslan skulle släppa? Vet flera inkl. mig själv som fått det att släppa (på betydligt färre mil) p.g.a just denna typ av övningar. Inte hört om någon som ser det som något negativt. Men alla är ju olika.

hmm... så om man t.ex kört mc i 20+ år
kör 2500 mil om året, är svensk mästare i rr, så är det lättare att slappna av efter en olycka bara för att man går en BKK ?

köper inte ditt resonemang riktigt

(jag vet, överdev kanske lite mycket)

Råkade ut för grus i en vänstersväng föra helgen och la hojen nu gick det jätte sakta så jag och hojen klarade sig utan fysiska skador några små repor på motor kåpan och en dekal som vart repad men anars gick det bra, däremot så har jag låst mig lite mentalt och kollar efter grus i varje kurva även fast jag vet att jag bara nojar, tänkte köra hela helgen och bara nöta kurvor för att jobba bort det, för att jag vet ju att it´s all in the mind :)

MVH/Micke

Själv lade jag hojen i låg hastighet när det regnade i slutet på förra sommaren.
Har kört hela den här sommaren och jag är fortfarande inte helt säker i kurvorna, speciellt när det regnar är jag skitskraj. Men det har lossnat rejält om man jämför med hur det var tidigt i somras. Ju mer man kör ju säkrare blir man. Tror det är bra att ramla nån gång så man tas ner på jorden och taggar ner lite.

Sådär är jag också. Jag lade hojen i regn när jag var 18. Sedan dess litar jag inte på föret alls när det är regn, iaf inte med hoj. Det är nog rätt så bra.

Men många av mina hojkompsiar vet att om Jörgen sackar efter så beror det garanterat på att han sett 1 liten fuktfläck på vägbanan ngnstans :hihi

En sak till jag tror är bra kör i ditt eget tempo och bearbeta händelsen istället för att dra iväg med polare och köra då det lätt blir högre och högre tempo.
Ta det lungt och bearbeta händelsen i din egen takt

//M

Last edited:
Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!