På hoj Miami-LA sommaren 2010

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
På hoj San Fransisco-Mexico-Miami hösten 2010

Planer finns, dock endast de första trevande inför en resa tvärs över USA fr väst till öst någon gång under sommaren/hösten 2010.

Flyg över och sedan hyra alt köpa hoj i CA. Köra med div mellanlandningar under ca 3 veckor med start i SF och mål i Miami, lämna eller sälja hojen i Miami och sedan flyg hem igen. Fast kanske ännu hellre, om ny hoj är köpt så kan man ju skeppa hem den till sverige.
Så ser "grovplanen" ut. Mer detaljerad planering kommer succesivt att växa fram i tråden.

Tanken är mycket lätt packning på hyfsat bekväm och någlunda effektstark hoj. HD går bort TROTS polarens protester. Helst skulle jag vilja köra helt utan packning men det går väl inte att undvika att ta med lite kläder såsom kallingar, strumpor, t-shirts och ev ett par jeans. Frågan är vilken utrustning man ska köra med, skinnställ eller annat? Ska i så fall skinnställ medtagas? Hjälm, ska det medtagas?

Vi tar tacksamt emot tips, råd o ideer. Om någon är sugen på att hänga på så går det att hojta till.
 
Last edited:
Håller med din polare som vill ha S.F som slutmål, helt klart finare och underbarare stad än L.A.

Har varit en hel del i Usa och S.F ligger ibland mina favoriter.

http://www.puretriumph.com/ ligger i fort lauderdale,där kan ni hyra riktiga hojar ;) felet är nog bara att man måste lämna tillbaka på samma ställe.

Ni skulle köpt ett par helt nya hojar, kört era 600mil sen får ni ju lov att importera dem till sverige, därefter sälja dem med lite vinst :tummenupp
 
Låter fan intressant...hur mycket pengar tror du kommer spenderas? Boende, mat, bensin etc?
 
Låter fan intressant...hur mycket pengar tror du kommer spenderas? Boende, mat, bensin etc?

I nuläget har jag inte en aning om hur stor reskassan blir, men ska hoj inhandlas och forslas till sverige så blir det ju en slant. Men å andra sidan så kommer importen att återställa kontot till viss del efter försäljning i sverige.

Planen är att spendera så lite pengar som möjligt på övernattning, mat etc.
 
I nuläget har jag inte en aning om hur stor reskassan blir, men ska hoj inhandlas och forslas till sverige så blir det ju en slant. Men å andra sidan så kommer importen att återställa kontot till viss del efter försäljning i sverige.

Planen är att spendera så lite pengar som möjligt på övernattning, mat etc.

78.000 för en sprillans GSXR1000 + ca 13.000 för helsystem, PC o map.....frakt hem, ca. 15.000.
Men det skulle vara bättre att starta på västkusten då det blir mycket billigare att frakta hem hojen från miamisidan.
Kan faktiskt säga direkt att det låter jävligt intressant. Men jag är mer sugen på att göra det nästa år då man förhoppningsvis ser nya modeller av yama o sucka komma ut. Finns ingen möjlighet att göra resan 2009 för er?
 
I nuläget har jag inte en aning om hur stor reskassan blir, men ska hoj inhandlas och forslas till sverige så blir det ju en slant. Men å andra sidan så kommer importen att återställa kontot till viss del efter försäljning i sverige.

Planen är att spendera så lite pengar som möjligt på övernattning, mat etc.

www.jetcarrier.com fixar frakten ti Sverige , 7000:- rikstaler tror jag det tar för motorcyklar..
 
Håller med din polare som vill ha S.F som slutmål, helt klart finare och underbarare stad än L.A.

Har varit en hel del i Usa och S.F ligger ibland mina favoriter.

http://www.puretriumph.com/ ligger i fort lauderdale,där kan ni hyra riktiga hojar ;) felet är nog bara att man måste lämna tillbaka på samma ställe.

Ni skulle köpt ett par helt nya hojar, kört era 600mil sen får ni ju lov att importera dem till sverige, därefter sälja dem med lite vinst :tummenupp

Alt. så kan trådskaparen köra hojen till S.F. Sedan så tar kompisen över å kör tillbaka den. På så sätt får ni en hoj till två personer! Smart va? Sedan så slipper du polarens dryga grymtningar om tt han ville ha en HD ist :tummenupp
 
jag gjorde nästan exakt samma rutt med bil i vintras. (körde 10:an västerut från Miami till San fransisco och sen 40:an tillbaka)
tyckte faktiskt 40:an hade trevligare städer längs vägen. mycket slödder längs med 10:an, men höjdpunkter (på 10:an) va i alla fall Miami (beach), new orleans, austin, el paso (om ni drar över till Juarez, Mexico) hela Arizona. osv.
det kommer bli varmt med skinnställ och ni kommer bli utskrattade...
Får du snutjag i de större städerna skickar de upp helikopter och sen prejjar er av vägen, så jag skulle nog åka harley ändå för att hålla hastigheten bättre. det finns mycket fartkontroller på vägen.
 
Ni skulle köpt ett par helt nya hojar, kört era 600mil sen får ni ju lov att importera dem till sverige, därefter sälja dem med lite vinst :tummenupp

Notera att det inte blir skatte/momsfritt efter 600mil, det gäller enbart inom EU (inte säker på att det var det du menade men för säkerhets skull)

Kan ibland vara lite klyddigare att plocka in hoj från icke-eu, fler intyg som måste stämma, mer tullar och skatter att betala. Men det är definitivt inte omöjligt.

Billigt men köp + transport + tull+skatter+avgifter tror jag inte ni går särskilt mycket plus, då hade alla köpt hojar från USA. Men ni slipper vara väldigt motiverade säljare i USA....
 
Jag valkomnar er med ett par kalla pilsner nar ni tittar forbi LA:)
Ska ni skeppa hojarna till moder swea efter resan later det nastan som om det skulle vara billigare att gora det fran miami-sidan.
Dock har jag for mig att nick: RR-Benny (eller nat liknande nick) skeppade en hoj fran Long Beach CA for typ $500, vart att kolla upp kanske.:tummenupp
 
Ah, låter som en supergrym resa! En sån resa skall jag också göra när jag blir stor! :)

Jag ÄR stor. Sommaren 2010 fyller jag 50 :eek:

Jag valkomnar er med ett par kalla pilsner nar ni tittar forbi LA:)
Ska ni skeppa hojarna till moder swea efter resan later det nastan som om det skulle vara billigare att gora det fran miami-sidan.
Dock har jag for mig att nick: RR-Benny (eller nat liknande nick) skeppade en hoj fran Long Beach CA for typ $500, vart att kolla upp kanske.:tummenupp


Tackar!
 
Last edited:
Billigt men köp + transport + tull+skatter+avgifter tror jag inte ni går särskilt mycket plus, då hade alla köpt hojar från USA. Men ni slipper vara väldigt motiverade säljare i USA....


Givetvis går det att tjäna pengar på USA import.

Varför köper inte alla allt i Tyskland?

Folk är lata, därför importerar inte alla "allt".
 
Notera att det inte blir skatte/momsfritt efter 600mil, det gäller enbart inom EU (inte säker på att det var det du menade men för säkerhets skull)

Kan ibland vara lite klyddigare att plocka in hoj från icke-eu, fler intyg som måste stämma, mer tullar och skatter att betala. Men det är definitivt inte omöjligt.

Billigt men köp + transport + tull+skatter+avgifter tror jag inte ni går särskilt mycket plus, då hade alla köpt hojar från USA. Men ni slipper vara väldigt motiverade säljare i USA....

Ja vet att man måste betala moms/skatt o sånt onödigt skit ;) men tror ändå att det skulle bli en lönsam affär, iallafall sålänge dollarn är så låg. Sen tror jag tyvärr inte dollarn stannar på runt 6kr ända tills 2010...
 
Kontakta California Shipping i Stanton, CA. ( http://www.calship.com/ ) Killen som driver företaget är svensk och är mycket bra att ha och göra med. Om ni ska skicka nåt från L.A. vill säga.
 
Vem har sagt att man förtullar hojen för inköpspris.
Bara att skriva ner priset som vanligt så man max skattar ca. 15.000 - 20.000
 
Förmodligen kommer resan att gå fr San Fransisco till Miami istället av den anledningen att det då blir billigare att frakta över hojar till sverige om det blir aktuellt.

Ett alternativ är att följa den inritade rutten (och då baklänges), ett annat är att skippa LA och köra fr San Fransisco sydost genom nationalparkerna mot Las Vegas och därefter Grand Canyon.

Kartor skall studeras lite mer noggrant, det skulle vara skoj om det gick att hitta bra alternativa vägar så man slipper ligga och harva på rak asfalt hela vägen. Tips?

Jag har skissat lite på de första etapperna.
 

Bifogat

  • sf till miami 1a.JPG
    sf till miami 1a.JPG
    112.5 KB · Visningar: 108
  • sf till miami 2a.JPG
    sf till miami 2a.JPG
    82.6 KB · Visningar: 97
Last edited:
Jaha, då är det väl lika bra att lägga in ett förslag till hela resan. Jag har försökt hålla mig borta fr de större vägarna men vissa avsnitt finns. Möjlighet till stopp i större städer finns också inlagda lite då o då. En stickare genom Mexico kanske inte är fel. Funderade över hur Florida skulle korsas, hålla sig till östra kusten eller som på kartan både östra o västra. Nåja, det kommer att finnas många tillfällen att ändra i rutten, det är ju trots allt 2 år kvar.
 

Bifogat

  • sf till miami 1a.JPG
    sf till miami 1a.JPG
    112.5 KB · Visningar: 79
  • sf till miami 2a.JPG
    sf till miami 2a.JPG
    82.6 KB · Visningar: 69
  • sf till miami 3a.JPG
    sf till miami 3a.JPG
    88.1 KB · Visningar: 88
  • sf till miami 4a.JPG
    sf till miami 4a.JPG
    139.1 KB · Visningar: 86
  • sf till miami 5a.JPG
    sf till miami 5a.JPG
    109.1 KB · Visningar: 88
  • sf till miami 6a.JPG
    sf till miami 6a.JPG
    150.8 KB · Visningar: 88
  • sf till miami 7a.JPG
    sf till miami 7a.JPG
    82.6 KB · Visningar: 94
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top